حسین اسدبیگی درباره انواع مراکز ترک اعتیاد گفت: دو نوع مرکز درمان اجباری اعتیاد وجود دارد؛ یکی مراکز قانونی اجباری یا مراکز نگهداری، درمان یا کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و دیگری نیز مربوط به مراکز و کمپ‌های غیر قانونی ترک اعتیاد است.

هشدار نسبت به انتقال اجباری معتادان به کمپ‌های ترک‌اعتیاد غیرمجاز

سلامت نیوز: حسین اسدبیگی درباره انواع مراکز ترک اعتیاد گفت: دو نوع مرکز درمان اجباری اعتیاد وجود دارد؛ یکی مراکز قانونی اجباری یا مراکز نگهداری، درمان یا کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و دیگری نیز مربوط به مراکز و کمپ‌های غیر قانونی ترک اعتیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار،در اصلاحیه سال ۸۹ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است که معتادان متجاهر -یعنی معتادانی که قصد ترک ندارند و بویژه معتادانی که بی خانمان هستند و نمی خواهند درمان شوند- از طرف قانون و از سوی نیروی انتظامی، به مراکز ماده ۱۶ به اجبار برده می‌شوند. وی با بیان اینکه این مراکز، مراکز اجباری موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر هستند و این افراد بین ۱ و حداکثر ۶ ماه، بنا به نظر قاضی در این مراکز نگهداری و درمان می شوند، افزود: این معتادان اگر مجددا دنبال مصرف مواد مخدر بروند، این بار مشمول تبصره ۳ این قانون شده و باید به زندان بروند.

اسدبیگی در ادامه ضمن تشریح وضعیت مراکز غیر قانونی نیز تصریح کرد: تعدادی دیگر از مراکز ترک اعتیاد وجود دارد که در واقع کمپ های غیر قانونی درمان هستند و بدون داشتن مجوز، مشغول فعالیت‌اند. گاهی خانواده‌ها با این مراکز تماس می‌گیرند و چند نفر به خانه فرد معتاد می آیند و به زور وی را به مراکز ترک اعتیاد منتقل می‌کنند. حتی گاهی با اسم نیروهای انتظامی و امنیتی این کار را انجام می دهند و دیده شده است که بسیاری از این بیماران را در مراکز غیر قانونی کتک می زنند به طوری که دست و پایشان شکسته می شود؛ حتی موارد منجر به فوت نیز وجود داشته است.

وی در ادامه ضمن هشدار به خانوادهها درباره استفاده از این مراکز گقت: به همین دلیل از مردم می خواهیم که اگر قصد دارند فرد معتاد را برای درمان به مرکزی درمانی بفرستند، از مراکز مجوزدار استفاده کنند. اگر هم فرد معتاد همکاری نمی‌کند و در خانه، موجب آزار و اذیت اعضای خانواده می‌شود، آنها باید به نیروی انتظامی و دادگستری شکایت کنند. اسدبیگی مراجعه به کمپ‌های غیرقانونی را کاری نادرست و با پیامدهای منفی متعدد ارزیابی کرد و گفت: خانواده‌ها نباید کاری کنند که به زور فرد معتاد را به مراکز منتقل کنند.

این کار نوعی آدم ربایی است و مواردی وجود داشته که فرد اصلا معتاد نبوده ولی اطرافیانش به هردلیلی او را به این مراکز معرفی کردهاند. بنابراین از چند جهت این کار مضر است. وی با تاکید بر اینکه انتقال اجباری فرد معتاد به مراکز غیرقانونی در روند درمان این افراد نیز آثار منفی دارد، اظهار کرد: از دید درمانی هم وقتی بیماری به اجبار خانواده به این مکانها برده می شود و آزار و اذیت می بیند، اعتمادش به خانواده و مراکز درمانی اقامتی و مراکز بهبود و بازتوانی کم می شود و دفعه بعد که برای درمان به این مراکز می‌رود به دلیل احساس بی‌اعتمادی که در او به وجود آمده است، درمانش به شکست منتهی می‌شود. به همین دلیل انتخاب این مرکز در عمل امکان درمان فرد را نیز در آینده از بین می‌برد.

هشدار ما به خانوادهها این است که برای درمان اعتیاد تنها مراکز دارای مجوز رسمی و قانونی را انتخاب کنند و از مراجعه به مراکز غیر قانونی اجتناب کنند. آنها بابد با مشاوران زبده مشورت کنند و راهنمایی بگیرند. این کارشناس درمان و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز قانونی و قابل اعتماد درمان اعتیاد در سراسر کشور وجود دارد، گفت: این تفکر که اگر فرد به مدت یک ماه در جایی بستری شود، اعتیادش نیز درمان می‌شود، نادرست است. خانواده ها باید از روش‌های علمی استفاده کنند تا انگیزه درمان در فرد نیز ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha