سلامت نیوز :نائب‌ رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران گفت: طرح پزشك خانواده در كمیته امداد بدون رعایت شاخص‌های لازم اجرایی شده و نمی‌توان طرح اجرا شده در این نهاد را طرح پزشك خانواده نامید.

مسعود مسلمی‌فرد در گفت‌وگو با  فارس اقدامات انجام شده توسط كمیته امداد برای ساماندهی درمان خانواده‌های مددجویان با عنوان طرح پزشك خانواده را صحیح ندانست و گفت: طرح اجرا شده در كمیته امداد امام(ره) با شاخص‌های تعریف‌شده و استاندارد پزشك خانواده فاصله دارد و این‌گونه‌ طرح‌ها را نمی‌توان به عنوان طرح پزشك خانواده نامگذاری كرد.

وی ادامه داد: در واقع كاری كه كمیته امداد امام(ره) انجام داده است، ساماندهی درمان خانواده‌های تحت پوشش این نهاد است كه كار بسیار ارزنده و مهمی محسوب می‌شود اما نام نهادن آن به عنوان طرح پزشك خانواده صحیح نیست.

نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران درباره شاخص‌های طرح پزشك خانواده عنوان داشت: پیشگیری، درمان و بازپروری 3 شاخص اصلی طرح پزشك خانواده است كه شامل یك تیم پزشكی می‌شود و در آن تیم، پزشك عمومی، روانشناس، ماما و تمام عواملی كه بتوانند مجموعه‌ای‌ از خدمات را ارائه دهند، حضور دارند و در مجموع نگاه این طرح، سلامت‌محور بوده و درمان‌محور نیست.

وی اظهار داشت: معنای پزشك خانواده این است كه برنامه‌ریزی داشته باشیم و از بیماری‌ها و آسیب‌هایی كه اقشار مختلف را تهدید و درگیر می‌كند، پیشگیری كنیم و از سوی دیگر برای كسانی كه در مرحله نقاهت و دوران بازپروری هستند، شرایط مساعد را فراهم آوریم.

مسلمی‌فرد همچنین بیان داشت: در طرح پزشك خانواده در 3 مرحله باید افراد را كنترل و مراحل سلامت را برای تمام افراد تعریف كنیم؛ زمانی كه فرد زیر چتر این طرح قرار گرفت، تیم پزشك خانواده باید مراقبش باشد چرا كه همه بیماری‌ها، علائم بالینی بارزی ندارند.

وی گفت: تیم پزشك خانواده به دنبال این است كه سلامت افراد را كنترل كند و به محض تشخیص بیماری، شخص را تحت درمان قرار دهد و بعد از آن هم اگر نیاز به بازپروری بود، فرد باید زیر نظر این تیم دوران نقاهت را بگذراند تا سلامت كامل حاصل شود.

وی با بیان اینكه در حال حاضر اكثر سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات دولتی و خصوصی نسبت به ساماندهی موضوع درمان پرسنل خود اقدام كرده‌اند، گفت: اقدام كمیته امداد امام(ره) درمان‌محور است نه سلامت محور و این اقدامات را نمی‌توان به هیچ ‌وجه طرح پزشك خانواده نامید.

نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران ادامه داد: اگر این‌طور باشد پس بانك‌ها هم می‌توانند مدعی باشند به دلیل عقد قرارداد با پزشكان عمومی، متخصص و چندین بیمارستان، این طرح را در مجموعه تحت مدیریت خود اجرا كرده‌اند؛ در اقدام انجام‌شده توسط كمیته امداد این شاخص‌ها رعایت نشده و نگاه، درمان‌محور بوده و درمان افراد به صورت انفرادی ساماندهی شده است.

* طرحی كلان برای رسیدن به نظام واحد سلامت

وی گفت: وقتی برنامه‌ریزی كلان برای طرح پزشك خانواده كه همه اقشار را تحت پوشش یك نظام واحد سلامت قرار می‌دهد، انجام می‌دهیم، چه دلیلی وجود دارد كه مراكز دیگر، طرح‌هایی را با نام این طرح به صورت جزیره‌ای و از زوایای دیگر اجرا ‌كنند.

مسلمی‌فر ادامه داد: اگر قرار باشد كه نظام سلامت‌ كشور را ساماندهی كنیم باید به صورت كلان به این موضوع پرداخته شود؛ باید همه داشته‌هایمان را به میان آوریم و بر اساس توانمندی‌های خود از یك نظام سلامت واحد تحت نظارت تولیت سلامت كشور، تصمیمات لازم اتخاذ شده و برای دیگران تعیین تكلیف شود.

وی خاطرنشان كرد: این موضوع كه هر سازمانی برای خودش تصمیم بگیرد كه چه اقداماتی را انجام دهد، قطعاً موجب ظلم به اقشاری از جامعه خواهد شد و نمی‌توان به هدف نهایی از ارائه خدمات دست یافت همچنین
افراد بسیاری بیش از اندازه به خدمات دسترسی پیدا می‌كنند كه این موضوع باعث اسراف می‌شود و ضررهای هنگفتی به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha