یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 241135

مطالعات نشان داده است که اگر شما هدف و یا اهداف خود را بنویسید، احتمال به ثمر رسیدن هدف‌تان قوت بیشتری می‌گیرد.

۵ راه برای بالا بردن کیفیت زندگی در سال جدید

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده است که اگر شما هدف و یا اهداف خود را بنویسید، احتمال به ثمر رسیدن هدف‌تان قوت بیشتری می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فردانیوز، دانستن دوستان و یا خانواده درباره هدفی که می‌خواهید انجام دهید، آن‌ها را مجاب می‌کند تا به ثمر رسیدن هدف‌تان کمک‌تان کنند و یا کمتر مزاحمتان شوند و وقتتان را بگیرند. به طور مثال شخصی که قرار است در یک امتحان موفق شود، نیاز به مطالعه زیادی دارد. در چنین شرایطی معمولا خانواده و دوستان برنامه‌های خود را با شخص مورد نظر هماهنگ نمی‌کنند و اجازه می‌دهند تا فرد مورد نظر بیشتر وقت خود را صرف مطالعه کند.
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: سال جدید می‌تواند به معنای شروع دوباره در انجام بسیاری از کار‌های روزمره باشد. البته این زمان خاص می‌تواند راهی برای ارزیابی دوباره زندگی ما نیز باشد. از این رو می‌توانیم با شروع سال جدید برنامه ریزی‌های جدید و متنوعی نیز داشته باشیم تا با این روش کیفیت زندگی خود را بالا ببریم، هر شخصی برای رسیدن به اهداف خود باید از یکسری برنامه‌ها و اصول خاص تبعیت کند چرا که بدون اجرای برنامه، نمی‌توان به یک هدف درست و واقعی رسید. در ادامه این گزارش شما را با ۵ راه برای بالا بردن کیفیت زندگی در سال جدید آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن بتوانید به اهداف خود جامع عمل بپوشانید.
 
برای خود حد و مرز تعیین کنید

ایجاد محدودیت برای خود و حتی دیگران یکی از شجاعانه‌ترین کاری است که هر شخصی می‌تواند آن را انجام دهد. چالش این کار این است که به مردم درباره خط قرمز‌های خود هشدار‌های لازم را بدهیم و به افرادی که با آن‌ها سر و کار داریم بفهمانیم که از چه کاری خوشمان می‌آید و یا از انجام چه کاری بیزار هستیم. شاید در روز‌های اول، این امر آن‌چنان جدی گرفته نشود، اما ممارست شما برای ایجاد چنین محدودیت‌هایی به دیگر ان می‌فهماند که شما در کار خود بسیار جدی و مصمم هستید و به مرور زمان باید به خط قرمز شما احترام بگذارند.

نباید از یاد برد که ایجاد یکسری محدودیت‌ها می‌تواند باعث ناراحتی دوستان و حتی افراد خانواده شود، اما افرادی که به یک درک درست از زندگی رسیده اند به مرز‌هایی که برای خود ایجاد کرده اید احترام خواهند گذاشت از این رو نباید نگران رفتار اطرافیان خود باشید.

شاید در نگاه اول نه گفتن به درخواست دوستان و یا دیگر اعضاء خانواده کاری سخت باشد، اما شما برای رسیدن به یک هدف بلند مدت فرصت کافی برای انجام امورات دوستان خود را ندارید از این رو می‌توانید با کمی توضیح آنان را مجاب کنید که با توجه به برنامه و هدفی که دارید، قادر نیستید برای خرید و یا حتی بازی‌های گروهی با آن‌ها همراه شوید. شاید در روز‌های اول با اسرار زیادی از طرف دوستان و یا دیگر افراد روبرو شوید، اما نگران نباشید اگر شما روی هدف خود ثابت قدم باشید آن‌ها نیز خواهند فهمید که دیگر برای انجام هر کاری نباید مزاحم شما شوند. از این رو پس از مدتی این امر برایشان عادی خواهد شد و دیگر نیازی نیست درباره هدف خود توضیح اضافی دهید.

شما می‌توانید به آسانی درباره برخی از خواسته‌ها نه بگویید. به طور مثال اگر از شما خواسته شود تا آخرین لحظه در مکانی حظور داشته باشید، اگر امری حیاتی نباشد با این درخواست مخالفت کنید، و حتی مجبور نیستید که حرف‌های شخصی که با لحن بد با شما صحبت می‌کند گوش دهید. شما در رابطه با انتقاد‌های ناعادلانه می‌توانید موضع خود را مشخص کنید. در چنین شرایطی به فکر ناراحت شدن مخاطب خود نباشید؛ چرا که گوش دادان حرفی که به صورت ناعادلانه درباره افراد بیان می‌شود، می‌تواند مهر تاییدی بر حرف‌هایش باشد. از این رو شما با زبان خوش سخن چنین افرادی را قطع کنید و با حرف‌هایی که ایراد می‌کند مخالفت کنید.

اگر می‌بینید برخی از افراد روی لباس پوشیدن و حتی انتخاب ماشین و خانه شما نظر می‌دهند با یک لحن محترمانه حرف شان را قطع کنید و یا به ادامه صحبت هایش گوش ندهید تا شخص مورد نظر متوجه اشتباهش شود. یک نکته بسیار مهم که در بین نوجوانان بیشتر دیده می‌شود این است که آن‌ها در برابر خواسته‌های نابجا و گا‌ها پر خطر دوستان خود نمی‌توانند نه بگویند. برای چنین افرادی توصیه می‌شود با یک نه گفتن ساده خود را از انواع بلا‌ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبان گیرشان شود خلاص کنند. به طور مثال تعارف به سیگار کشیدن و یا انجام حرکات پر خطر که گا‌ها بین نوجوانان بیشتر مرسوم است عملی نیست که شما نتوانید در برابر آن مقاومت کنید در چنین شرایطی حتی اگر دوستتان در مقابل نه گفتن شما بسیار ناراحت نیز شود شما نباید تحت تاثیر قرار بگیرید نه گفتن به چنین افرادی باعث می‌شود تا ارتباط تان کمتر شود و خطر انجام کار‌های پر خطر نیز از سرتان دور می‌شود.

خوابیدن کافی و سر ساعت

انسان‌های بالغ تقریبا به ۸ الی ۱۰ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. این در حالی است که نوجوانان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. در اینجا منظور از خوابیدن فقط پر کردن زمان خواب نیست بلکه شما باید خواب کافی را در طول شب تجربه کنید به طور مثال اگر صبح از خواب بیدار شوید، کسل و بیرمق باشید نشانه آن است که خواب کافی را تجربه نکرده اید. این می‌تواند بخاطر استفاده کردن از لوازم الکترونیکی و تاثیرات نامطلوب آن‌ها بر کیفیت خواب تان باشد از این رو توصیه می‌شو. تا یک الی دو ساعت قبل از خوابیدن از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و از دیگر وسایل الکرونیکی، فاصله بگیرید. البته غذا خوردن نیز می‌تواند روی کیفیت خوابتان تاثیر مستقیم و نامطلوب بگذارد از این رو توصیه می‌شود با شکم پر به رختخواب نروید و در صورت امکان ۳ ساعت قبل از خواب غذا نخورید، اما پیش از خواب با نوشیدن یک لیوان آب به بدنتان آرمش ببخشید تا با آسودگی بیشتری به خواب بروید.

اگر میخواهید سیستم خواب تان منظم شود حتما، ساعت به رختخواب رفتن تان را تنظیم کنید و در یک بازه زمانی خاص به رختخواب رفته و صبح از خواب بیدار شوید. سعی کنید اتاق خوابتان به نحوی باشد که نوری که مزاحم خوابیدن تان شود در آن راه نیابد. البته کمی روشنایی غیر مستقیم آنچنان تاثیری روی کیفیت خوابتان نخواهد گذاشت. سعی کنید قبل از خواب هر گونه موردی که امکان دارد سر و صدا ایجاد کند را از خود دور کنید ترجیحا گوشی موبایل‌تان را در حالت سکوت و یا پرواز قرار دهید.

بسیاری از کارشناسان و پزشکان توصیه می‌کنند دستگاه‌های الکترونیکی خود را حداقل یک ساعت قبل از خواب از خود دور کنید. در این باره مطالعات زیادی صورت گرفته است که نشان می‌دهند دستگاه‌های الکترونیکی با نور پس زمینه می‌توانند روی هورمون ملاتونین اختلال ایجاد کنند. هورمون ملاتونین توسط غده کوچکی در مغز تولید می‌شود که کار آن تنظیم چرخه خواب و عمل بیدارباش است از این رو با اختلال در تولید این هورمون چرخه خواب و بیداری تحت شعاع قرار می‌گیرد.

استمرار در انجام ورزش روزانه

ورزش کردن مستمر می‌تواند یک روش موثر برای درمان اضطراب، افسردگی، ADHD بکار گرفته شود. وقتی شما روزانه به مدت ۲۰ دقیقه ورزش می‌کنید این کار به شما کمک می‌کند تا مغزتان تولید مواد شیمیایی هم، چون - دوپامین، سروتونین، نوراپی نفرین و GABA خود را افزایش دهد. بد نیست بدانید وقتی بدن دچار افسردگی، اضطراب و یا ADHD شود میزان تولید این مواد شیمیایی در بدن کاهش می‌یابد. بنابر این ورزش کردن مستمر به شما این امکان را می‌دهد تا با کمبود این گونه مواد روبرو نشوید.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه می‌کند یک ساعت ورزش در روز می‌تواند بدن تان را در فرم عالی حفظ کند البته نحوی مصرف مواد غذایی نیز در این باره نقش بسیار اساسی را بازی می‌کند. شما می‌توانید بجای استفاده از آسانسور از راه پله استفاده کنید و یا فاصله بین ماشین خود و دفتر کارتان را افزایش دهید تا با استفاده از چنین روش‌های مجبور باشید مقداری از روز را پیاده روی کنید. اگر کلمه ورزش کردن نمی‌تواند باعث ترغیب شما در انجام فعالیت‌های ورزشی شود بهتر است از گزینه تناسب اندام استفاده کنید تا بیشتر ترغیب شوید تا فعالیت ورزشی انجام دهید.

اهداف خود را بنویسید

مطالعات نشان داده است که اگر شما هدف و یا اهداف خود را بنویسید، احتمال به ثمر رسیدن هدف‌تان قوت بیشتری می‌گیرد. البته در میان گذاشتن هدف با دیگر نیز می‌تواند در به ثمر رسیدن آن نقش به سزایی داشته باشد. این یک اصل اجتماعی است چرا که دانستن مردم درباره انجام هدف شما را وادار می‌کند تا آن را به ثمر برسانید. البته این مورد در به ثمر رساندن همه اهداف کاربردی موثر نیست چرا که در بسیار از موارد نداستن مردم در به ثمر رساندن یک هدف تاثیرات مثبت بیشتر دارد تا دانستن آن‌ها. دانستن دوستان و یا خانواده درباره هدفی که می‌خواهید انجام دهید، آن‌ها را مجاب می‌کند تا به ثمر رسیدن هدف‌تان کمک‌تان کنند و یا کمتر مزاحمتان شوند و وقتتان را بگیرند. به طور مثال شخصی که قرار است در یک امتحان موفق شود، نیاز به مطالعه زیادی دارد. در چنین شرایطی معمولا خانواده و دوستان برنامه‌های خود را با شخص مورد نظر هماهنگ نمی‌کنند و اجازه می‌دهند تا فرد مورد نظر بیشتر وقت خود را صرف مطالعه کند. از این رو با این روش با وی همکاری می‌کنند. با این شرایط اگر می‌خواهید در سال جدید موفقیت بیشتری کسب کنید، علاوه بر نوشتن هدف خود آن را با افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، در میان بگذارید تا آن‌ها با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند بهترین شرایط را برای شما فراهم کنند.

ایجاد اولویت در کار‌ها

به طور یقین در انجام کار‌هایی که در طول روز و یا هفته انجام می‌دهیم باید اولویت‌هایی را در نظر داشته باشیم. چرا که برخی از کار‌ها با توجه به ماهیت شان از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. در این رابطه اگر شما دوست دارید در سال جدید چند هدف ریز و درشت را با هم پیش ببرید باید بین اهداف خود رتبه بندی قائل شوید به طور مثال وقت بیشتری را در اختیار هدف بزرگ‌تر خود قرار دهید تا در انجام آن دچار مشکل نشوید. برخی از اهداف به شرایط جوی و بسیاری دیگر از موارد مربوط می‌شوند در چنین شرایطی باید به فکر یک جایگزین مناسب باشید به طور مثال اگر قصد دارید روزانه به مدت ۳۰ دقیقه در هوای آزاد پیاده روی کنید بنا به هر دلیلی اگر این امر مسیر نشد شما باید به فکر جایگزینی مناسب برای پیاده روی و یا ورزش کردن خود حتی در محیط داخلی خانه باشید. در مورد اهداف کاری که معمولا در اولویت قرار دارند باید دقت بیشتری داشته باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید تا متضرر نشوید. در چنین شراطی حتما اهداف خود را دسته بندی کنید و به هر کدام که در اولویت بالاتری قرار دارند وقت بیشتری صرف کرده و برنامه ریزی خود را بر پایه آن تنظیم کنید.

منبع: psychologytoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha