مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سال ۹۷ را سال تحول در کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل دانست و گفت: در سال ۹۶ میزان صادرات تجهیزات پزشکی ۲۴ میلیون دلار بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال میزان صادراتمان در این حوزه افزایشی ۱۰ برابری خواهد داشت.

دستورالعمل جدید برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز:مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سال ۹۷ را سال تحول در کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل دانست و گفت: در سال ۹۶ میزان صادرات تجهیزات پزشکی ۲۴ میلیون دلار بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال میزان صادراتمان در این حوزه افزایشی ۱۰ برابری خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر رضا مسائلی  با اشاره به مهم‌ترین اقدام اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در سال ۹۷، گفت: نظام کنترل کیفی تولید تجهیزات پزشکی در ایران در سال ۹۷ در حال تغییر ماهوی است و دگرگونی قابل ملاحظه‌ای برای ارتقاء تجهیزات پزشکی تولید داخل و توسعه صادرات رخ می‌دهد. بر این مبنا طبق دستورالعملی که طی هفته جاری ابلاغ می‌شود، تمام تجهیزات پزشکی که در ایران تولید می‌شوند، برابر قانون باید پروانه ساخت وزارت بهداشت را کسب کنند تا مجوز فروش تجهیزات‌شان در بازار را داشته باشند.

وی افزود: همچنین وزارت بهداشت در چارچوب وظایف قانونی خود و در راستای اجرای بند چهار سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت، موضوع اخذ استانداردهای بین‌المللی توسط تولیدکنندگان داخلی را هم در دستورکار خود قرار داده و اخذ استانداردهای اتحادیه اروپا، پیش از صدور پروانه ساخت را الزامی کرده است. باید توجه کرد که این اتفاق بسیار مهمی است که زیرساخت‌های آن در سه ماهه پایانی سال ۹۶ فراهم شد و از طریق مذاکراتی که با شرکت‌های گواهی‌دهنده اتحادیه اروپا داشتیم، آنها را ارزیابی و اعتباربخشی کردیم. همچنین این شرکت‌ها برای صدور تاییدیه اتحادیه اروپا تولیدکنندگان را مورد ارزیابی قرار دادند، بعد از آن شرکت‌های مورد تایید وزارت بهداشت منتشر شد و آنها کارشان را از این هفته آغاز می‌کنند.

مسائلی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مکلفند قبل از صدور پروانه ساخت نسبت به اخذ استانداردهای اتحادیه اروپا برای تولیدات تجهیزات پزشکی‌شان اقدام کنند، ادامه داد: معنای آن، این است که در سال ۹۷ ارتقاء کیفیت قابل ملاحظه‌ای در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی کشور خواهیم داشت؛ چراکه اگر تولیدکنندگان این استانداردها را نداشته باشند، پروانه ساخت دریافت نمی‌کنند. بنابراین در سال ۹۷ جهش قابل ملاحظه‌ای در حوزه کیفیت تولیدات تجهیزات پزشکی شاهد خواهیم بود و تمام تولیدات تجهیزات پزشکی کشورمان بر اساس استانداردهای اروپا ممیزی و اعتباربخشی می‌شوند.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نکته دیگری که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی در ایران در سال ۹۷ اتفاق می‌افتد، صادرات ۱۰ برابری آن نسبت به سال ۹۶ است، گفت: در سال ۹۶ میزان صادرات تجهیزات پزشکی ۲۴ میلیون دلار بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با محوریت وزارت بهداشت و با همکاری سازمان توسعه تجارت، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و همچنین با مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، بحث صادرات ۲۴۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در دستور کار است و این جهش خوبی در حوزه صادرات محسوب می‌شود.

مسائلی تاکید کرد: البته این اتفاق نیازمند کاری وسیع و متراکم هم در بخش خصوصی و هم در ارکان مختلف دولت است. یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود، زمینه‌سازی برای حضورتجهیزات پزشکی ایرانی در چهار نمایشگاه عمده تجهیزات پزشکی دنیا است که شامل نمایشگاه عرب‌هلث، مدیکا، عمان‌هلث و برزیل است که دولت برای حضور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در آن سوبسید پرداخت خواهد کرد و قسمتی از هزینه‌ها را می‌پردازد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات‌مان برای تحقق صادارت ۲۴۰ میلیون دلاری این بود که فراخوانی را اعلام کردیم تا ظرف هفته آینده شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی حضور یابند و بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تعیین هدف برای هر یک از این شرکت‌ها را انجم دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha