چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

بهشت زهرا در نیم قرن اخیر و در دوره‌های مختلف شاهد توسعه ارضی بوده است. البته هر بار وعده جانمایی مکانی جدید داده شده و در نهایت فضای جدید به خود بهشت زهرا افزوده شده است.

کمبود قبر در بهشت زهرا نداریم

سلامت نیوز:بهشت زهرا در نیم قرن اخیر و در دوره‌های مختلف شاهد توسعه ارضی بوده است. البته هر بار وعده جانمایی مکانی جدید داده شده و در نهایت فضای جدید به خود بهشت زهرا افزوده شده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان، در روزهای اخیر مدیر عامل سازمان بهشت ‌زهرا‌(س) نیز با اشاره به کمبود قبر در آرامستان بهشت زهرا افزود: با تدابیر جدید مدیریت شهری تا پنج سال آینده مشکلی در این زمینه نداریم و این امر از طریق تدابیر مدیریتی در داخل بهشت زهرا و همچنین زمین‌های خود آرامستان حل می‌شود. البته به‌زودی ساخت آرامستان آینده شهر تهران آغاز می‌شود، البته هنوز مکان آن مشخص نشده است.

در حالی که قبل‌تر اسماعیل دوستی، عضو اسبق شورای شهر تهران درباره جانمایی گورستان جدید پایتخت به خبرنگار «آرمان» گفته بود، گورستان جدید در راستای بهشت زهرای فعلی قرار می‌گیرد. در ادامه سعید خال با بیان اینکه تیم کارشناسی در حال مکان‌یابی آرامستان جدید شهر تهران است، مکان‌یابی آن را پیچیده دانست و گفت: فقط می‌توانم بگویم که آرامستان جدید در اطراف تهران قرار دارد و اطراف بهشت زهرا نیست. هنوز جایش مشخص نشده است و در حال کار کارشناسی هستیم، چرا که ضوابط مکان‌یابی آرامستان به لحاظ شهرسازی، معماری، جنس خاک، دسترسی‌ها، ترافیک و وزش باد نیاز به‌کار کارشناسی دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع و چالش‌هایی که شهروندان برای مراجعه به بهشت زهرا دارند، ضروری است این امر به‌صورت ویژه‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

تهران، نیازمند آرامستان جدید

سال‌هاست از ضرورت ایجاد یک آرامستان جدید در تهران سخن گفته می‌شود، اما هر بار این وعده به تعویق می‌افتد، اما واقعیت این است که تهران نیاز به آرامستان جدید دارد. نخستین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث آرامستانی به نام بهشت زهرا، با هدف پایان دادن به مساله تعدد آرامگاه‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام شد. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران انجام گرفت، قطعه زمینی در مسیر تهران- قم به مساحت ۳۱۴ هکتار به این امر اختصاص یافت و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله اقدام شد.

ابتدا مردم نسبت به دفن امواتشان در بهشت زهرا اقبال نشان نمی‌دادند و متوفیان همچنان در گورستان‌های محلی دفن می‌شدند، اما از سال ۴۹ بهشت زهرا شاهد اولین خاکسپاری بود. مدیر عامل بهشت زهرا گفت: بهشت زهرا سازمانی ویژه و منحصر به فرد است که تعطیل‌بردار نیست و از ۲۵ تیر سال ۴۹ تاکنون حتی یک دقیقه هم تعطیل نشده است و کارکنان این سازمان همیشه در کنار شهروندان حضور داشته‌اند. خال ادامه داد: در مجموعه بهشت زهرا بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ آرامگاه وجود دارد و این مجموعه بالغ بر‌هزار هکتار است.

بنابراین ضروری است نسبت به بروز برخی بی‌اخلاقی‌ها نسبت به آرامگاه‌ها تمهیدات بیشتری اندیشیده شود. او افزود: در حال حاضر در این مکان بیش از ۳۰‌هزار سنگ قبر شهدا، چهار‌هزار شهید گمنام، بیش از‌هزار سنگ قبر مربوط به هنرمندان،‌هزار سنگ قبر نام‌آوران و ۵۰۰ سنگ قبر مربوط به ورزشکاران وجود دارد.

قبرستان در محیطی به‌دور از شهر باشد

یک جامعه‌شناس شهری درباره کم و کیف مکان‌یابی گورستان گفت: برای تعیین مکان گورستان باید همه معیارهای شهری و محیط زیستی از لحاظ جهت باد و موقعیت شهری، ترافیک ساختار شهری و ویژگی‌های مکانی آن مدنظر قرار گیرد. گیتی اعتماد افزود: برای مکان‌یابی و جانمایی گورستان مسئولان شهری بر اساس طرح جامع و مطالعات شهری اقدام می‌کنند. به گفته او قبرستان باید در محیطی به دور از شهر باشد.

این جامعه شناس شهری با بیان اینکه گورستان برای اکثر ایرانی‌ها جای دلگیری است، تاکید کرد: باید مکانی برای این مکان در نظر گرفته شود که با فضای سبز و امکانات اولیه همراه باشد تا بتوان محیط آرامش بخشی را برای بازماندگان که به این منطقه آمد و ‌رفت دارند، فراهم کرد. او توجه به محدوده جغرافیایی را از دیگر اولویت‌های حوزه شهری برای مکان‌یابی گورستان مطرح کرد و ‌افزود: مکانی که گورستان می‌شود، بی‌شک با تردد انبوهی از جمعیت همراه است و قبل از ایجاد این مکان ‌باید راه‌های مواصلاتی آن در نظر گرفته شود. او افزود: با شناسایی محیط مناسب باید امکانات حمل‌و‌نقل از جمله خط مترو، سیستم حمل‌ونقل شهری و ایمنی راه برای رسیدگی از جمله اقدامات موردنظر حوزه شهری قرار گیرد تا بتوان امکانات هم در این محدوده جمع کرد.

رفع یک دغدغه چند ساله

بهشت زهرا در دوره‌های مختلف شاهد توسعه ارضی بوده است. البته هر بار وعده جانمایی مکانی جدید داده شده و در نهایت فضای جدید به خود بهشت زهرا افزوده شده است. یکی از مسائلی که در چند سال گذشته حواشی ایجاد کرده، قطعه هنرمندان و مسائل پیرامون آن بوده است. قطعه هنرمندان از ابتدای شکل‌گیری در دهه ۷۰ با ظرفیت‌هزار قبر به‌صورت دو طبقه برای خاکسپاری هنرمندان کشور آماده شد و تدفین در آن تنها با مجوز معاونت هنری وزارت ارشاد و برای در گذشتگان از جامعه هنری- علمی و به‌صورت رایگان انجام می‌شد.

یک عضو شورای شهر تهران،‌ در شورای چهارم با اشاره به تکمیل ظرفیت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بیان کرد: این قطعه از سال‌های دور و از زمان آقای کرباسچی و میرسلیم راه اندازه شده بود و دارای آیین نامه‌هایی برای دفن مفاخر است. این قطعه پر شده است. احمد مسجد جامعی افزود: در این مورد تاکنون چند بار با مسئولان مربوطه صحبت داشته یا تذکر داده‌ام. خوب است شهرداری در این زمینه طرحی تدوین یا مشکل را حل کند. او اظهار کرد: در شورا سه بار این موضوع مطرح شده و امیدوارم دوستان در شهرداری تهران این موضوع را به‌صورت اجرایی پیاده و طرحی نو دراندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha