رییس قطب اورولوژی کشور با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای کشور در بخش پیوند کلیه، عنوان کرد: در حال حاضر ایران کوتاه‌ترین لیست انتظار در دنیا را برای پیوند دارد و طی آن بیماران نیازمند پیوند در کمتر از شش ماه عمل می‌شوند.

دنیا به دنبال مدل ایرانی "پیوندکلیه" / امکان پیوند همزمان "کلیه و پانکراس"

سلامت نیوز:رییس قطب اورولوژی کشور با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای کشور در بخش پیوند کلیه، عنوان کرد: در حال حاضر ایران کوتاه‌ترین لیست انتظار در دنیا را برای پیوند دارد و طی آن بیماران نیازمند پیوند در کمتر از شش ماه عمل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ناصر سیم‌فروش،اظهار کرد: این شرایط مطلوب پیوند کلیه ایران در حالیست که در امریکا با وجود تجهیزات و امکانات منحصربفرد برای پیوند، بیماران باید حداقل ۴سال صبر کنند که بسیاری از آنها طی این مدت جان خود را از دست می‌دهند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷ هزار نفر از گیرنده‌ها پیش از انجام پیوند، جان خود را از دست دادند.

آمار پیوند ایران در منطقه

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کمبودهای بودجه‌ای و جنگ اقتصادی، عنوان کرد: با وجود این شرایط توانستیم از نظر آمار پیوند با اختلاف زیاد در منطقه اول باشیم. در این راستا ایران طی ۳۳ سال گذشته ۴۵ هزار پیوند داشته، در حالیکه ترکیه به عنوان تنها رقیب ما در منطقه طی این مدت تنها ۲۲ هزار عمل پیوند انجام داده است. بر اساس یک آمار دیگر در یکی از مراکز مهم پیوند کلیه آمریکا ۵ هزار پیوند طی ۴۴ سال انجام شده، این در حالیست که در مرکز شهید لبافی‌نژاد طی ۳۳ سال ۵ هزار پیوند کلیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ملت ما، ملتی ایثارگر بوده و پزشکان ما نیز در حوزه پیوند کلیه کم نظیر هستند، افزود: علاوه بر مرکز ما در سایر شهرها نیز آمار پیوند کلیه مطلوب است. به عنوان نمونه در شهر کوچکی مثل بابل نزدیک به یک هزار پیوند و در ارومیه ۳ هزار پیوند انجام شده که این آمار نسبت به جمعیت فوق‌العاده است.

بیشترین آمار اهدای کلیه به روش لاپاراسکوپی در بیمارستان لبافی‌نژاد

 سیم فروش با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ جراح متخصص پیوند در مرکز شهید لبافی نژاد تربیت شده‌اند، تصریح کرد: بیشترین آمار اهدای کلیه به روش لاپاراسکوپی از یک مرکز، در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد گزارش شده است. بنابراین ما افتخاراتی داریم که باید به آنها توجه کنیم و در آینده نیز با بهبود وضع اقتصادی شاهد رشد و پیشرفت بیشتری خواهیم بود.

رشد۶۰ درصدی آمار پیوند از مرگ مغزی کشور طی ۱۰ سال گذشته

وی با اشاره به آمار پیوند از مرگ مغزی، عنوان کرد: این آمار طی ۱۰ سال گذشته از صفر به ۶۰ درصد رسیده که آمار بسیار خوبی است. در همین مرکز لبافی نژاد بیش از ۸۰۰ پیوند از مرگ مغزی داشته‌ایم. دراین راستا از تمامی منابع یعنی مرگ مغزی، زنده فامیل و غیرفامیل استفاده می‌کنیم و در مورد اهدای کلیه از زنده در مرکز لبافی‌نژاد فقط از روش لاپاراسکوپی استفاده شده و هیچ شکاف قابل رویتی در بدن دهنده ایجاد نمی‌شود.

لبافی نژاد؛ تنها مرکز اجراکننده روش مینی لاپاراسکوپی

سیم فروش با بیان اینکه مرکز لبافی نژاد تنها مرکزی در دنیاست که در آن روش مینی لاپاراسکوپی انجام می‌شود، گفت: در این روش برای انجام عمل از برش‌های بسیار کوچک در حد ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رشد آمار پیوند از مرگ مغزی‌ها یا همان پیوند از جسد، تصریح کرد: این آمار پس از تصویب قانون آن در مجلس، رشد پیدا کرد؛ به گونه‌ای که الان در منطقه اول هستیم. در حال حاضر آمار پیوند در ترکیه بیشتر از زنده است، ولی در کشور ما بیشتر از جسد. به عبارت دیگر برای اولین بار، آمار کلی پیوند کلیه کشور از مرگ مغزی، در منطقه اول است.

جراحی همزمان پیوند کلیه و پانکراس در مرکز لبافی نژاد

رییس قطب اورولوژی کشور با اشاره به آخرین دستاوردها در این حوزه، تصریح کرد: جراحی همزمان پیوند کلیه و پانکراس آخرین دستاورد ما در مرکز بوده که تا کنون بروی ۹ بیمار انجام شده که از بین آنها ۶ کلیه کار کرده و دیگر نیازی به دیالیز و انسولین ندارند. همچنین عوارض دیابت آنان از بین رفته و دید بهتری پیدا کردهاند.

انتشار آگهی برای فروش یا دریافت کلیه، ممنوع

سیم فروش با رد مطالب مطرح در رابطه با بحث فروش کلیه، عنوان کرد: به اعتقاد تمامی علما دریافت وجه در مقابل اهدای کلیه در صورتی که باعث نجات جان یک انسان شده و خطری برای دهنده نداشته باشد، بلامانع است. البته طبق قانون وزارت بهداشت، انتشار آگهی برای فروش یا دریافت کلیه ممنوع است و تمامی افرادی که از این روش برای پیوند اقدام کنند باید از لیست انتظار حذف شوند.

پروسه اهدای کلیه در کشور

وی با اشاره به پروسه اهدای کلیه در کشور، عنوان کرد: این پروسه از طریق انجمن بیماران کلیوی و با نظارت آنها انجام می‌شود. در این فرایند دهنده باید ثبت‌نام کند و گیرنده نیز بر اساس لیست انتظار برای پیوند معرفی می‌شود. در این سیستم دهنده و گیرنده همدیگر را نمی‌شناسند و مستقیما با هم در ارتباط نیستند. البته پس از انجام عمل پیوند مبلغی که در انجمن حمایت از بیماران کلیوی است به دهنده داده می‌شود.

عوارض پیوند کلیه برای دهنده تنها ۲ صدم درصد است

سیم فروش با تاکید بر اینکه عوارض عمل پیوند کلیه برای دهنده بسیار پایین و تنها حدود ۲ صدم درصد است، گفت: تمامی مراحل برای دهنده به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین پیوند غیرفامیلی از یک زن به شوهر در مرکز لبافی‌نژاد شروع شد، عنوان کرد: این مساله تحولی بزرگ در حوزه پیوند محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها به دنبال پیاده کردن سیستم اهدای کلیه ایران (مدل ایرانی پیوند) در کشور خودشان هستند. به عنوان نمونه در کشور هلند برای پیوند غیرفامیلی، سیستمی شبیه به ایران ایجاد شده که طی آن سوبسیدی از طرف بیمه گیرنده به دهنده تعلق می‌گیرد.

هزینه دیالیز ۷ برابر پیوند

این استاد پیشکسوت ادامه داد: در تمامی کشورها از جمله ایران مسوولان حوزه سلامت، پیوند کلیه را به دیالیز ترجیح می‌دهند؛ چراکه هزینه دیالیز ۷ برابر پیوند بوده و در ضمن مرگ و میر ناشی از دیالیز بسیار بیشتر از پیوند است. همچنین فرد پیوند شده، زندگی بسیار باکیفیت‌تری نسبت به فرد دیالیزی خواهد داشت.

پیوند کلیه ایرانی برای اتباع خارجی ممنوع است

سیم فروش با اشاره به آمار خوب پیوند کلیه در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر در زاهدان با وجود برخی بخش‌های محروم، پیوند کلیه انجام می‌شود که این مساله نشان می‌دهد که ما در کشور کمبود متخصص نداریم، بلکه از متخصصان خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیوند کلیه ایرانی برای اتباع خارجی ممنوع است، عنوان کرد:  همچنین عمل پیوند تنها در بیمارستان‌های دانشگاهی و برخی از بیمارستان‌های مطرح دولتی انجام می‌شود.

تربیت متخصص پیوند برای سایر کشورها

رییس قطب اورولوژی کشور در خاتمه با اشاره به تربیت متخصص پیوند در این مرکز برای سایر کشورها، اظهار کرد: تیم مشهد ما در افغانستان تیم پیوند کلیه راه انداخت تا جایی که دکتر فرید - متخصص آموزش دیده ما بیش از ۱۶۰ پیوند کلیه در افغانستان انجام داد. همچنین برای لبنان نیز چندین متخصص و جراح تربیت کرده‌ایم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha