یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 243177

«مركز امور اجتماعی» وزارت نیرو با هدف كاهش مصرف آب و انرژی در كشور آغاز به كار كرد. رضا اردكانیان، وزیر نیرو، دیروز در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب كشور این خبر را اعلام كرد.

روشن شدن چراغ گفت‌وگو برای كاهش مصرف آب

سلامت نیوز: |«مركز امور اجتماعی» وزارت نیرو با هدف كاهش مصرف آب و انرژی در كشور آغاز به كار كرد. رضا اردكانیان، وزیر نیرو، دیروز در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب كشور این خبر را اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، اردكانیان با اشاره به آغاز به كار كارگروه سازگاری با كم‌آبی از اسفند‌ماه سال گذشته با حضور ٤ وزیر و روسای سازمان برنامه‌ریزی و صنایع و معادن، گفت: همكاری با نمایندگان دولت و استانداری‌ها برای پیشبرد برنامه‌های وضعیت بخش آب و سازگاری با وضعیت كنونی آب بسیار ضروری است كه خوشبختانه با تشكیل این كارگروه موفق به این موضوع شده‌ایم.

اردكانیان با تاكید بر اینكه برای گفت‌وگو با مردم نیازمند تغییر شیوه و مفاهمه هستیم، گفت: بنابراین وقتی در عرصه برق قرار است ٤ تا ٥ هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گیرد نیازمند گفت‌وگو با مصرف‌كنندگان عمده هستیم و باید مردم را در جریان شیوه‌ها قرار دهیم.

وزیر نیرو پس از آنكه بر لزوم گفت‌وگو با مصرف‌كنندگان آب و انرژی سخن گفت با اشاره به اینكه ایران از یك كم آبی تاریخی رنج می‌برد؛ گفت: «می‌توانیم با توجه به اهمیت موضوع آب و سایر منابع زیست محیطی با تكیه بر تجارب پیشینیان و منابع انسانی عظیم كشور و پشتیبانی مردم در سال‌های پیش‌رو برنامه‌های مناسبی پیاده كنیم.»

حالا وزیر نیرو هم از تاسیس مركز اجتماعی خبر می‌دهد و هم بر لزوم گفت‌وگو تاكید می‌كند. تاسیس مركز امور اجتماعی وزارت نیرو از این جهت اهمیت دارد كه تا پیش از این وزارت نیرو عمدتا بر رویكردهای مهندسی در حوزه مدیریت منابع متمركز بوده و این برای نخستین‌بار است كه مركزی برای سامان دادن به فعالیت‌های اجتماعی در زمینه كاهش مصرف آب و انرژی در این وزارتخانه شكل می‌گیرد.

پارسال پس از آنكه رضا اردكانیان از مجلس رای اعتماد گرفت، «محمد فاضلی» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی را به عنوان مشاور خود برگزید. فاضلی یكی از جامعه‌شناسانی است كه درباره سیاست‌های مدیریت منابع آب از منظر جامعه‌شناختی سخنرانی‌های متعددی دارد. انتخاب او كه جزو منتقدان سیاست‌های «مدیریت سازه‌ای» است نویدبخش تغییر رویكرد وزارت نیرو در این حوزه بود.

حالا می‌توان تاسیس مركز امور اجتماعی وزارتخانه را گام عملی این تغییر رویكرد تعبیر كرد. اما تاسیس مركز امور اجتماعی وزارت نیرو چه اهمیتی دارد و این مركز برای صرفه‌جویی مصرف آب و انرژی در كشور چه رویكردهایی را باید در پیش بگیرد؟ محمد درویش، مدیركل سابق دفتر مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال‌ها به «اعتماد» گفت: «این تصمیم را می‌توان اولین اقدام بسیار خوب وزیر نیرو برای صرفه جویی در بخش آب ارزیابی كرد. ضعف در رویكردهای اجتماعی یكی از مشكلات جدی سیاستگذاری در كشور است و پیش از این آقای تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست هم این ضعف را یكی از دلایل ناكامی در تحقق اهداف احیای دریاچه ارومیه اعلام كرده‌اند.»

او درباره اینكه این مركز برای تحقق اهدافش از این پس چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرد، افزود: «در بدنه وزارت نیرو جای خالی جامعه‌شناسان و پژوهشگران حوزه اجتماعی خالی است و به همین دلیل در تمام سال‌های گذشته همواره رویكردهایی از بالا به پایین و مدیریت سازه‌ای در دستور كار مدیران وزارت نیرو بوده است.

به گفته درویش نخستین كار عملی این مركز باید تدوین برنامه‌های آموزشی برای كارشناسان وزارت نیرو باشد: «تا زمانی كه بدنه وزارت نیرو با دیدگاه‌های آقای وزیر همراه نشوند نمی‌توان به تغییر رویكردها دل بست. باید در ابتدا برای این كارشناسان كارگاه‌های آموزشی برگزار شود و اهمیت نقش مشاركت مردم در بهبود مدیریت منابع آب و انرژی را عمیقا درك كنند.» او همچنین به مدیران مركز امور اجتماعی وزارت نیرو توصیه كرد كه از زمینه‌سازی برای همكاری تشكل‌های غیردولتی با این مركز امتناع نكنند: «ظرفیت شنیدن نقد و زمینه‌سازی برای شكل‌گیری نهادهای غیردولتی قوی در استان‌ها می‌تواند موجب موفقیت هرچه بیشتر برنامه‌های اجتماعی وزارت نیرو شود. در اینجا نباید دوباره سراغ درست كردن تشكل‌های دولتی برویم.»

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور همچنین بر لزوم تدوین بسته‌ای از اقدام‌ها خصوصا در زمینه استفاده از تكنولوژی‌های جدید در بخش كشاورزی تاكید كرد: «اگر می‌خواهیم مصرف آب به معنای واقعی كاهش یابد باید تمام مراكز تصمیم‌گیری هماهنگ عمل كنند. بخش كشاورزی باید متحول شود و سرانه مصرف آب در آن كاهش یابد و بهره‌وری متناسب با شاخص‌های بین‌المللی افزایش یابد.»

درویش از لزوم اصلاح نظام قیمت‌گذاری آب به عنوان یكی دیگر از ابزارهای كاهش مصرف تاكید كرد. همان نكته‌ای كه دیروز وزیر نیرو هم بر آن تاكید كرد: «ابزار قیمت می‌تواند كمك كند كه پرمصرف‌ها را با این وسیله و ابزار متوجه افزایش مصرف كند و به آنها بگوید كه كشور كم‌آب و خشكی هستیم.»

به گفته اردكانیان وقتی جمعیت رشد می‌كند و مصارف متنوع می‌شود یك تامین‌كننده به تنهایی قادر به تنظیم آن رابطه نیست پس باید به این نكته توجه كنیم كه علاوه بر مدیریت مصرف و تقاضا الگوی كشت به گونه‌ای تغییر كند و این تغییر الگو به گونه‌ای باشد كه تقاضا برای آب در یك دشت از یك رقم به رقم دیگری تغییر كند. اردكانیان از تمهیدات وزارتخانه تحت مدیریتش برای سال آبی آینده هم خبر داد: از همین امروز باید برای سال آبی ٩٨-٩٧ (مهر‌ماه تا شهریور سال آینده) برنامه تامین آب شرب مردم در كشور با نرخ قابل قبول رشد جمعیت و بر اساس بارش تا ١٠ درصد كمتر تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha