چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 244619

منطقه دنا در زاگرس سرزمینی با درختان بلوط و طبیعتی غنی است كه بی‌مهری‌های زیادی دیده است.

مرگ شكوفه‌ها در پای دنا

سلامت نیوز:منطقه دنا در زاگرس سرزمینی با درختان بلوط و طبیعتی غنی است كه بی‌مهری‌های زیادی دیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،از دهه 70 تاكنون، طبیعت از یك‌سو و سودجویان از سوی دیگر بلای جانش شده‌اند؛ از حمله آفات و سوزاندن درختانش برای فروش در بازار داغ زغال گرفته تا به تازگی ساخت كارخانه پتروشیمی به بهانه ایجاد اشتغال و نابودی طبیعت بكر آن. مجوز تأسیس كارخانه پتروشیمی «سقاوه» بهمن سال ۹۵ صادر شد. این كارخانه قرار است در منطقه «مارگونه» كه دشتی سرسبز است با اعتبار 3 هزار و 500 میلیارد تومان ساخته شود.

تأسیس این كارخانه عظیم نابودی محیط‌زیست دنا را در پی خواهد داشت. مفاسد دیگری هم رخ خواهد داد كه بخشی از آن جبران‌ناپذیر است.
داریوش دیودیده، رئیس اداره كل صنعت، معدن و تجارت استان كهگیلویه و بویراحمد هدف از ساخت این كارخانه پتروشیمی را ایجاد اشتغال برای یك هزار و 300 نفر اعلام كرده است. به گفته وی پتروشیمی سقاوه تنها یكی از پنج طرحی است كه قرار است در این استان راه‌اندازی شود و با به ثمر رسیدن این پنج طرح، دهها طرح پایین‌دستی پتروشیمی و هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد خواهد شد.


تهدید مرغوب‌ترین پوشش گیاهی
سال ۸۶ هم مجوز كارخانه سیمان مارگون كه سرمایه‌گذار آن لبنانی است، صادر شد. فعالان محیط‌زیست از همان ابتدا به صدور مجوز برای چنین پروژه‌هایی معترض بودند.


محمد درویش، مدیركل سابق مشاركت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست هم گفته بود كه این منطقه دربرگیرنده‌ مرغوب‌ترین پوشش گیاهی طبیعی كشور بوده و در شمار عالی‌ترین اندوخته‌های ژنتیكی فلات ایران محسوب می‌شود و در صورت بهره‌برداری از این كارخانه، برخی از مهم‌ترین گونه‌های مرتعی ایستگاه پژوهشی مارگون به شدت آسیب خواهند دید. با این حال این مخالفت‌ها به جایی نرسید و كارخانه سیمان مارگون بهمن۹۵ به بهره‌برداری رسید.
رودخانه‌ای كه بلعیده می‌شود


زمین‌های پتروشیمی سقاوه، زمین‌های كشاورزی است و هنوز كشاورزان در این منطقه در حال كشت محصول هستند و ساخت این پتروشیمی ضربه بزرگی به كشاورزی و اكوسیستم منطقه می‌زند.
اعتراض‌ها به بهره‌برداری از پتروشیمی سقاوه كه بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پتروشیمی بخش خصوصی خوانده می‌شود، اما خیلی بیشتر از سیمان مارگون بوده است.


افزایش حساسیت مردم، گسترش توجه رسانه‌ها به موضوع محیط‌زیست و قوی‌تر شدن صدای فعالان محیط‌زیست هم از دلایل اصلی اعتراض‌هاست. چند استاد دانشگاه كهگیلویه و بویراحمد، ۱۰ اردیبهشت ۹۷ در نامه‌ای به استاندار به معضلات مهم دیگری اشاره كردند: با توجه به مصرف شبانه‌روزى حدود ۶٠ هزار متر مكعب آب در یاسوج و نیاز به مصرف روزانه ٣٠٠ هزار متر مكعب آب (مشابه پتروشیمی ماهشهر) در شبانه‌روز جهت پتروشیمى سقاوه، آیا تهیه آب مورد‌نیاز براى این پروژه آن هم با توجه به خشكسالى هاى اخیر امكانپذیر است؟


مهم‌ترین منبعی كه قرار است آب این پتروشیمی را تأمین كند، رودخانه بشار است. رودخانه بشار یكی از سرشاخه‌های رود‌كارون محسوب می‌شود؛ بنابراین فعالان محیط‌زیستی نگران كارون و به این موضوع معترض هستند.


مردم ساكن حوالی این رود هم به برداشت آب از این رودخانه معترض هستند. آنها در طول ماه‌های اخیر نامه‌های متعددی نوشته‌ و تجمع هم كرده‌اند.


خطر بیكاری و مهاجرت از روستاها
مالكیت زمین‌های پتروشیمی هم مورد بحث واقع شده است. چندخانواده ساكن روستاهای این منطقه درباره مالكیت زمین‌های تعلق گرفته به این پتروشیمی، ادعاهایی مطرح كرده‌اند و برخی معترضان هم می‌گویند زمین‌های این منطقه وقف یك امامزاده بوده و این زمین‌ها تصرف شده است.
عزت‌الله بهشتی‌فرد، مدیركل منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمد آذر۹۶ گفت: زمین این پتروشیمی سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران داشت و با طی تمام مراحل قانونی به شركت مجتمع بین‌المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شد.


در صورت راه‌اندازی این مجتمع و با انتقال آب رودخانه بشار برای پتروشیمی؛ معیشت روستاهای اطراف رودخانه با بیش از 5 هزار خانوار و دهها هكتار زمین زیركشت برنج و چندین طرح ماهی، به خطر خواهد افتاد.


نگرانی درباره استانداردهای رهاسازی پسماند در طبیعت و شیوع برخی بیماری‌ها هم از دیگر گلایه‌هاست و معترضان می‌گویند اجرای این طرح كه قرار است باعث اشتغالزایی شود، در نهایت باعث از دست رفتن شغل‌های روستایی و مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha