یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 241083

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفتاد ساله شد و شعار امسال این سازمان، سلامت برای همه است. پیش از این طبیعت وضع بهتری داشت و سرطان کمتر قربانی می‌گرفت اما در کل می‌توان گفت که وضع بشر هیچگاه به خوبی ‌امروز نبوده است.

۵ خبر خوش در ۷۰ سالگی سازمان جهانی بهداشت

سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفتاد ساله شد و شعار امسال این سازمان، سلامت برای همه است. پیش از این طبیعت وضع بهتری داشت و سرطان کمتر قربانی می‌گرفت اما در کل می‌توان گفت که وضع بشر هیچگاه به خوبی ‌امروز نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، امسال روز ۷ آوریل ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت ۷۰ ساله شد؛ سازمانی که کمی بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ به عنوان اولین نهاد ویژه وابسته به سازمان ملل متحد که عضویت همه اعضا را داشت فعالیت خود را آغاز کرد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، هدف از راه‌اندازی این سازمان از همان ابتدا ارتقای سطح بهداشت همه مردم دنیا به بهترین وجه ممکن بود. مراسم ۷۰ سالگی این سازمان با پنج خبر خوب در مسیر مبارزه برای تأمین بهداشت جهانی برگزار شده است:

خبر اول: کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر کودکان و مادران

از سال ۱۹۹۰ شمار زنانی که حین زایمان یا اندکی بعد از آن جان خود را از دست داده‌اند در سراسر جهان کاهش یافته است. صرف‌نظر از بعضی مناطق جهان مانند جنوب صحرای آفریقا در بقیه مناطق این معضل به شکل آشکاری کاهش یافته است. همزمان با کاهش مرگ و میر مادران، تلف شدن کودکان زیر پنج سال نیز در ۲۸ سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

خبر دوم: افزایش ۷ سال بر متوسط طول عمر

اگر چه متوسط طول عمر در آفریقا هنوز هم ۲۰ سال کم‌تر از کشورهای اروپایی است اما ‌آفریقایی‌های امروز به طور متوسط ۸ سال طولانی‌تر از سال ۱۹۹۰ زندگی می‌کنند. از این چشمگیرتر افزایش طول عمر در همه قاره‌هاست که به طور متوسط بالغ بر ۷ سال می‌شود.

خبر سوم: کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز

از سال ۱۹۹۷ شمار موارد تازه ابتلا به بیماری ایدز کاهش یافته است. در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ شمار مرگ ومیر ناشی از ایدز به اوج رسید. در هر کدام از این سال‌ها دو میلیون انسان جان خود را بر اثر مبتلا شدن به این بیماری از دست دادند. بر اساس تازه‌ترین آمارها در حال حاضر در پهنه جهان ۳۶ میلیون بیمار ایدزی وجود دارد.

خبر چهارم: افزایش برخورداری از آب آشامیدنی سالم

آب آشامیدنی سالم کلید مبارزه با بیماری‌های عفونی نظیر دیفتری و وباست. در طول ۳۰ سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از امراض مرتبط با آب آشامیدنی ناسالم در تمامی دنیا کاسته شده است. اما هنوز در هند و آفریقا کار زیادی در پیش است و در آینده باید سرمایه بیشتری برای تأمین بهداشت مردم این مناطق تعلق گیرد.

خبر پنجم: واکسن‌ ناجی میلیون‌ها انسان

بیماری فلج اطفال در سال‌های دهه ۱۹۸۰ تهدیدی برای کودکان همه دنیا محسوب می‌شد. وقتی در دهه ۱۹۵۰ واکسن این بیماری پیدا شد امید به مبارزه علیه این بیماری جان گرفت. همین واکسن بود که باعث شد مرگ و میر سالانه ۶۰هزار نفر بر اثر این بیماری در سطح جهان به ۴۲ نفر در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha