چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 244036

نمایش یک زشتی در صنف پزشکان بدون آسیب شناسی

سلامت نیوز-*مهدی اسفندیار:گزارش روزنامه ی شرق تحت عنوان تبانی در اتاق عمل در مورد دلالی و پورسانت گرفتن جامعه جراحی ایران؛ بسیار حیرت آور و تکان دهنده بود‌؛ بنده نیز به موارد بسیاری از آنچه شرق نوشته بود برخوردم. اما در این میان مانده ام که با بغض اساتید شریفی که تعدادشان کم نیست چه باید کرد؟!

به گزارش سلامت نیوز آنانکه حتی در بخش خصوصی کار نمی کنند و ..... اما واقعا کسی آسیب شناسی کرده که چگونه این اتفاقات رخ می دهد؟! چرا باید ما روزنامه نگاران و اهالی رسانه فقط به صورت مساله بپردازیم؟! در گزارش شرق هیچ اشاره ای به چرایی این رویداد نشده است؟!

و آنچه گزارش شده صرفا نمایش یک زشتی و بی اخلاقی در یک صنف بود که متاسفانه این گزارش قادر به تفکیک میان صالحان و ناکثان هم نبود و در واقع یک حمله ی رسانه ای شدید بود که هنوز دست به دست در تمام کانال ها در حال گردش است؟! اما آسیب شناسی این رویداد را باید به این شکل عنوان کرد که؛


۱_ بدون ذره ای تردید؛ تمرکز نظارت و اجرا و سیاست گذاری در یک صنف قطعا مشکل زا خواهد بود و حداقل آنکه نیاز به ورود و دخیل کردن عوامل غیر ذینفع حتمی به نظر می رسد‌.


۲_ جامعه ی پزشکی مثل تمامی جوامع صنفی متاثر و اقشار جامعه متاثر از فساد عریان مالی در جامعه است که متاسفانه امید به اصلاح را از بین برده است.افشای فسادهای نجومی و فراز راحت و بی دردسر مختلسان و نظارت های کاملا فرمالیته و از همه بدتر آسیب هایی که متوجه ی گزارش دهندگان و افشاکنندگان می شود و... همه و همه شرایط را به گونه ای پیش برده که دامنه ی فساد به بیشتر اقشار جامعه کشیده شده و روزی نیست که سایت ها و شبکه ها و روزنامه ها و ... نمونه های آن را آشکار نکنند.

به هرحال جامعه ی پزشکی نیز از لحاظ تاثیرپذیری از این فسادها قطعا مبرا و جدا نیست؛ اگرچه معتقدم که تعداد پزشکان شریف ما بسیار قابل توجه بوده و نباید افکار عمومی این گزارش را به کل جامعه ی پزشکی تعمیم دهد؛ مدرسه سازان و خیران این جامعه بسیار فراتر از انتظار است.


۳_ متاسفانه قوانین مالی و اداری کشور و همینطور قوانین حقوقی ؛ آنقدر دارای مشکل هست که هنوز تعریف رشوه و هبه و پاداش و شیرینی و تعارض منافع مشخص نیست و بسیاری از آنچه شرق گزارش نموده اصلا از نظر حقوقی فساد تلقی نمی شود.


۴_ تمرکز در برهه ای بد انگاشته شده و متاسفانه بدون اینکه نهادهای نظارتی تقویت شوند و قوانین اصلاح شوند اختیارات به مراکز درمانی تفویض شده و همین امر به مشکلات دامن زده

۵_ تعرفه های پایین پزشکی در بخش دولتی و کمبود شدید نیروی انسانی متخصص پزشکی از دیگر دلایل ناتوانی مدیران در برخورد با مفاسد حوزه ی سلامت است.

۶_ گزارش شرق ؛ شرکت های وارد کننده تجهیزات و ملزومات را گویی مظلوم و ناچار و وادار می پندارد؛ این درحالی است که بخش اصلی اشکال در همان هاست و فساد اصلی را باید در پیشنهاد دهنده ی منافع غیرمشروع دید نه قبول کننده... بخصوص آنکه این گزارش با این فرم که گویی بنا دارد مشکلات صنفی وارد کنندگان تجهیزات پزشکی را تشریح کند به شدت یک طرفه به نظر می رسد.

۷_ سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی باید به جد نسبت به برخورد با مواردی از این دست حساسیت به خرج دهند؛ اگرچه به نحوه ی تنظیم گزارش شرق بنده نیز انتقاد دارم؛ منتهی بهتر است به جای تمرکز بیشتر بر نقد روش رسانه به اصلاح عیوب "حتی حداقلی " خود پرداخت ؛وگرنه چواب حراج بر آبروی جامعه ای خواهد خورد که در کنار پهلوانان و علما؛ تحت عنوان حکما؛ از ستون های عظیم سرمایه ی اجتماعی کشور هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر خلیل شریعتی ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    0 0
    سلام من دکتری فنی دارم و با ۲۰ سال سابقه کار در یک ارگان دولتی دارای حقوق ناخالص ۴/۵ میلیون تومان. یک پزشک در بخش دولتی حداقل ماهانه بیش از سه برابر این را دریافت می کند. کجا تعرفه هاشون پایینه. طمع پزشک ها بالاست برادر