نشست همفکری برای پایان دادن به سوء تغذیه کودکان روز 19 اردیبهشت به دعوت موسسه پژوهشی کودکان دنیا جلسه ای با هدف همفکری برای پایان دادن به سوء تغذیه کودکان برگزار شد.

جلسه همفکری برای پایان دادن به سوء تغذیه کودکان برگزار شد

سلامت نیوز:نشست همفکری برای پایان دادن به سوء تغذیه کودکان روز 19 اردیبهشت برگزار شد.

این جلسه به دعوت موسسه پژوهشی کودکان دنیا  با هدف همفکری برای پایان دادن به سوء تغذیه کودکان برگزار شد و در ان مدیران ارشد تعدادی از وزارتخانه ها ، سازمان های دولتی،غیردولتی و تولیدکنندگان محصولات غذایی و لبنی شرکت داشتند.


به گزارش سلامت نیوز توجه به ریزمغذی ها و ویتامین ها در کنار کم وزنی و کوتاه قدی کودکان موضوع این نشست بود. تجربه های جهانی نشان می دهد که برای رشد همه جانبه کودکان می بایست به تغذیه کودکان بسیار توجه کرد.

خانواده ها می بایست مطمئن شوند که میزان کلسیم، ید، آهن، روی،منیزیم،ویتامین های  B12، B2، DC، A  و ... در حد متعادلی در تغذیه کودکان شان تامین می شود.کمبود هر یک از این ها مشکلات جدی در رشد و تکامل کودکان به وجود می آورد.


در این نشست دکتر یوسفی مسوول موسسه پژوهشی کودکان دنیا  گفت:«ما سازمان های غیردولتی بیشتر معلم، مربی و مراقب کودک هستیم و از منظر یک پدر و مادر نگران به مسائل کودکان نگاه می کنیم. حتی اگر در حوزه ادبیات، رشد و تکامل یا خانواده کار می کنیم یک پدر و مادر نگران هستیم و دوست داریم کودکان در هر جایی از کشور که زندگی می کنند لحظات خوبی داشته باشند.»


وی ادامه داد:« تیم سازمان های غیردولتی با توجه به نوع کارشان در دورترین روستاها و یا بهترین مناطق شهری ، مدت هاست که متوجه شده اند کودکان در مهدکودک ها و مدرسه ها بی قرار هستند و سطح تمرکزشان پایین تر است و زودتر خسته می شوند و درجه اضطرابشان به دلایل مختلف بیشتر است. »


دکتر یوسفی افزود:«طی 5 سال گذشته ما ارتباطات و مکاتباتی با سازمان های غیردولتی در کشورهای دیگر که در حوزه ما کار می کنند داشتیم و از آنها دلایل خستگی زودهنگام برخی از کودکان و اینکه برخی از آنها اصلا در کلاس درس تمرکز ندارند را جویا شدیم و از آنها پرسیدیم برای حل مشکل چنین کودکانی آنها چه روش هایی به کار می برند؟ ما همیشه سراغ روش ها و سیستم های آموزشگاهی می رفتیم و برای آنها بازی های بیشتری طراحی می کردیم ولی هرکاری می کردیم مسائل کودکان حل نمیشد و بسیاری از معلمان با این ماجرا در بسیاری از مهدکودک ها و مدارس در سراسر کشور روبرو هستند.»


وی در ادامه گفت:« دو سال قبل این مشکلات کودکان کشورمان را با یک سازمانی خارجی که در حوزه کودکان کار می کنند در میان گذاشتیم و متخصصین آن سازمان با ما این موضوع را مطرح کردند که آیا کودکان شما صبحانه می خورند و آیا میان وعده آنها مناسب است؟ آیا کودکان شما به میزان کافی ویتامین D دریافت می کنند؟ آیا کودکان شما ریزمغذی ها را به صورت کامل دریافت می کنند؟ و به ما تاکید کردند که صرفا در رابطه با مشکلات کودکان به دنبال روش های توصیه شده نباشید اگر به تغذیه کودکان توجه نکنید آن کودک نمی تواند در کلاس تمرکز داشته باشد.»


وی گفت:« برنامه شبکه دوستداران کودک توجه ما را به تغذیه کودکان جلب کرد و به کمک تعدادی از کارشناسان تغذیه متوجه شدیم کافی است بخشی از نیازهای تغذیه ای کودکان را تامین کنیم و بدانیم که آیا کودکان آهن کافی دریافت می کنند یا خیر و با توجه به این مسائل بتوانیم از سوء تغذیه کودکان را پیشگیری کنیم.ما آمارهای بسیاری داریم که کودکان با کمبود ویتامین D3 در بدنشان روبرو هستند و به خاطر کمبود منیزیم زخم های بدنشان ترمیم نمی شود همچنین به دلیل کمبود روی دچار بی اشتهایی می شوند.»


یوسفی به اهمیت نقش مصرف لبنیات در پیشگیری از سوء تغذیه اشاره کرد و گفت:« کشورهای دیگر مانند چین،فلسطین،اردن،مصر، هند،ترکیه بر روی ترویج لبنیات استفاده برای پیشگیری از سوء تغذیه کار می کنند که یکی از راه های ساده ای برای پیشگیری از سوء تغذیه است و ما هم فکر کردیم در این رابطه اقدام کنیم.»


وی ادامه داد:« ما این پروژه را شروع کردیم و فکر کردیم اگر راه را بتوانیم پیدا کنیم کودکان با رنج کمتری زندگی می کنند و برای ما احساس خوشایندتری خواهد داشت. در یکی دو سال گذشته سعی کردیم با بخش های مختلف دولتی تماس بگیریم با سازمان های غیردولتی در این مورد ارتباط برقرار کنیم. همچنین جامعه هنری و هنرمندان را به این موضوع ترغیب کنیم.از طرف دیگر یک گروهی از جوانان و نوجوانان داوطلب شدند که یک مسولیت انگیزیشی در سطح جامعه بوجود بیاروند.»


دکتر یوسفی در پایان گفت:« فکر می کنم ترکیب سازمان های دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی و نوجوانان و جوانان بتواند راهی را پیدا کند که کودکان کشورمان از گرسنگی و سوء تغذیه رنج نبرند. شاید الان بهترین کار با هم کردن است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha