رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از مردم ایران مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

سالانه ۱۷۰ هزار نفر در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند

سلامت نیوز:رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از مردم ایران مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا حسین عرفانی شب گذشته در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کنترل بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) با حضور مراقبان سلامت مراکز جامع سلامت و کارشناسان بیماری‌ها در رفسنجان با بیان اینکه هاری یک بیماری کشنده است، گفت: خوشبختانه دسترسی به واکسن و سرم این بیماری را داریم و اگر فرد بلافاصله بعد از گزش مراجعه کند و واکسن دریافت کند به‌طور قطع می‌تواند در پیشگیری از ابتلای او به بیماری مؤثر باشد.

وی افزود: امروزه بیماری هاری در سطح دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته است و سازمان جهانی بهداشت هدفگذاری کرده که در سال ۲۰۳۰ میلادی موارد مرگ به علت ابتلا به هاری در انسان‌ها به دلیل گزش سگ را به صفر برساند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به تغییرات اکوسیستم در کشور به ویژه در جنوب‌شرقی کشور از جمله رفسنجان متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در معابر واماکن عمومی بیش از گذشته شده است.

عرفانی با بیان اینکه مسئول کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها در نقاط شهری با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌ها است، تأکید کرد: بهتر استسگ‌ها را بر اساس اصول اخلاقی به روش‌های حیوان‌دوستانه جمع‌آوری کنند که به مردم آسیب نرسانند اما ممکن است امکانات ما در بعضی مناطق به‌حدی نباشد که کار به روش حیوان‌دوستانه انجام شود. در این شرایط بین دو راهی قرار می‌گیریم که بین سلامت انسان‌ها و برخورد با سگ‌های ولگرد کدام یک را انتخاب کنیم؟

وی افزود: در برخورد با سگ‌ها به روش‌های اخلاقی یکی از روش‌ها جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است. نتیجه گرفتیم این موضوع بر اساس اصول و روش‌های درست و اخلاقی مدیریت شود و سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شوند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: واکسیناسیون حیوانات راهکار دوم است  که شامل سگ‌های صاحب‌دار و سگ‌های گله می‌شود. اولا مسؤولیت سگ با صاحب آن است ثانیا با مراجعه به دامپزشکی سگ خود را واکسینه کنند که اگر سگ با حیوانات هار ارتباطی داشت هاری را به صاحبنش منتقل نکند. راهکار سوم نیز آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم است و این کار اهمیت دارد.

عرفانی افزود: وزارت بهداشت با تعهدی که دارد واکسن و سرم را به هر قیمت تهیه و به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. رده سنی افراد مورد گزش قرار گرفته در سنین مدرسه و نوجوانی همچنین در پسران بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: باید به آنها آموخت سگ‌ها را تحریک نکنند همچنین متأسفانه برخی افراد، سگ‌ها را در منزل خود نگه می‌دارند که علاوه بر هاری بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند منتقل کنند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت افزود: زمانی که سگ در شرع ما نجس شمرده شده حکمتی پشت آن بوده است همچنین همستر و گربه هم غیربهداشتی است بنابراین باید به سمت زندگی توأم با سلامت پیش برویم.

عرفانی در پایان اظهارکرد: کنترل بیماری‌های زئونوز نیاز به یک برنامه خوب دارد که باید حتما به صورت مشترک با وزارت‌خانه های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و کمک دهیاری‌ها شهرداری‌ها، بنیاد مسکن ... انجام شود و هر یک می‌توانند در کنار هم نقش خوبی ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha