با انتشار عكس یك ظرف آب «كدر رنگ» در شبكه‌های اجتماعی كه گفته می‌شد متعلق به شبكه آب شرب شهری اهواز است، دوباره بحث قدیمی آلودگی منابع آب شرب شهر اهواز را بر سر زبان‌ها انداخت؛ عكسی كه در شبكه‌های اجتماعی از ظرف آب آلوده دست به دست می‌شد از سوی «ایسنا» به آب شكلاتی تعبیر شد.

شركت آب و فاضلاب فكری اساسی برای آب شرب اهواز كند

سلامت نیوز:  با انتشار عكس یك ظرف آب «كدر رنگ» در شبكه‌های اجتماعی كه گفته می‌شد متعلق به شبكه آب شرب شهری اهواز است، دوباره بحث قدیمی آلودگی منابع آب شرب شهر اهواز را بر سر زبان‌ها انداخت؛ عكسی كه در شبكه‌های اجتماعی از ظرف آب آلوده دست به دست می‌شد از سوی «ایسنا» به آب شكلاتی تعبیر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، رییس مركز بهداشت خوزستان تاكید كرده كه آب شرب اهواز از نظر میكروبی و كلرسنجی در بیش از ٩٨ درصد موارد مطلوبیت دارد اما از نظر ظاهری، طعم و بو مناسب نیست و در بسیاری از مواقع كدورت بالایی دارد و حتی برای شست‌وشو مناسب نیست.

«شكرالله سلمان زاده» در عین حال درباره وضعیت آب شهر اهواز گفته است: «باید شركت آب و فاضلاب فكری اساسی در مورد وضعیت آب شرب اهواز كند.» دلایلی چون قدیمی و فرسوده بودن دستگاه‌های تصفیه آب، فرسودگی شبكه توزیع آب و انشعابات غیرمجاز فاقد اتصالات استاندارد از جمله دلایلی است كه به گفته سلمان‌زاده موجب بروز «آلودگی ظاهری» آب اهواز شده است. رییس مركز بهداشت خوزستان همچنین از شركت آب و فاضلاب تقاضا كرده: «به فكر تامین منابع جدید آب باشد و از آب رودخانه كارون استفاده نشود. همچنین باید شبكه فرسوده شركت آب و فاضلاب مخصوصا در مناطقی كه این شبكه قدیمی است، سریع‌تر اصلاح شود. » اما تقاضاهای رییس مركز بهداشت خوزستان طرح‌هایی نیستند كه بتوان برای انجام شان تاریخ مشخص.

 

طرح غدیر كامل شود

بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد دست‌كم از سال ١٣٩٠ تاكنون تمامی این راه‌حل‌ها از سوی مسوولان شهری اهواز مورد تاكید بوده اما هنوز هم از لزوم تكمیل و اجرای این طرح‌ها سخن گفته می‌شود. چنان كه «سیدمحسن موسوی‌زاده» عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با «اعتماد» بر لزوم اجرای كامل طرح آبرسانی غدیر به اهواز تاكید می‌كند. موسوی‌زاده تصریح می‌كند كه آلودگی آب اهواز را باید به دو قسمت تقسیم كنیم. او می‌گوید: «آلودگی‌های اخیر بر اثر بارش سنگین باران و شسته شدن زمین‌های كشاورزی و ورود آب به كارون رخ داده است. اما نوع دیگری از آلودگی هم وجود دارد كه به معضل ورود رسوبات و فاضلاب‌های مختلف صنعتی و كشاورزی به كارون مربوط می‌شود و از گذشته وجود داشته است.»به گفته عضو شورای شهر اهواز، اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های كارون موجب كند شدن جریان آب در این رودخانه شده و از طرف دیگر وارد شدن فاضلاب به آب موجب شده تا طعم و مزه آب تغییر كند. موسوی‌زاده از تكمیل نشدن طرح غدیر كه قرار بوده آب شرب سالم را از كرخه به اهواز منتقل كند؛ انتقاد كرد: «در جلسه‌ای كه دو ماه قبل با حضور نماینده استان در مجلس خبرگان برگزار شد نامه نوشتیم و در اختیار آبفا قرار دادیم. انتظار داریم طرح غدیر به‌طور كامل اجرا شود. تكمیل تصفیه‌خانه‌های شرق و غرب كارون هم یكی دیگر از خواسته‌های مردم اهواز است. در ابعاد بزرگ‌تر هم توقف طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های كارون به سایر استان‌ها باید متوقف شود چون از زمانی كه این طرح‌ها اجرا شده‌اند وضعیت كیفیت آب بدتر شده است.»

تشویش اذهان عمومی است

اما عكس منتشر شده در شبكه‌های مجازی از وضعیت آلودگی آب اهواز از نظر «فردوس كریمی» مدیرعامل آب و فاضلاب شهری اهواز فاقد سندیت قانونی است. او می‌گوید: «از روی یك عكس كه معلوم نیست كجا گرفته شده نمی‌شود قضاوت كرد. دلیل نمی‌شود این همان آبی باشد كه ما تحویل می‌دهیم. آلودگی آب را باید بیایند در حضور نماینده من بسنجند. اینها همان كسانی‌اند كه به سبب تشویش اذهان عمومی این كارها را می‌كنند.» او می‌گوید: «من نمی‌گویم آب شهر مثل آب زمزم است. بله آب با درجه‌ای از كدورت روبه روست اما آلوده نیست.»

 

٤٠ هزار انشعاب غیرمجاز در اهواز

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری اهواز هر چند سندیت عكس منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی را رد می‌كند اما در عین حال در لابه لای سخنانش مشكلات كنونی شبكه آب شرب این شهر را هم برمی‌شمرد. به گفته كریمی در اهواز ٤٢٠ هزار مشترك به صورت رسمی از شبكه آب شرب شهری استفاده می‌كنند و در همین حال ٤٠ هزار انشعاب غیرمجاز آب شرب هم در این شهر شناسایی شده است.

همین ٤٠ هزار انشعاب غیرمجاز بخشی از آلودگی آب را رقم می‌زنند: «ما دربرابر آلودگی آب كسانی كه با روش‌های غیراستاندارد برای خودشان آب وصل می‌كنند مسوولیتی نداریم.» با این حال كریمی وعده می‌دهد كه به زودی با استفاده از شیوه‌های «قضایی» و... برای این انشعابات غیرمجاز تصمیم‌گیری قانونی و آنها را به زمره مشتركان قانونی اضافه كنند. به جز این مشكل دیگری در شهر اهواز وجود دارد كه سال‌هاست مورد تاكید مدیران شهری بوده است. فرسودگی ٦١ درصدی شبكه آب شهر اهواز یكی دیگر از مشكلات این شهر است.

فرسودگی شبكه آبرسانی موجب شده كه آلودگی منابع آب تشدید شود. حالا فردوس كریمی می‌گوید با تامین اعتبار، اصلاح شبكه آبرسانی شهر از دو محله حاشیه‌ای شهر آغاز شده است.

با توجه به روانه شدن فاضلاب صنعتی و كشاورزی به كارون و كامل نشدن تصفیه خانه‌های غرب وشرق این رودخانه، قطع كامل نیاز شهر اهواز به آب كارون و تامین آب آشامیدنی از طرح‌های دیگر چه زمانی عملی می‌شود؟ پاسخ این سوال می‌تواند تا حدودی وضعیت اهواز را روشن كند. كریمی در این باره می‌گوید: ما فقط ٤٠ درصد از آب مورد نیازمان را از كارون تامین می‌كنیم. بقیه را از طرح‌های غدیر و آب حیات استفاده می‌كنیم. او اظهار امیدواری می‌كند كه طرح غدیر با سرعت بیشتری تكمیل شود.

اما در عین حال كریمی از برگزاری مناقصه احداث تصفیه‌خانه جدید برای غرب كارون هم خبر می‌دهد و می‌گوید این طرح ظرف سه سال به انجام می‌رسد. كریمی همچنین از راه‌اندازی فاز اول تصفیه خانه شرق كارون ظرف دو ماه آینده خبر می‌دهد. به گفته كریمی خطوط جمع‌آوری فاضلاب كارون هم در حال احداث است و شركت آب و برق خوزستان مسوولیت اجرای افزایش تصفیه خانه‌های اهواز را بر عهده گرفته است. اینها طرح‌هایی هستند كه اجرای هر كدام شان می‌تواند از بهبود كیفیت آب اهواز موثر باشد اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد تاریخ بهره‌برداری عملی هر یك از این طرح‌ها خیلی روشن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha