معاون پارلمانی حقوقی سازمان نظام پرستاری، گفت: مردم به این نکته مهم پی برده اند که خدمات پرستاری برخلاف برخی از خدمات حوزه سلامت، یک سرمایه گذاری است.

پرستاری باید از افراد فاقد صلاحیت پاک شود/سایه سنگین وزارت بهداشت

سلامت نیوز:معاون پارلمانی حقوقی سازمان نظام پرستاری، گفت: مردم به این نکته مهم پی برده اند که خدمات پرستاری برخلاف برخی از خدمات حوزه سلامت، یک سرمایه گذاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وحید نصیری اظهارداشت: هنوز بسیاری از مراکز خصوصی و بعضا دولتی و مهم تر از همه در بخش پرستاری جامعه نگر، استفاده از افراد با صلاحیت را یک الزام ملی نمی‌دانند و همچنان شاهد حضور افراد بدون صلاحیت در این بخش ها هستیم.

وی افزود: این امر که در نهایت بی تفاوتی دستگاه های نظارتی و نواقص اساسنامه ای سازمان نظام پرستاری، افرادی غیر متخصص با عنوان یک پرستار با صلاحیت وارد حوزه خدمات پرستاری در سطح جامعه شده اند، تعدی به حقوق شهروندان است. در حالی که باید متناسب با نیاز جامعه و خانواده ها از نیروهای پرستاری دارای صلاحیت و پروانه کار و با تخصص استفاده کنیم و راه را بر افراد فاقد صلاحیت ببندیم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری، ادامه داد: باید از دستاوردهای سازمان صنفی جهت اعتلای پرستاری استفاده کنیم و بتوانیم سطوح مختلف خود را که نیازمند بازبینی است، تغییر دهیم.

نصیری با عنوان این مطلب که باید در موضوع خدمات سلامت مسئولیت پذیر باشیم، افزود: در مقابل تمامی نارضایتی‌های دریافت کننده و ارائه دهندگان خدمات پرستاری به طور کامل مسئولیت را بپذیریم و برای حل آن چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: اولین حوزه مسئولیت پذیری آن است که چرخه خدمات پرستاری را برای حضور افراد ذی صلاح مهیا کنیم، چرخه خدمات پرستاری در همه سطوح باید برای افراد فاقد صلاحیت بسته شود و ما بتوانیم مانع ورود این افراد شویم.

معاون پارلمانی حقوقی سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: باید بنای مسئولیت پذیری را در حوزه پرستاری به ویژه در سطح جامعه روشن کنیم، و می بایست در اساسنامه سازمان نظام پرستاری مشخص شود تا این سازمان بتواند خدمات پرستاران خود را در سطح جامعه تضمین کند.

نصیری افزود: ورود مسائل حاشیه‌ای به سازمان نظام پرستاری باعث شده تا در سطح نهادهای حکومتی تنها به مسائل حاشیه‌ای پرستاری بپردازند، در حالی که باید مسائل را از سطح کلان و برای مملکت حل کنیم، ولی متأسفانه تمام انرژی خود را صرف درگیری مسائل حاشیه‌ای می‌کنیم و همین موضوع باعث شده تا مسائل را پیچیده در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری، گفت: متأسفانه در حوزه کلان و عمومی نمی‌توانیم با یکدیگر صحبت کنیم به اعتقاد بنده از بدو تشکیل سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت مونولوگ بوده و ما دیالوگ.

وی ادامه داد: بدون تردید اگر وزارت بهداشت بخواهد نه از باب حمایت بلکه محدودیت و کنترل، سایه خود را بر سازمان نظام پرستاری و هیأت مدیره ها بگستراند، این سازمان به اهداف تعیین شده نخواهد رسید. بنابراین ضرورت دارد که نمایندگان مجلس با تایید اصلاح اساسنامه سازمان نظام پرستاری به کسانی که در این ساختارها فعال هستند آزادی عمل دهند تا با تکیه به دانش خود زمینه رشد و توسعه سلامت کشور را فراهم کنند.

نصیری افزود: جای شگفتی است که برخی مسئولان نگاهی متفاوت با آنچه اعضای نظام پرستاری به دنبال آن هستند، نسبت به سازمان صنفی پرستاران دارند و چون این سازمان با تکیه بر سرمایه های مادی و معنوی خود توانسته جایگاهی برای خود ترسیم کند، محدودیت هایی برای سازمان و اعضای آن قائل هستند.

معاون پارلمانی حقوقی سازمان نظام پرستاری، اظهارداشت: مردم به این نکته مهم پی برده اند که خدمات پرستاری برخلاف برخی از خدمات حوزه سلامت در حقیقت یک سرمایه گذاری است نه هزینه، و سازمان نظام پرستاری سرمایه ای ملی و اجتماعی است که هدفی جز ارتقاء و اعتلای پرستاری کشور به منظور حمایت قاطع از سلامت مردم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha