سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2436

بسیاری از افراد نمی دانند بیماری قلبی عروقی بزرگترین دشمن آنهاست. پزشکان سالهاست در تلاشند عموم را متوجه سازند که بیماری قلبی فقط نمردان رادر معرض خطر قرار نمی دهد.

گفته می شود در ایالات متحده و بسایری از کشورهای دیگر این بیماری اولین عامل درجه یک مرگ ومیر در میان هردو گروه زنان و مردان محسوب می شود.
اکنون مقامات بهداشتی در تلاشند سطح آگاهی مردم بویژه زنان را در مورد این خطر گسترش دهند. به گفته محققان زنان گاهی اطلاعات زیادی در این زمینه دارند اما دانسته های خود را به مرحله عمل در نمی آورند.
نکته مهم این است که همه افراد بویژه زنان مشکلات قلبی عروقی را جدی بگیرند و قبل از هر چیز به شناخت عوامل خطر ساز توجه کنند.
یکی از مشکلات عمده این است که وقوع حمله قلبی در زنان با مردان متفاوت است و چون با علائم متفاوتی مواجه می شوند اغلب گمان نمی کنند که د رمعرض حمله قلبی قرار دارند و به همین دلیل در بسیاری از موارد به موقع به مرکز درمانی یا پزشک مراجعه نمی کنند در حالیکه دقایق اول وقوع حمله در اقدامات درمانی بعدی بسیار موثر است.
تفاوت مهم دیگر گرفتگی عروق در زنان و مردان این است در مردان اغلب بخشی از رگ توسط یک پلاک مسدود می شود که معمولا با آنژیوگرافی قابل تشخیص بوده و پزشک با بالن این انسداد را برطرف کرده با استفاده از کاشت استنت از انسداد مجدد رگ جلوگیری می کند.
در حالیکه درزنان این وضعیت متفاوت است. به طوریکه در 30 درصد موارد به جای تشکیل یک پلاک قابل تشخیص در محل مشخصی از رگ ، بیماری عروقی میکرو وسکولار وجود دارد که در سراسر رگ منتشر بوده معمولا به هنگام آنژیوگرافی مشخص نمی شود. در این موارد به هنگام ورزش یا تحرک ، در اتساع عروق مشکل ایجاد می شود و این امر باعث ایجاد احساس خستگی زیاد در فرد می شود.
به هرحال تشخیص و درمان بیماری قلبی در زنان دشوار تر است بنابراین محققان معتقدند پیشگیری اقدام بسیار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها محسوب می شود.
زنان باید توجه دقیقی به ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز داشته باشند .
کنترل کلسترول و فشار خون ، پیاده روی روزانه ، ورزش ، پرهیز از استرس و اضطراب و به طور کلی اتخاذ شیوه زندگی سالم اقداماتی هستند که می توان برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و پیامد های بسیار ناخوشایند آنها انجام داد.
در ضمن توجه به زمینه ژنتیکی ابتلا به بیماری قلبی و سابقه ابتلای افراد خانواده به آن حائز اهمیت است که نباید از نظر دور داشت. 
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha