رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمرکز بر مسائل اجتماعی و تغییر رفتار جوامع محلی از نقاط قوت پروژه همکاری برای احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی است.

مشارکت 11 هزار نفر از جوامع محلی در پروژه احیای در یاچه ارومیه

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمرکز بر مسائل اجتماعی و تغییر رفتار جوامع محلی از نقاط قوت پروژه همکاری برای احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران  سند فاز پنجم همکاری مشترک برنامه عمران ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت دولت ژاپن تحت عنوان پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» به امضای عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران رسید.


 کلانتری با بیان اینکه وضعیت حال حاضر دریاچه ارومیه، نتیجه مدیریت نامناسب منابع آبی حوضه آبریز، سد‌سازی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی است، از همکاری‌های دولت ژاپن برای احیای این اکوسیستم مهم آبی قدردانی کرد.
معاون رئیس جمهوری تمرکز پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» روی مسائل اجتماعی و تلاش برای جلب مشارکت مردم را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن دانست و گفت: چنین فعالیت‌ها و اقداماتی، نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است و از این‌رو بسیار دشوار است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به علاقه‌مندی ایران برای جلب حمایت‌های مالی و معنوی بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه کرد و گفت: دولت ایران عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌ها و پهنه‌های آبی خود دارد.


 الگوسازی مشارکت جوامع محلی در ۱۱۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه
حمید ظهرابی - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در این مراسم با اشاره به برخی نتایج مثبت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» از ادامه همکاری دولت ژاپن و ایران برای احیای دریاچه ارومیه ابراز خرسندی کرد.
 ظهرابی با بیان اینکه به‌دنبال اجرای این پروژه تاکنون ۱۱۰ روستا از ۳۰۰۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه تحت پوشش پروژه قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد: تداوم همکاری‌های ملی و بین‌المللی منجر به احیای دریاچه ارومیه شود.


همکاری بیش از ۱۱ هزار نفر از جوامع محلی و کشاورزان برای احیای دریاچه ارومیه
ابوالفضل آبشت - مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران - در این مراسم با ارائه گزارش نتایج و دستاوردهای اجرای فازهای پیشین پروژه، گفت: ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی درجهت احیای دریاچه ارومیه یکی از اهداف مهم این پروژه است و در همین راستا تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اجرای این پروژه همکاری کرده‌اند.
وی نتایج و خروجی‌های مثبت و موفقیت‌آمیز پروژه احیای دریاچه ارومیه را نتیجه همکاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.


 ۱۳۰ روستا تحت پوشش پروژه مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه
هیرویاسو کوبایاشی - سفیر دولت ژاپن در ایران - از دیگر حاضران در این مراسم بود که با اشاره به شروع همکاری دولت‌های ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه پس از مذاکره رئیس جمهوری و نخست‌وزیر کشور ژاپن در سال ۲۰۱۳ گفت: تعداد روستاهای تحت پوشش پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» از ۱۱۰ روستا به ۱۳۰ روستا افزایش خواهد یافت.


گفتنی است، پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» بر اساس تعاملات متقابل انجام شده میان دولت‌های ایران و ژاپن برای همکاری در زمینه‌های محیط زیستی همچنین به‌دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه از سال ۲۰۱۴ آغاز شد.


ارتقای سطح اطلاعات و درک جوامع محلی از نقش مهمی که در استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه دارند، گسترش کشاورزی پایدار در ۱۳۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی اهداف این پروژه است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) این پروژه با اختصاص بودجه ۴ میلیون دلار توسط دولت ژاپن در چهار سال گذشته اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha