چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 245156

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر لذتی شود که به‌دنبال انجام یک کار خیر هر چند کوچک سراسر وجود آدمی را در بر می‌گیرد و حاصل آن در تمامی زندگی او ساری و جاری می‌شود.

پزشکان داوطلب؛ زنجیره‌های امید

سلامت نیوز:هیچ‌کس نمی‌تواند منکر لذتی شود که به‌دنبال انجام یک کار خیر هر چند کوچک سراسر وجود آدمی را در بر می‌گیرد و حاصل آن در تمامی زندگی او ساری و جاری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،رضایتی که نه فقط زندگی دنیوی بلکه توشه اخروی هر فرد را تأمین خواهد کرد و صد البته ارزش و اهمیت آن زمانی چند برابر می‌شود که با نجات جان انسان‌ها و تأمین سلامت آنها در ارتباط باشد و این، همان هنری است که در دستان توانمند و متخصص پزشکان و کادر درمانی نهفته است. پزشکانی که با پذیرش لقب داوطلبی، هفته‌ها سختی راه و دوری از مأمن خود را به جان و دل می‌پذیرند تا مرهمی باشند بر زخم آنهایی که دست روزگار از بسیاری امکانات از جمله دسترسی به خدمات درمانی و سلامتی محرومشان کرده است.

پزشکان داوطلب هلال‌احمر به‌عنوان یکی از سرمایه‌های مهم این نهاد مردمی همواره بدون هیچ چشمداشت و بی‌مزد و منت با کمترین امکانات و تجهیزات، بهترین و بیشترین خدمات را در مناطق دوردست و محروم ارائه و همواره تلاش کرده‌اند تا با رعایت اصول و اهداف اصلی هلال‌احمر همچون انسان‌دوستی و کرامت انسانی، حق بهره‌مندی از خدمات درمانی و تأمین سلامت را برای افراد محروم جامعه فراهم کنند.

پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان داوطلبانی که در ایامی چون محرم و اربعین به زائران خدمت می‌دهند یا در قالب کاروان‌های سلامت، همواره همراه و همگام هلال‌احمر در ارائه خدمات بشردوستانه بوده‌اند، به عینه ثابت کرده‌اند که انگیزه بالایی برای ارائه خدمات بخصوص به صورت داوطلبانه و در مناطق محروم در میان آنها وجود دارد و لازم است تا این انگیزه در میان آنها با همکاری سایر نهادهای مسئول تقویت شود.

قطعاً افزایش انگیزه خدمت داوطلبانه در میان پزشکان و جذب بیشتر آنها در کارهای عام‌المنفعه و ارائه خدمات مردمی هلال‌احمر، کلید اصلی توسعه مشارکت اجتماعی در جامعه است؛ بخصوص اینکه امروزه نیاز به داوطلبان در کشورهای در حال رشد محسوس‌تر است و خدمت داوطلبانه در آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه سازمانها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات اجتماعی بدون داوطلبان تربیت شده، قادر به پیشبرد اهداف و برنامه‌های اساسی خود نبوده؛ اما با کمک داوطلبان نه تنها به توسعه کمی و کیفی دست یافته بلکه به تعداد بیشتری از مردم خدمت خواهند کرد و همین امر موجب اشاعه و تشویق افراد بیشتری بخصوص جوانان به انجام خدمات داوطلبانه خواهد شد.

در این میان از آنجا که دریافت خدمات بهداشتی - درمانی حق همه اعضای جامعه است؛ لذا باید تلاش بیشتری کرد تا همه افراد جامعه به نیروهای متخصص و امکانات درمانی مورد نیاز دسترسی داشته باشند و از آنجا که این مهم با توجه به پراکندگی جغرافیایی کشور، به نحو احسن میسر نبوده و قطعاً بسیاری از افراد در مناطق محروم از دسترسی به این خدمات باز می‌مانند؛ لذا نیاز به فعالیت داوطلبانه پزشکان و صد البته افزایش انگیزه خدمت در میان آنها بیش از پیش احساس می‌شود. انگیزه خدمت داوطلبانه‌ای که قطعاً با گوشه چشم و حمایت نهادهای متولی امور سلامت در جامعه به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت و هدف اساسی دسترسی همه افراد جامعه به خدمات درمانی اولیه را محقق کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha