شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 244233

در جامعه ما برخی از پزشکان عمومی عمل‌های جراحی زیبایی انجام می‌دهند. این در حالی است که براساس قانون هر یک از پزشکان فقط ملزم به انجام فعالیت بر اساس تخصصشان هستند.

پزشکان برای عمل‌های زیبایی دوره‌ بگذرانند

سلامت نیوز:در جامعه ما برخی از پزشکان عمومی عمل‌های جراحی زیبایی انجام می‌دهند. این در حالی است که براساس قانون هر یک از پزشکان فقط ملزم به انجام فعالیت بر اساس تخصصشان هستند.

 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در این شرایط اگر مراجعه‌کننده به پزشک تشخیص دهد که برخی خدمات رسانی‌ها متناسب با تخصص پزشک نیست، باید به نظام پزشکی گزارش دهد. بر اساس تعاریف ارائه شده در نظام پزشکی از پزشکان مدرک، تخصص و فوق تخصصشان مشخص است، اما اغلب بعد از ارائه مجوز برای تاسیس مطب بخش دوم قضیه یعنی پیگیری کم و کیف فعالیت پزشک از سوی دستگاه‌های مسئول مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نظام پزشکی به‌عنوان یک سازمان کوچک نمی‌تواند امور بازرسی و نظارتی را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهد. هم اکنون نزدیک به 200‌هزار پزشک، متخصص و فوق تخصص در کشور فعالیت می‌کنند و تعدادی از این افراد نیز شاید مطب داشته باشند. با این تفاسیر این امکان وجود که یک‌درصد از جمعیت پزشکان به دیگر مسائل و نکات تخصصی ورود پیدا کنند.

در این شرایط اگر برای پزشکان دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف تحت عنوان دوره‌های بازآموزی، دوره‌های کاری و ... برگزار شود، می‌توان در ارتقای تخصص پزشکان و انجام عمل‌های جراحی زیبایی بدون دغدغه امیدوار بود. برخی از پزشکان که تمایل به فعالیت در بخش‌های دیگر درمان دارند، طبیعتا باید در زمینه‌های مورد علاقه‌شان مجوزهای لازم را کسب کنند.

این در حالی است که نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی مقوله سلامت در جامعه باید در این باره برنامه ریزی داشته باشند.

 

ورود پزشکان غیرمتخصص ممنوع

در سال‌های اخیر قصور و خطاهای پزشکی متعدد از سوی رسانه‌ها منتشر شده است. در این میان خطاهای پزشکی در تمامی کشورهای دنیا یک امر بدیهی است. در کشور ما درباره میزان خطاهای پزشکی آمار دقیقی در دست نیست.

در حالی که به‌طور متوسط سالانه میلیون‌ها ویزیت یا 10ها‌میلیون ویزیت سرپایی، جراحی، بستری و ... در کشور انجام می‌شود، طبیعتا در هر یک از این درمان‌ها امکان وقوع خطا نیز وجود دارد.

آمار این خطاها را می‌توان به شکل دقیق از وزارت بهداشت و درمان و نظام پزشکی جویا شد. با بررسی این آمار می‌توان اذعان کرد که جامعه پزشکی کشور در مقایسه با استانداردهای تعریف شده از چه وضعیتی برخوردار است. در این میان شاخص‌های سلامت کشور با آمار مناسب گواه پیشرفت ایران در حوزه بهداشت و درمان است.

گزارش‌ها در زمینه شاخص‌های سلامت و نزدیکی آن به استانداردهای تعریف شده نشان می‌دهد که تیم درمان کشور فعالیت‌های مناسب انجام می‌دهد. با بررسی قصورها در زمینه پزشکی باید گفت که اغلب خطاهای پزشکی در کشور در قالب قصور غیرعمد است. افراد بی‌تخصص اجازه ورود به هر یک از رشته‌های پزشکی، اعمال جراحی، درمان‌های خودسر و بدون تخصص را ندارند. باید هر نوع بی‌قانونی در این باره به مراجع قانونی گزارش داده شود تا مسئولان امر در آن زمینه ورود پیدا ‌کنند.

هر چند اغلب افراد متخصص در زمینه‌های مختلف پزشکی با ورود به دیگر تخصص‌ها اقدام غیرقانونی انجام داده و جرائم این مساله نیز از سوی مراجع قانونی تعریف شده است. براساس آمار هم اکنون در کشور ما به ترتیب زنان، جوانان و مردان از عمل‌های جراحی زیبایی استقبال می‌کنند. این مساله را می‌توان در زمینه‌های متعدد همچون اقتصادی، فرهنگی، چشم و هم چشمی و... مورد بررسی قرار داد.

در این شرایط بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی در گروه‌‌های مختلف در این باره به بازاریابی می‌پردازند، اما در این آشفته بازار آگاه سازی افکار عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال امروزه در جامعه ما عمل جراحی زیبایی بینی به کرات انجام می‌شود. از سوی دیگر در این رشته تعداد متخصصان حاذق اندک است.

دارو از کشور چین وارد ایران نمی‌شود

از سوی رسانه‌ها در قالب اقدامات فرهنگی می‌توان به خانواده‌ها و مردم درباره انتخاب پزشک متخصص و کارآمد آموزش داد تا آنها بدانند که در چه زمینه‌هایی نیاز به کدامیک از متخصصان دارند. در این اقدام تصمیم گیرنده نهایی مردم هستند. در این میان برخی افراد از این نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند که این امر زیبنده جامعه پزشکی و مردم نیست.

برای مثال در کشور ما متقاضیان استفاده از بوتاکس برای رفع چین و چروک از فراوانی بالایی برخوردار هستند. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بر این باورند که اغلب بوتاکس مصرفی بی‌کیفیت و محصول کشور چین است. در این باره باید تاکید کرد که این دارو به‌عنوان سم ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو یک نوع سم ویژه برگرفته از میکروب است، اما موارد استفاده از آن فقط برای از بین بردن چین و چروک‌ها نیست، بلکه این دارو در مصارف دیگر نیز مورد استفاده از است.

از سوی دیگر افکار عمومی باید بدانند که واردات دارو از کشور چین انجام نمی‌شود، بلکه ممکن است مواد اولیه تحت نظارت سازمان غذا و دارو و با حساسیت و بررسی‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه وارد و در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار بگیرد، اما به‌طور مستقیم داروی ویژه‌ای از کشور چین وارد ایران نمی‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha