دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

در زندگی پرمشغله امروزی طبیعی است که گاهی فراموشکار شویم یا برای فرار از حواس‌پرتی گاهی آلارم گوشی‌هایمان را فعال کنیم. اما اگر تعداد این حواس‌پرتی‌ها زیاد شود یا وابستگی‌مان به علامت زدن روی دست یا تنظیم آلارم گوشی برای به یاد آوردن مسائل مختلف غیرطبیعی باشد باید به فکر بررسی دقیق دلیل این مشکل باشیم.

با سبک زندگی سالم حافظه خود را بیمه کنید

سلامت نیوز:در زندگی پرمشغله امروزی طبیعی است که گاهی فراموشکار شویم یا برای فرار از حواس‌پرتی گاهی آلارم گوشی‌هایمان را فعال کنیم. اما اگر تعداد این حواس‌پرتی‌ها زیاد شود یا وابستگی‌مان به علامت زدن روی دست یا تنظیم آلارم گوشی برای به یاد آوردن مسائل مختلف غیرطبیعی باشد باید به فکر بررسی دقیق دلیل این مشکل باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، هنگامی که سخن از حواس‌پرتی یا اختلال حافظه به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد آلزایمر می‌افتیم و ترس وجودمان را فرا می‌گیرد اما نباید ترسید چراکه همیشه فراموشکاری‌های مزمن نشانه ابتلا به آلزایمر نیستند. دلایل مختلف که گاهی قابل پیشگیری و اصلاح هستند حافظه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای آشنایی با دلایل اختلال حافظه با رئیس بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

 دکتر ناهید بلادی مقدم، متخصص مغز و اعصاب به «ایران» می‌گوید: عوامل مختلفی بر قدرت حافظه افراد اثر می‌گذارد.

شیوه زندگی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که قدرت حافظه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اصلاح سبک زندگی و روی آوردن به رژیم غذایی سالم، استفاده از غذاهای کم نمک و کم چربی، مصرف غذاهای تازه و میوه و سبزیجات در کنار پرهیز از خوردن فست فودها می‌تواند یکی از راه‌های خداحافظی با حواس پرتی باشد. حقیقت این است که چاقی و اضافه وزن در کنار فقر حرکتی در زندگی‌های نشسته و کم تحرک امروزی در بروز و شدت یافتن بیماری‌های اختلال حافظه نقشی پررنگ دارد.

رئیس بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی با تأکید بر اینکه برخی عوامل قابل اصلاح هستند، می‌افزاید: در بحث سبک زندگی سالم موضوع کنترل فشار خون و پرهیز از دخانیات بخصوص سیگار و قلیان که متأسفانه در سال‌های اخیر در میان جوانان رواج بیشتری پیدا کرده است نیز مطرح است.

سیگار دشمن حافظه
تحقیقات متخصصان نشان داده سیر پیشرفت برخی بیماری‌های اختلال حافظه مانند بیماری‌ ام‌اس در میان آن دسته از مبتلایان به این بیماری که سیگار می‌کشند بیش از سایر بیماران است و قطع استعمال دخانیات در این بیماران به کاهش سیر بیماری منجر می‌شود. این موضوع در مبتلایان به آلزایمر نیز مشاهده می‌شود.

دکتر بلادی مقدم در توضیح این موضوع می‌گوید: عامل اصلی ایجاد بیماری آلزایمر یا ‌ام‌اس که جزو بیماری‌های اختلال حافظه هستند به‌طور دقیق شناخته نشده است. اما ثابت شده در افرادی که شیوه زندگی درست و سالمی در پیش می‌گیرند، عوارض این بیماری‌ها به‌مراتب کمتر است. برای مثال به جای اینکه عوارض بیماری طی مدت 2 یا 5 سال بروز کند در مدت زمانی طولانی‌تر نمایان خواهد شد یا اینکه بیمار علائم حادی را تجربه نمی‌کند و می‌تواند با وجود ابتلا به بیماری، زندگی عادی و طبیعی داشته باشد و تنها در انجام برخی کارهای دقیق‌تر دچار مشکل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha