شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

در هنگام عمل‌های‌زیبایی افراد غالبا تمایلی به بررسی شخصیتی و روانی خود ندارند. در واقع برخی از آنها نمی‌دانند که تمایل آنها به انجام عمل‌زیبایی شاید بیش از رفع نقص چهره یا اندام آنها به نحوه تفکر و تمایل فردی بستگی داشته باشد.

تمایل به زیبا شدن ریشه روانی دارد

سلامت نیوز:در هنگام عمل‌های‌زیبایی افراد غالبا تمایلی به بررسی شخصیتی و روانی خود ندارند. در واقع برخی از آنها نمی‌دانند که تمایل آنها به انجام عمل‌زیبایی شاید بیش از رفع نقص چهره یا اندام آنها به نحوه تفکر و تمایل فردی بستگی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،هر عمل‌زیبایی به‌دلیل تمایلات روانی و شخصیتی انجام می‌شود که باید به تنوع آنها فکر کرد. هر چه فرد شناخت بیشتری از روحیات و شخصیت خود داشته باشد در این صورت احتمالا تمایل کمتری نیز به تغییر چهره یا اندام خود دارد. بهروز بیرشک، روانشناس در تمایل زنان به عمل‌های‌زیبایی در بیشتر موارد به‌دلیل آن است که تنها قادر به نمایش چهره خود در جامعه هستند.

آنها در دراز مدت متوجه شده‌اند یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلب‌توجه تغییر چهره به‌صورتی قابل‌قبول برای غالب افراد در جامعه است. برخی از این افراد نیز به‌دلیل کمبود خودباوری و شناخت از روحیات و شخصیت خود به عمل‌زیبایی رو می‌آورند و به‌نظر دقیقا شناختی از آنچه بنا دارند به آن برسند ندارند. این افراد گاهی چندین بار یک عمل‌زیبایی را تکرار می‌کنند.»

مهم‌ترین نیازهای روانی که افراد را مشتاق به عمل‌های زیبایی می‌کند، چیست؟

زنان همیشه تمایل دارند زیبا به‌نظر برسند و مساله زیبایی همیشه برای آنها بیش از آقایان مطرح بوده است. مساله حجاب و پوشش بعد از انقلاب مطرح شد و بسیاری از زنان را در نحوه پوشش دچار محدودیت کرد. در نتیجه اولین نکته‌ای که در مقابل دیگران به چشم ‌آمد، حالت چهره بود و این واقعیت مساله اندام را برای زنان پررنگ کرد.

در واقع زنان زیرپوشش لباس، مانتو و ... قرار گرفتندو چهره تنها بخش بدن آنهاست که مشخص است. تبلیغات فراوان نیز در زمینه آرایش‌چهره و لوازم‌آرایش انجام شد و زیبایی چهره را مساله‌ای همه‌گیر کرد. در بسیاری از کشورها جز سلبریتی‌ها یا افراد مشغول در کارهای هنری کسی به جراحی چهره توجه نمی‌کند و مردم عادی کمتر به آن می‌پردازند.

در سال‌های اخیر تمایل از زیبایی چهره به زیبایی اندام رفت. بنابراین در سراسر دنیا تبلیغات زیادی برای زیبایی اندام و ‌راه‌های ایجاد اندام زیباترانجام شد و رژیم‌های بسیاری را نیز رواج داد. در واقع افراد زیادی ترجیح به چهره زیبا پیدا کردند.

این تمایل میان افراد مختلف و به‌ویژه نسل جوان‌تر و خانم‌ها مشاهده شد. مساله جراحی‌های زیبایی مانند جراحی بینی، تزریق بوتاکس و... رواج پیدا کرده است. بنابراین اگر شخص مطابق سن خود رفتار کند بسیار زیباتر خواهد بود.

بسیاری از افراد به‌دلیل چشم و هم‌چشمی به این کار دست می‌زنند. بسیاری از جراحان زیبایی بدون دلیل خاصی عمل زیبایی را برای شخص انجام می‌دهند، در صورتی که تنها در مواقع نقص باید اقدام به جراحی زیبایی کرد.

 تغییرات چهره برای بسیاری از افراد اعتماد به نفس و خودپنداری بهتر را به همراه می‌آورد. بسیاری از متقاضیان عمل‌های زیبایی در سنین پایین به این کار رو می‌آورند و برخی از آنها در طول پنج، شش یا یک سال عمل‌های خود را تکرار می‌کنند. به‌عنوان یک روانشناس همواره به پزشکان زیبایی توصیه کرده‌ام که صرفا اگر عمل زیبایی نیاز بود آن را برای بیمار انجام دهند. برخی از پزشکان به‌دلیل آنکه این عمل‌ها زحمت چندانی ندارند و زمان کافی برای انجام آنها دارند به این کار اقدام می‌کنند.

در سال‌های گذشته عمل زیبایی مختص خانم‌ها بود، اما امروزه آقایان مجرد نیز به انجام آنها تمایل بسیار زیاد پیدا و مشکلاتی را از نظر تمایل خودشان به عمل‌های زیبایی برای خود ایجاد کرده‌اند. بنابراین بسیار خوب است که از هر فرد متقاضی جراحی زیبایی در ارتباط با هدف او از عمل پرسش شود.

آیا این عمل‌ها ضرورت دارند، از سوی دیگر افراد را باید از جنبه‌های شخصیتی نیز ارزیابی کرد. بسیاری از افراد تمایل به عمل زیبایی دارند، اما هیچ‌کدام از خواستشان برای عمل‌های زیبایی مطلع نبودند. این واقعیت سبب می‌شود آنها به یک عمل بسنده نکنند و جراحی متعددی انجام دهند. اگر ارزیابی بر خصوصیات شخصیتی افراد وجود داشته باشد و برداشت آنها از هدف عمل زیبایی مشخص شود در این صورت آنها دلایل محکم‌تری برای انجام این عمل‌ها خواهند داشت.

علاوه بر این پزشک نیز در ارتباط با انجام عمل اطمینان حاصل می‌کند. بنابراین ویژگی‌های شخصیتی فرد در انجام عمل تاثیرگذار است. براساس آمار یکی از بالاترین میزان عمل‌های جراحی زیبایی در دنیا متعلق به کشور ماست. تمایل زیاد افراد به انجام عمل‌های زیبایی صرفا به‌دلیل هزینه پایین این عمل‌ها یا در دسترس‌بودن آنها نیست و در بسیاری از موارد تشویق و ترغیب از سوی افراد دیگر آنها را به این عمل‌ها متمایل می‌کند. به‌عنوان مثال یکی از مراجعان من سال‌ها قبل دختر خانم جوانی بود که از مخالفت خانواده نسبت به عمل خود گلایه‌مند بود.

از او خواستم مرا متقاعد به این عمل کند تا من نیز موافقت خانواده را برای عمل بگیرم. با اندکی صحبت با او دریافتم مساله اصلی چشم و هم‌چشمی و استفاده دوستان از چسب بینی است. بنابراین از او خواستم جای عمل با یک چسب ساده موضوع را حل ‌کند و به نعمت خدادادی خود دست نزند. امروز مساله بسیار فراتر از عمل بینی است و به دستکاری اندام رسیده است. مواردی مانند کوچک و بزرگ کردن سینه، معده و... بسیار رواج دارد و به‌صورت کلی تب عمل های زیبایی در جامعه ما بسیار تند شده است.

آیا میزان خودباوری فرد با کاهش یا افزایش تمایل او به عمل‌های زیبایی رابطه دارد؟

خودپنداری یا باوری مقوله‌ای مهم است، بها و ارزشی که هر فرد برای خود قائل است از نکات حائزاهمیت شخصیتی اوست. در واقع ارزش فرد باید مشخص شود. بسیاری از افراد به چهره یا اندام بسیار زیبا توجهی ندارند و جنبه‌های مهم‌تری از زندگی مدنظر آنهاست. برخی دیگر از اینکه عمل‌ زیبایی انجام دهند احساس رضایت بیشتری دارند و این کار آنها را ارضا می‌کند. در مقابل آنها برخی حتی برای زیبایی خود را ملزم به انجام آرایش یا عمل زیبایی نمی‌دانند.

بنابراین مساله اصلی اعتماد‌به نفس یا خودپنداری اولیه است که در آنها ایجاد اعتماد‌به نفس می‌کند. بنابراین باید میزان اعتماد‌به نفس افراد مشخص شود، محل تولد و زندگی افراد نیز در میزان اعتماد‌به نفس آنها تاثیرگذار است. در واقع مسائل اصلی آنها مهم است و اینکه چه مسائلی جز ظاهر برای آنها دارای اهمیت است.

مواردی مانند نوع تربیت و معیارهای خانوادگی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. تمام این موارد میزان اعتماد به نفس فرد و میزان مقبولیت فرد برای خود را می‌سازد. بنابراین افرادی که تنها به مساله ظاهر فکر نمی‌کنند یا از ظاهر خود رضایت دارند و آن را پذیرفته‌اند قاعدتا از اعتماد به نفس بیشتری نیز برخوردارند. دوستان و ارتباطات جوانان نیز در میزان تمایل آنها به عمل‌های زیبایی بسیار اهمیت دارد.

همچنین تبلیغاتی که به ‌گونه‌های مختلف در رسانه‌ها و دنیای مجازی وجود دارند، گونه‌ای دیگر از ابزارهای تمایل جوانان به عمل‌های زیبایی هستند. به‌عنوان مثال بسیاری از عکس‌های پروفایل در اینستاگرام خود واقعی فرد نیست و افراد صرفا خواسته‌اند با شکل و ظاهر‌فریبنده در جمع حاضر شوند.

در واقع بررسی شخصیت افراد بسیار در تعیین نوع رفتار با آنها موثر است. همچنین فرد باید توقع و انتظار خود را از عمل‌های‌زیبایی مشخص کند. اینکه او خواستار چه تغییراتی در چهره خود است. اگر برداشت واقعی‌تری را از عمل داشته باشد پس از آن نیز عمل جراحی برای او رضایت بیشتری را به همراه خواهد داشت. خود را بیشتر قبول و اعتماد به نفس بهتری دارد و رابطه او با دیگران بهتر می شود.در مقابل اگر کسی نداند که این مساله به چه شکل است و پس از تغییر چه تاثیری بر چهره او خواهد داشت پس از عمل نیز از آن تغییر رضایتی ندارد. آنها نسبت به ظاهر خودبه‌نوعی وسواس دارند و هیچ‌معیار مشخصی را برای رضایت ندارند و مشتری دائم عمل‌های جراحی متعدد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha