یك متخصص ارتوپد اعلام كرد: در حال حاضر آرتروز بند انگشتان دست در بین زنان و آرتروز زانو در بین مردان از شایع‌ترین انواع آرتروز در بین ایرانیان است.

ایستادن یا نشستن طولانی پشت میز زمینه ‌ساز ابتلا به آرتروز

دکتر اقبال صدری مدیر گروه ارتوپد بیمارستان قائم مشهد گفت: آرتروز از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که به یک اندازه در بین زنان و مردان شیوع دارد.

مدیر گروه ارتوپد بیمارستان قائم مشهد با بیان این ‌که آرتروز، ساییدگی غضروف مفاصل است، گفت: بسیاری از افراد جامعه بر این باورند که آرتروز در سنین بالا بروز می‌کند در حالی که آرتروز در بین جوانان نیز دیده می‌شود و زمینه شروع آن معمولا از سن 20 سالگی ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: وجود عفونت‌های مفصلی، شکستگی داخل مفصل و کجی آن (که در این حالت ساق پاها از هم دور می‌شوند و پا شكل پرانتزی پیدا می‌كند) و برخی از بیماری‌های غددی در بروز این بیماری نقش موثری دارد.

این متخصص ارتوپد تصریح كرد: همچنین افرادی که به دلایل شغلی مجبور هستند به مدت طولانی به حالت ایستاده باشند و یا این که زمان طولانی در پشت میز قرار می‌گیرند، زمینه مساعدی برای ابتلا به آرتروز زانو و گردن دارند.

دکتر صدری با اشاره به این که آرتروز درمان دارویی ندارد، افزود: استخوان در تمام مدت عمر ساخته می‌شود، اما غضروف تنها یک بار در دوران جنینی ایجاد می‌شود و اگر غضروف فرد سائیده شود هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما عمل آرتروز زانو صورت می‌گیرد و غضروف مصنوعی جایگزین غضروف سائیده شده می‌شود. در این حالت فرد توانایی راه رفتن را به دست می‌آورد، ولی به اندازه دورانی که از غضروف ابتدایی بدن استفاده می‌کرد، نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

دكتر صدری، ورزش کردن را مهم‌ترین عامل پیشگیری از آرتروز دانست و گفت: بسیاری از كسانی كه به آرتروز مبتلا می‌شوند، دارای ماهیچه‌های ضعیفی هستند که ضعیف بودن عضلات از مهم‌ترین عوامل شل شدن مفاصل است.

وی افزود: ورزش‌هایی مانند شنا که باعث قوی ‌شدن عضلات اطراف غضروف شده و در عین حال فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کنند، برای درمان این بیماری بسیار مفید هستند.

متخصص ارتوپد، تغذیه مناسب و سرشار از مواد لبنی را از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دانست و اظهار داشت: افزایش وزن ، فشار زیادی به مفاصل تحتانی بدن از جمله زانوها وارد می‌کند به همین جهت چاقی از جمله عوامل موثر در بروز آرتروز می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha