رئیس كمیسیون بهداشت مجلس از بیمه فراورده‌های خونی در كشور برای نخستین بار به منظور حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از مصرف این محصولات خبر داد.

امیدوار رضایی گفتگو با فارس افزود: امسال برای نخستین بار در قانون بودجه اعتباری برای بیمه فراورده‌های خونی تصویب شد، این اعتبار 25 میلیارد ریال است و با استفاده از آن خسارت بیماران هموفیلی یا سایر افرادی كه به علت مصرف فرآورده‌های خونی آلوده دچار عارضه شوند از این محل پرداخت می‌شود.
وی اضافه كرد: مرجع تشخیص این‌كه عارضه فرد بیمار به علت مصرف فراورده خونی آلوده بوده است یا نه نیز در قانون، سازمان نظام پزشكی تعیین شده است و در صورتی كه این سازمان تشخیص دهد كه به علت مصرف فراورده خونی آلوده فردی به بیماری خاصی دچار شده یا آسیب دیده است خسارت او با استفاده از این اعتبار 5/2 میلیارد تومانی كه در اختیار وزارت بهداشت است پرداخت می‌شود.
وی اضافه كرد: درباره ماجرای چند سال پیش بیماران هموفیلی كه به علت مصرف فراورده‌های خونی آلوده به ایدز و هپاتیت مبتلا شده بودند و بر اساس حكم دادگاه وزارت بهداشت به پرداخت 20 میلیارد تومان خسارت محكوم شده بود كه سال گذشته 10 میلیارد تومان و امسال نیز 10 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت این خسارت در مجلس تصویب شد.
رئیس كمیسیون بهداشت مجلس اضافه كرد: علاوه بر این اعتبارات امسال برای اولین بار اعتباری در حدود 75 میلیارد تومان برای بیماران خاص در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است كه وزارت بهداشت با استفاده از این اعتبار نیز می‌تواند خدمات مناسبی به بیماران خاص ارائه كند.
رضایی همچنین با اشاره به بودجه مصوب 86 گفت: كمك دیگری كه امسال مجلس به سازمان انتقال خون و البته انستیتوپاستور ایران كرد این بود كه به این دو سازمان اجازه دارد درآمدی را كه از محل فروش محصولات و تولیدات علمی خود در داخل و خارج كشور دارند خودشان هزینه كنند و دیگر نیازی به بازگشت این درآمدها به خزانه نیست.
وی اضافه كرد: البته این مصوبه مجلس فقط برای سال جاری است و در صورتی كه این اختیار بخواهد دائمی شود باید اساسنامه این سازمان‌ها عوض شود یا قانون دائمی در مجلس تصویب شود.
مشروح مصاحبه فارس با رئیس كمیسیون بهداشت مجلس فردا منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha