سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 242243

بیماران زیادی در کشور هستند که برای ادامه زندگی نیازمند تأمین از طریق واردات هستند، البته مقوله واردات دارو به سبب سود سرشاری که دارد همیشه از آن حوزه‌هایی بوده که در معرض اتهام‌زنی‌های متعدد قرار داشته است. این اتهامات از انحصار گرفته تا وجود مافیا و گروه‌های خاص که مدیریت این بازار پر سود را در دست گرفته‌اند، متغیر است اما زمانی‌که این موضوعات از سوی مقامات رسمی به هر نحوی مطرح شود می‌تواند افکار عمومی را بیشتر از قبل به آن حساس کند.

سلامت نیوز: بیماران زیادی در کشور هستند که برای ادامه زندگی نیازمند تأمین از طریق واردات هستند، البته مقوله واردات دارو به سبب سود سرشاری که دارد همیشه از آن حوزه‌هایی بوده که در معرض اتهام‌زنی‌های متعدد قرار داشته است. این اتهامات از انحصار گرفته تا وجود مافیا و گروه‌های خاص که مدیریت این بازار پر سود را در دست گرفته‌اند، متغیر است اما زمانی‌که این موضوعات از سوی مقامات رسمی به هر نحوی مطرح شود می‌تواند افکار عمومی را بیشتر از قبل به آن حساس کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو در ادامه نوشت: ایران در یک دهه اخیر موفقیت‌های زیادی در عرصه تولید دارو داشته و همین موفقیت‌هاست که باعث شده تا حجم داروهای وارداتی کاهش یابد. اینکه هنوز واردات دارو وجود دارد به این دلیل است که کشور تکنولوژی و علم کافی برای تولید برخی از داروها را کسب نکرده و از طرفی تولید دارویی که مصرف خاص و جامعه هدف کمی دارد مقرون‌به‌صرفه نیست که تولید شود.

داروهای سیاسی
آقای محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اظهارات مدیرکل امور دارویی سازمان غذا‌‌و‌دارو، مبنی بر اینکه دارو در کشور سیاسی شده و برخی موضوعات مثل مافیای دارویی از سوی سیاسیون مطرح می‌شود، گفته است: «مسوولان سازمان غذا‌و‌دارو به‌جای طرح موضوعات سیاسی به وظایف خود عمل کنند، از یک مسوول فنی و تخصصی انتظار طرح موضوعات تخصصی وجود دارد.»
او با اشاره به اینکه در دوره گذشته سازمان غذاو‌دارو درکمیسیون بهداشت تحقیق‌و‌تفحص‌هایی درباره برخی مباحث در حوزه دارو مطرح شد، اضافه کرد: «تحقیق‌وتفحص‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسید، البته مشکلاتی از قبل و درحال‌حاضر در حوزه دارو وجود دارد، اما لزوم انجام تحقیق و تفحص درآن مقطع مورد تصویب مجلس و کمیسیون بهداشت قرار نگرفت. اگر درحال‌حاضر برخی دلایل مبنی بر مافیایی بودن واردات دارو وجود دارد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت می‌تواند موضوعات را بررسی و پیگیری کند، البته دلایل قوی مبنی بر وجود مافیا درحوزه دارو وجود ندارد.»

مستندات قانونی
آقای سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس شورای اسلامی به روزنامه «صبح نو» درباره این سؤال که آیا در حوزه واردات دارو، بحث وجود مافیا درست است، می‌گوید: «من اصلاً با صحبت‌های احساسی و اسامی نظیر باند و مافیا زیاد موافق نیستم و تا وقتی که مستندات قانونی لازم برای اثبات این موضوع وجود نداشته باشد، صحبت‌های دقیق، معتبر و علمی‌ای محسوب نمی‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب و به‌ویژه طی چند سال اخیر قدم‌های بزرگی در زمینه ژنریک و خودکفایی در زمینه تولید دارو برداشته‌ایم، به‌ویژه اجرای طرح ژنریک که اگرچه کامل نیست منتهی تا حد زیادی جلوی سودجویی کارتل‌های دارویی را -که به‌نوعی وابستگان اقتصادی استکبار و امپریالیسم هستند- گرفت و این برای ما علامت خوب و خوشحال‌کننده‌ای است.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «اینکه چرا برخی از این واژه‌ها استفاده می‌کنند، خودشان باید پاسخگو باشند، اما متاسفانه برخی از افراد عادت ندارند که کلمات را به‌صورت کاملاً دقیق و در معنای خودشان به‌کار ببرند. به‌کار بردن کلمه‌ای نظیر مافیا بار خاصی دارد، به‌کار بردن این کلمه یعنی اینکه ما قبول داریم که جنایت سازمان به‌خاطر دارو وجود دارد، فکر نکنم سیستم‌های جنایتکاری کشور ما آن قدری پیشرفت کرده یا سیستم‌های نظارتی، امنیتی و انتظامی ما ضعیف شده باشند که بتوانیم اشکال سازمان‌یافته جنایت را در کشور داشته باشیم. بنابراین واقعاً بهتر است برای کاربری این اصطلاحات دقت بیشتری کنیم.»

نگران داروهای خاص نباشید
مره صدق معتقد است: «در رابطه با داروهای خاص دولت تمام توان خودش را به‌کار برده تا با ارز تک‌نرخی در رابطه با واردات آنها اقدام کند. چنانچه داروی خاصی در بازار کمبود دارد، افرادی که نیاز به این دارو دارند می‌توانند با ارائه مستندات به خود بنده پیگیری‌های لازم را انجام دهند.»
او می‌گوید: «گاها یک‌سری از نیازهای دارویی به نادرست از سوی برخی از همکاران ما یا بیماران به جامعه القا می‌شود، به این صورت که دارویی که هنوز در سیستم ژنریک وارد نشده و سیستم داروهای اروپایی هم آن را تأیید نکرده است، مورد مصرف قرار دهند. این‌ها داروهایی‌اند که در خود کشورهای تولیدکننده جنبه تجربی دارند و اگر هم به بیماری داده می‌شود وی را در جریان تحقیقاتی و مطالعاتی بودن این دارو قرار می‌دهند منتهی بارها دیده‌ام که متاسفانه برخی از اقلام دارویی که مصرف عمومی نداشته و تنها جنبه تحقیقاتی دارند وارد و با قیمت‌های فوق‌العاده گزافی به مصرف‌کننده فروخته می‌شوند که با این موضوع هم باید برخورد شود.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «در رابطه با دارو باید چند کار اساسی انجام بدهیم. اجرای کامل طرح ژنریک باید برای سیستم‌های بیمه‌ای دولتی الزامی شود و داروهای خارج از سیستم‌های ژنریک را تحت‌پوشش قرار ندهند، اولویت‌های دارویی کشور در نظر گرفته شود و چنانچه دارویی مورد نیاز است با ارز مبادله‌ای آن را می‌توان تأمین کرد. خوشبختانه با منابعی که پیش‌بینی شده نوسانات ارز تأثیر چندانی بر تأمین دارو ندارد و به مردم اطمینان می‌دهم که تمامی توان بخش نظارتی و قانون‌گذاری و اجرایی برای تأمین داروهایی که مورد نیاز واقعی هستند، به‌کار گرفته خواهد شد.» واردات دارو به‌ویژه داروهایی که تولید آن در داخل صورت نمی‌گیرد امری عادی است، اما موضوعاتی هر از چندگاهی به التهاب در این مورد دامن می‌زنند؛ موضوعاتی که پایه و اساس مستندی ندارند. دارو اساسی‌ترین کالا در حوزه سلامت و درمان است و به‌هر‌شکل باید وارد شود. البته حضور دستگاه‌های نظارتی برای کاهش نگرانی بیمارانی که نیازمند بهره‌گیری از این داروها هستند باید تشدید شود تا افراد سودجو نتوانند با ایجاد آشفته‌بازار، نان خودشان را به قیمت جان بیماران دربیاورند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha