معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که میزان بروز بیماری مالاریا در ایران با کاهش هشت هزار نفری نسبت به سال های قبل به 60 هزار مورد در زمان حاضر رسیده است.

سالانه 60 هزار ایرانی به مالاریا مبتلا می شوند

سلامت نیوز:  معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که میزان بروز بیماری مالاریا در ایران با کاهش هشت هزار نفری نسبت به سال های قبل به 60 هزار مورد در زمان حاضر رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا رئیسی روز سه شنبه افزود: توجه به شاخص های ابتلا به بیماری مالاریا نشان می دهد که در ایران بحث PHC (نظام شبکه بهداشتی و درمانی) از گذشته تاکنون جدی گرفته شده است.


وی با بیان اینکه بیش از چند دهه است که مردم از پوشش واکسیناسیون 98 درصدی در سطح کشور و همچنین خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی بهره مند شده اند، گفت: موقعیت جغرافیایی کشورمان به گونه ای است که در مجاورت کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان قرار دارد و با وجود آنکه بیماری های واگیرداری مانند مالاریا و سل در این کشورها بالاترین آمار را در جهان دارد، عملکرد خوبی در کنترل این بیماری ها داشته ایم که قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست.


وی گفت: میزان بروز بیماری سل در دنیا 144 مورد در هر 100 هزار نفر است، این میزان در کشور افغانستان 280 مورد در هر 100 هزار نفر و در کشور پاکستان 187 مورد در هر 100 هزار نفر است، در حالی که در ایران شاخص بروز سل، 14 مورد در هر 100 هزار نفر است که نشان دهنده مراقبت های اولیه گسترده در سطح کشور است.


رئیسی با اشاره به ارتقای سایر شاخص های بهداشتی در ایران، گفت: شاخص کنترل مرگ و میر نوزادان در ایران پیشرفت خوبی داشته است، سه دهه قبل میزان مرگ و میز نوزاد در هزار تولد زنده، بالای 35 مورد بود و اکنون این شاخص به کمتر از 10 مورد رسیده است، همچنین مرگ و میر مادران باردار نیز با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری های غیرواگیر جزو معضلات اصلی حوزه سلامت در کشور ما و البته در کشور های جهان محسوب می شود، گفت: همان موفقیتی که در حوزه بیماری های واگیر داشته ایم را باید در حوزه بیماری های غیرواگیر نیز کسب کنیم که این موضوع نیازمند فرهنگسازی است.
معاون وزیر بهداشت گفت: جهت گیری وزارت بهداشت در این دوره، علاوه بر کنترل بیماری های واگیر و بهبود شاخص ها، توجه ویژه به بیماری های غیر واگیر است که برنامه های زیادی در این راستا در دستور کار داریم.
معاون بهداشت با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده از جمله مهم ترین برنامه های حوزه بهداشت در این دوره است، تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده، در این دوره، بر اساس گام های تعریف شده اجرایی خواهد شد.


رئیسی تاکید کرد: شعار پیشگیری مقدم بر درمان که از سال ها قبل وجود داشته است و همچنان تازه است، نباید به فراموشی سپرده شود و امید است با همکاری تمامی همکاران مان در حوزه بهداشت سراسر کشور، شعار پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا را محقق کنیم.
رئیسی در خصوص روز جهانی بهداشت و هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت)، گفت: دسترسی عادلانه مردم به خدمات مناسب و در جای مناسب، همواره یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت است، این سازمان، با این رویکرد که سلامتی حق تمام مردم است، سعی در برقراری عدالت در بهره گیری از خدمات سلامت داشته و تاکید کرده، مردم در اقصی نقاط جهان و در مناطق دورافتاده و محروم نباید از امکانات و خدمات بهداشتی محروم بمانند.
وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر، تمرکز خود را روی بحث PHC و خدمات جامع سلامت قرار داده است، تا تمام مردم به خدمات بهداشت و درمان دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha