عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تایید اینکه ۸۲ درصد مرگ و میرها ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیردار بوده، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را در صدر این آمار دانست.

علت ۸۲ درصد از مرگ‌ و میرها در ایران چیست؟

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تایید اینکه ۸۲ درصد مرگ و میرها ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیردار بوده، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را در صدر این آمار دانست.

به گزارش سلامت نیوز، محمدنعیم امینی فرد درگفت وگو با خانه ملت، با تایید آماری که معاون وزیر بهداشت ارائه داده مبنی بر اینکه 82 درصد مرگ و میرها به علت بیماری های غیر واگیر رخ می دهد تصریح کرد: در این مورد بیماری های قلبی و عروقی و سرطان در صدر این آمار قرار دارند کمااینکه تنها رشد بیماری های قلبی و عروقی که طیف گسترده ای را در برمی گیرد هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می کند.

نماینده مردم ایرانشهردرمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هر چقدر جامعه به اندازه شاخص های اقتصادی پیشرفت می کند توفیق بیشتری به لحاظ کنترل بیماری های عفونی و واگیردار بیشتر شده که در پی آن مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری ها نیز کاهش خواهد داشت، همچنین با افزایش امید به زندگی و تغییر سبک زندگی اعم از گسترش شهرنشینی و به دنبال آن کاهش تحرک افراد خودبخود فراوانی نقش آن در افزایش بیماری های واگیر دار و مرگ و میر ناشی از آن را بیشتر شاهد خواهیم بود.

سن امید به زندگی در کشور به 75 سال ارتقا پیدا کرده است

وی با یادآوری اینکه امید به زندگی در کشور به سن 75 سال ارتقا پیدا کرده است افزود: هم اکنون جمعیت کهنسال کشور رو به رشد بوده و سبک زندگی نیز به سمت گسترش شهرنشینی می رود کما اینکه 75 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند که سبک زندگی را به کم تحرکی، افزایش استرس و تغذیه ناسالم تغییر داده است و این موارد صورت مساله ای است که باعث شده نقش بیماری های غیر واگیر در افزایش مرگ و میرها برجسته شود.

بهره‌مندی از الگوی کشورهای موفق شرط لازم برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر

امینی فرد تاکید کرد: اگر بخواهیم که در درمان یا کنترل بیماری های غیر واگیر توفیقی داشته باشیم باید از تجربیاتی که در این زمینه در سطح جهان وجود داشته به عنوان الگو استفاده کنیم چرا که نمی توان بدون توجه به این مهم در جهت تحقق اهدافی که وجود دارد گامی برداریم.

نبود زیرساخت‌های لازم مانعی در مسیر پایش بیماری‌های غیرواگیر در شهرها

وی یادآورشد: هم اکنون باید برای کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های غیر واگیر از طریق فرهنگسازی و الگوسازی روش کشورهای موفق در سطح جامعه اقدام کنیم، از سوی دیگر بخشی از تحقق اهدافی که در این زمینه دنبال می شود نیز وظیفه حاکمیتی است که لازم است با کمک مردم شرایط زیست محیطی را به گونه ای طراحی کند که در پی آن از عوامل ایجاد کننده این بیماری ها دور شویم و مهم تر اینکه باید یک مداخله فعال که گسترش سیستم پایش خدمات بهداشت و درمان را در سطح شهرها داشته باشیم، چرا که در روستاها به دلیل استقرار بیش از 90 درصد سیستم سطح اول توانسته ایم اقدامات خوبی انجام داده و سیستم پایش را به طور مکرر اعمال کنیم.

امینی فرد خاطرنشان کرد: در شهرها این سیستم هم به لحاظ زیر ساختی ناشی از کمبود نیروی انسانی و تعداد محدود پایگاه های سلامت که برای انجام این کار ماموریت دارند با مشکل مواجه شده است که مهم ترین اقدامی که برای آن می توان انجام داد تکمیل چرخه پایش بوده که به صورت تکمیل سیستم خدمات بهداشت و درمان در سطوح اول، دوم و سوم بوده که میسر نمی شود مگر اینکه به تامین ملزومات آن به لحاظ زیر ساختی توجه کنیم ضمن اینکه از نظر نرم افزاری هم باید در ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت که می تواند گام مهمی در جهت پایش بیماری های غیر واگیر باشد عزم جدی تری را نشان دهیم.

نقش راهبردی پزشک خانواده در کنترل بیماری های غیر واگیر

وی اظهار کرد: بی تردید نهادینه کردن پزشک خانواده به دلیل اینکه نقش محوری که می تواند در جهت پایش بهتر بیماری های غیر واگیر داشته باشد حلقه مفقوده این مهم بوده که به طور کامل نقش راهبردی در مورد کنترل بیماری های غیر واگیر داشته باشد.

کمبود اعتبارات مانع از تحقق اهداف نظام سلامت در کنترل بیماری‌ها می‌شود

امینی فرد بیان کرد: ما در سال های اخیر گام مهمی را در جهت تامین منابع پایدار برداشته ایم که در واقع یک درصد ارزش افزوده که در این مورد راهگشا بوده است، اما به طور کلی می توان گفت که در زمینه تامین اعتبارات لازم برای تحقق اهدافی که برای کنترل بیماری های غیر واگیر هدف گذاری شده فاصله داریم و باید منابع پایداری را با یک درصد ارزش افزوده و ده درصد از هدفمندی یارانه ها ایجاد  کنیم.

وی افزود: مساله مهم در مورد بیماری های غیر واگیر عوارض بر مواد آسیب رسان به سلامت است که می تواند ضمن اینکه یک فرهنگسازی انجام دهد منابع کافی را هم در اختیار حوزه سلامت قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته توفیق کمی را داشتیم از طریق تامین منابع از طریق وضع عوارض مواد آسیب رسان به سلامت داشتیم، و این در حالی است که در بحث کلی سیاست های نظام سلامت در ابلاغیه مقام معظم رهبری به طور مشخص آمده و در قانون برنامه ششم توسعه نیز تصریح شده است اما وقتی در کمیسیون تلفیق  و صحن علنی مجلس این نوع طرح ها و لوایحی را که دربرگیرنده وضع عوارض بر مواد آسیب رسان به سلامت است ارائه می شود با توجیهاتی همچون حمایت از تولید داخلی معمولا مورد اقبال نمایندگان قرار نمی گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، میزان قابل توجهی در واقع از هزینه های سرسام آور حوزه سلامت ناشی از بیماری های غیر واگیر است که این یک سیکل معیوبی است که هر اندازه در تامین منابع پایدار برای کنترل بیماری غیر واگیر به خصوص از طریق عوارض توفیق کمتری داشته باشیم در تشدید فراوانی این بیماری‌ها تاثیر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha