شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

طرح ترافیک جدید که تا مدت‌ها حاشیه‌هایش از متن‌اش پیشی گرفته بود، بالاخره از امروز اجرایی شد.

اجرای طرح ترافیک جدید از امروز

سلامت نیوز:طرح ترافیک جدید که تا مدت‌ها حاشیه‌هایش از متن‌اش پیشی گرفته بود، بالاخره از امروز اجرایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران با این تفاوت که امسال تعداد سهمیه‌ها از 129 هزار عدد به 103 هزار عدد کاهش و تعداد سهمیه‌های روزانه نیز که در سال گذشته حدود 20 هزار عدد بود، به 40 هزار سهمیه افزایش یافت. با این توصیف دسترسی روزانه مردم به محدوده طرح که پیش از این در اختیار سهمیه بگیران سالانه بود، امسال دو برابر شد.

طرح ترافیک جدید برای ساکنان محدوده طرح با اختصاص شرایطی ویژه، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود. نرخ دریافت خدمات طرح ترافیک با توجه به ساعت ورود به محدوده و همچنین دریافت معاینه فنی برتر از 13 هزار و 400 تا 36 هزار تومان متغیر است. هزینه ورود به محدوده طرح در سال گذشته به طور ثابت 40 هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

با این حساب هزینه ورود سالانه حدود 12 میلیون تومان تمام می‌شد. امسال، اما مبلغ سالانه (حدود 8 میلیون تومان) برای هر روز ورود به محدوده پیش‌بینی شده است. این رقم البته برای سهمیه بگیران با تخفیف‌های ویژه، بسیار کمتر از این اعداد و ارقام خواهد بود. اگرچه تعداد سهمیه بگیران عمومی و دولتی نیز تا 50 درصد کاهش داشته است.

با این همه، پایتخت نشین‌ها می‌توانند با تنظیم برنامه خود در ساعات غیر پیک، حداقل هزینه را پرداخت کنند. ساکنان محدوده طرح ترافیک هم باید تا ساعت ۸:۳۰ از محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خارج شده و در هنگام برگشت از ساعت ۱۷ به بعد یعنی دو ساعت زودتر از پایان طرح ترافیک و زوج و فرد به سمت منزل حرکت کنند، البته این موضوع فقط برای یکبار ورود و خروج است. در این صورت نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نخواهند داشت! جریمه راهنمایی و رانندگی برای ورود غیر مجاز، علاوه بر ۲۰ هزار تومان، ۳۶ هزار تومان نیز بابت طرح ترافیک و همچنین ۲۰ درصد مازاد ۳۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.


به گفته سرهنگ عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران، هم‌اکنون 110 ورودی به دوربین مجهزشده‌اند و بخشی از 93 خروجی نیز درحال مجهز شدن به دوربین هستند.همچنین در بخش‌هایی از داخل محدوده طرح ترافیک هم دوربین‌هایی نصب شده است تا خودرو‌هایی که پلاک خود را در ورودی‌ها پوشانده‌اند شناسایی و اعمال قانون شوند. به گفته وی، محدوده‌های طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد تغییر نکرده است.


محسن‌ پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه روزانه دو و نیم میلیون نفر از مترو و بی‌ .آر. تی برای سفرهای شهری خود استفاده می‌کنند، تأکید کرد: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها به ۴ دقیقه کاهش یافته است، براین اساس با توجه به شروع اجرای طرح ترافیک از امروز، از مردم می‌خواهیم تا کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند تا تغییرات ایجاد شده، روند مثبت کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا را دنبال کند.


سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم دراین باره  گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد سقف ورود خودرو‌ها در طرح ترافیک جدید افزایش نیافت بلکه به‌گونه‌ای شد که کاهش هم یافت و بار ترافیکی در طول روز تقسیم می‌شود. وی افزود: پیش‌بینی معاینه فنی برتر در این طرح، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد. سرهنگ عابدی اضافه کرد: با توجه به اینکه ساعات طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد، همزمان شده و از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۱۹ است بنابراین شاید ترافیک بزرگراه‌های اطراف این طرح، بیشتر شود، اما معابر داخلی خلوت‌تر خواهد شد.

عابدی در ادامه درباره مجهزشدن به دوربین در حوزه طرح ترافیک افزود: در بخش‌هایی از داخل محدوده طرح ترافیک هم دوربین‌هایی نصب شده است تا خودرو‌هایی که پلاک خود را در ورودی‌ها پوشانده‌اند شناسایی و اعمال قانون شوند.


جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: از شنبه طرح اجرا می‌شود که در همه ورودی‌ها، پلیس راهور مستقر خواهند شد تا تخلفات و پوشش پلاک جلوگیری شود. معاون اتحادیه مؤسسات اتومبیل کرایه تهران نیز گفت: رانندگان برای ثبت نام در این طرح زیاد استقبال نکردند. میر حسین هاشمی تیرآبادی ادامه داد: در تهران، شمیرانات و شهر ری کلاً حدود ۱۵ هزار آرم طرح ترافیک دارند که به واسطه آن بالغ بر ۱۰۰ هزار راننده از این طرح امرار معاش می‌کنند و ۲۰ هزار نفر پرسنل داریم.. هاشمی اضافه کرد: پارسال رقم خرید طرح ۶۰۰ هزار تومان بود، اما در طرح جدید برای یکسال حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha