چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2446

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی امار 60 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروق در كشور را به دلیل استفاده از مصرف روغن نباتی جامد دانست.

به گزارش سلامت نیوز،كامران باقری لنكرانی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی دیروز 21 فروردین در نخستین كنفرانس خبری خود كه به مناسبت هفته سلامت در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شد با اعلام این خبر كه رسانه ها و مطبوعات نقش مهم و قابل توجهی را در ارتقاء سلامت افراد جامعه دارند، افزود: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی به غیر از وظایف ذاتی و جاری خود كه شامل برنامه های بهداشتی و سلامتی برای مردم است، نقش دیگری به عنوان یك ركن اساسی و قابل توجه دارد كه تعامل این وزارت خانه برای ارتقاء سلامت مردم جامعه با دیگر سازمان ها و نهادها و ارگان های مربوطه است.
وی گفت: با بهبود سطح بهداشت در جامعه میزان ابتلا افراد به بیماری های عفونی و واگیردار در حال كاهش است حال آنكه در حال حاضر ابتلا افراد به بیماری های غیرعفونی و غیرواگیردار مانند دیابت، هپاتیت و بیماری های مزمن در حال افزایش است كه این عوامل را می توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب ورزش و مبارزه با دخانیات به میزان قابل توجهی كاهش داد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی در مورد استفاده نكردن  از روغن نباتی و مضرات آن تاكید كرد و گفت: در مذاكرات صورت گرفته با وزارت بازرگانی در مورد جایگزینی روغن های نباتی یارانه ای(كوپنی) به روغن های مایع، وزارت بازرگانی نظر مساعد خود را در مورد این موضوع اعلام كرده است به طوری كه این نهاد این امر را هم به نفع خود و هم به نفع مردم جامعه می داند.
وی گفت: قطعا این امر نیز به مانند دیگر عوامل نیازمند فرهنگ سازی در مورد استفاده از روغن های مایع در برنامه و سبدغذایی مردم است زیرا  بعضی از مردم روغن مایع قبول نداشته و همچنان به استفاده از روغن جامد مبادرت می ورزند.
دكتر لنكرانی در ادامه از آمار قابل توجه مرگ و میر بیماران قلب و عروق ناشی از روغن نباتی خبر داد و گفت: بیشترین روغن مصرفی افراد روغن جامد است چنانچه در 20 ماه گذشته 87 درصد خانواده ها از روغن جامد استفاده می كردند كه این امر هم اكنون با فرهنگ سازی رسانه به 70 درصد تقلیل یافته است و این در حالی است كه تحقیقات نشان دهنده میزان ترانس اسید چرب بالا در روغن نباتی است كه با مصوبات صورت گرفته مقرر شده است،طبق استاندارهای بین المللی میزان ترانس اسیدچرب روغن های جامد به كمتر از 5 درصد كاهش یابد كه این امر می تواند 28 درصد از میزان مرگ و میر قلب و عروقی افراد ناشی از مصرف روغن نباتی در كشور را كاهش دهد.
***روغن های خارجی وارداتی استاندارد نیستند***
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی همچنان از وجود روغن های وارداتی غیراستاندارد ر كشور  خبرداد و گفت: متاسفانه این روغن های وارداتی كه به عنوان روغن اصیل و مرغوب در كشور توزیع شده است غیراستاندارد بوده و دارای اسیدچرب ترانس بالایی(37) درصد است.
دكتر لنكرانی ادامه داد: هم اكنون تمام محصولات تولیدی داخل كشور دارای تائیدیه وزارت بهداشت بوده و همچنین با هماهنگی های خاصی وارد بازار تولیدی كشور می شوند اما هم اكنون مشاهده شده است كه این روغن های وارداتی با جعل تائیدیه وزارت بهداشت این محصولات خود را وارد بازار می كنند.
وی همچنین از مردم خواست كه از مصرف هر نوع روغن خارجی جدا خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha