بیماران نگران تأثیر افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و كاهش ارزش ریال روی سلامت هستند...

گلوی سلامت زیر تیغ گرانی دلار/ بیماران نگران تأثیر افزایش بی‌سابقه قیمت دلار بر دارو

سلامت نیوز: بیماران نگران تأثیر افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و كاهش ارزش ریال روی سلامت هستند...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، این روزها اگرچه همه مردم پیگیر افزایش قیمت دلار هستند و افزایش لحظه‌ای قیمت دلار و كاهش ارزش ریال را پیگیری می‌كنند، اما بیماران خاصی كه مرگ و زندگیشان به داروهای وارداتی وابسته است و همچنین بیمارانی كه ناگزیر به عمل‌های جراحی و استفاده از تجهیزات پزشكی هستند با حساسیت بیشتری تابلوی صرافی‌ها را پیگیری می‌كنند؛ چراكه طبق اعلام مسئولان 97 درصد داروهای مصرفی در كشورمان تولید داخل است و تنها 3 درصد وارداتی، اما 60 درصد مواد‌اولیه مورد‌نیاز برای تولید داروهای ساخت داخل هم وارداتی است و این مسئله می‌تواند دلیل تأثیر افزایش قیمت دلار بر دارو و درمان را توجیه كند.


بهمن ماه سال گذشته بود كه معاون دارویی وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت دارو در سال 97 افزایش نخواهد یافت. اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو بر مبنای دستاورد آخرین جلسه كمیسیون تلفیق بود. در این جلسه كه با حضور رئیس كل بانك مركزی برگزار شد، مقرر شد در حوزه دارو و كالاهای سلامت در سال 97 ارز مرجع تخصیص داده شود. رسول خضری، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس هم در این باره گفته بود: با تخصیص ارز مرجع، پایین‌ترین نرخ ارز در حوزه دارو در نظر گرفته خواهد شد تا كمترین افزایش از لحاظ گرانی داشته باشد. ارز مرجع به شركت‌های دارویی پرداخت خواهد شد و در این مورد دولت و مجلس حمایت خواهند كرد تا در تأمین داروی كشور مشكلی به وجود نیاید.


بر همین اساس هم غلامرضا اصغری در آخرین اظهار نظرش درباره وضعیت قیمت دارو در سال 97 گفته بود: افزایش قیمت دارو تنها براساس رشد نرخ تورم خواهد بود و تاكنون در این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو در سال آتی دیده نشده است.

به هم خوردن محاسبات ارزی

اما حالا واقعیتی تلخ خودنمایی می‌كند و آن چیزی نیست جز افزایش قیمت دلار از 3 هزار و 500 تومان به بیش از 5 هزار تومان؛ افزایشی كه انگار از كنترل دولت و مسئولان خارج شده و همین از كنترل خارج شدن قیمت دلار و وابستگی عمیق قیمت دارو و تجهیزات پزشكی به پول خارجی هم موجب شده تا نگرانی تازه‌ای بر نگرانی‌های بیماران و خانواده‌های آنان افزوده شود. حالا و با رسیدن قیمت دلار به 5 هزار تومان سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: افزایش دلار شاید سبب افزایش قیمت دارو در تولیدات دارویی و هزینه واردات دارو شود، اما این مسئله كه بر اساس بررسی و برگزاری جلسات قیمت‌گذاری انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌شود قیمت دارو حداكثر تا سقف تورم افزایش یابد.

تأثیرپذیری تجهیزات پزشكی

هر چند تأثیر گرانی دلار و كاهش ارزش ریال برای داروها ملموس‌تر است و بیمارانی كه باید داروهای خاص وارداتی را مصرف كنند، بیش از همه نگران این ماجرا هستند، اما حوزه تجهیزات پزشكی هم از افزایش قیمت ارز بی‌نصیب نمانده و نگرانی‌هایی در این حوزه هم وجود دارد.
دكتر رضا مسائلی، مشاور وزیر بهداشت در امور تجهیزات پزشكی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر گرانی ارز بر تجهیزات پزشكی می‌گوید: نیاز به طراحی و یك مدل هوشمندانه دارد تا هزینه‌های افزایش یا نوسانات نرخ ارز فشار به مردم نیاید.
وی در توضیح سلسله اقداماتی كه در حال برنامه‌ریزی و اجراست، می‌افزاید: سعی می‌كنیم افزایش نرخ ارز را در قیمت تمام شده محصولات به صورت مستقیم اعمال نكنیم؛ یعنی اینكه بتوانیم علاوه بر اینكه به این فاكتور به عنوان واقعیت بازار توجه می‌كنیم، متناظر آن شركت‌ها یا تأمین‌كنندگانی كه سهم بیشتری از بازار تجهیزات پزشكی را دارند، بتوانند تخفیف‌های قابل‌ملاحظه‌تری نسبت به گذشته بدهند.
مسائلی تأكید می‌كند: اگر شركت‌هایی وجود داشته باشند كه بتوانند 20درصد زیرقیمت فعلی بازار محصولات را با رعایت اصل اصالت كالا تأمین كنند، وزارت بهداشت اجازه می‌دهد كه وارد فعالیت بازار و همچنین وارد نظام تأمین كالا و تجهیزات پزشكی كشور شوند.

تولید داخل بدون رانت راهكار مواجهه با صعود دلار

شاید زیربنایی‌ترین راهكار مواجهه با نوسان قیمت ارز و بالا و بالاتر كشیدن قیمت دلار تلاش برای رسیدن به خودكفایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی باشد؛ موضوعی كه وزیر بهداشت در عین تأكید بر آن معتقد است كیفیت و قیمت كالا بسیار مهم است، به نام حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نخواهیم كرد، دارو و تجهیزات پزشكی ایرانی باید بتواند در بازار جهانی حضور داشته باشد.
وی تأكید می‌كند: حمایت از دارو و تجهیزات پزشكی گران و بی‌كیفیت نه شرط عقل است و نه مقام معظم رهبری آن را می‌پذیرند، به هر حال ممكن است در سال 97 به سازمان غذا و دارو فشار بیشتری در این زمینه وارد شود، اما این سازمان باید وظیفه شرعی و قانونی خود را به درستی انجام دهد. مشاور وزیر در امور تجهیزات پزشكی هم در‌این‌باره می‌گوید: ما توجه به تولید داخل را دنبال می‌كنیم. طبعاً تولید تجهیزات پزشكی در كشور با نگاه تأمین بازار ایران و نگاه به صادرات، قیمت را بسیار رقابتی می‌كند؛ یعنی متناظر شركت‌های رقیب خارجی، وقتی یك تولید‌كننده داخلی باكیفیت و مقتدر باشد خودشان را تنظیم می‌كنند و مجبور می‌شوند قیمت خودشان را كاهش بدهند. وی در عین حال تأكید می‌كند: واقعیت این است كه بالاخره قیمت ارز نوسان داشته و این نوسانات نرخ ارز در قیمت تمام شده محصول تأثیر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha