یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

حدود هفت ماه از زلزله كرمانشاه گذشته است،زلزله‌ای هفت ریشتری كه ٢١ آبان ماه سال ٩٦ كرمانشاه را لرزاند و خانه‌های زیادی را ویران و خانواده‌های زیادی را داغدار كرد.

تاكنون ندیده‌ایم هزینه‌ای كرده باشند

سلامت نیوز:حدود هفت ماه از زلزله كرمانشاه گذشته است،زلزله‌ای هفت ریشتری كه ٢١ آبان ماه سال ٩٦ كرمانشاه را لرزاند و خانه‌های زیادی را ویران و خانواده‌های زیادی را داغدار كرد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،از همان لحظات اولیه‌ بعد از زلزله مردم برای كمك به زلزله‌زدگان به سمت كرمانشاه سرازیر شدند به نحوی كه پلیس و هلال‌احمر برای رسیدن به مناطق زلزله‌زده دچار مشكل بودند و مجبور شدند حتی راه‌های ورودی شهر را ببندند. هر شبكه اجتماعی را كه باز می‌كردی، یك نفر شماره حسابی یا مكانی برای جمع‌آوری كمك‌های مردمی اعلام كرده بود. ماشین‌ بود كه پر می‌شد از كمك‌های مردم و روانه می‌شد به سوی كرمانشاه و حساب‌هایی بود كه از پول پر می‌شد.

شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها هم از پا ننشستند و با اعلام شماره‌حساب، كمك‌های چندمیلیاردی جمع‌آوری كردند، كمك‌هایی كه استاندار كرمانشاه آنها را چنین برشمرد: «۶۳ میلیارد تومان كمك‌های مردمی در اختیار هلال احمر، ۲ تا ٢,٥ میلیارد تومان كمیته امداد، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زیباكلام، ٨.٥ میلیارد تومان علی دایی و ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خانم كلباسی قرار دارد.»

 

حالا هفت ماه گذشته اما مشكلات زلزله‌زدگان كرمانشاه به قوت خود باقی است. رقم تقریبی اعلامی چیزی حدود ٨١ میلیارد تومان می‌شود. هشتاد و یك میلیارد رقم بالایی است اما زلزله‌زدگان را كه می‌بینی، انگار حتی هشت میلیارد هم كمك برای‌شان جمع‌آوری نشده است.

هفته گذشته ویدئویی از عبدالرضا مصری، نماینده كرمانشاه در مجلس منتشر شد كه در آن ‌گفت: «خواهش ما از دولت این است كه هرچه سریع‌تر یك لیست كامل از كسانی ‌كه به مردم اعلام كرده‌اند كه دریافت‌كننده كمك برای زلزله‌زده‌ها هستند، آماده كند و میزان دریافتی آنها مشخص شود و هم نحوه هزینه‌كرد و عملكرد آنها برای مردم روشن شود.»

این ویدئو بازتابی گسترده در شبكه‌های اجتماعی داشت و انگشت اشاره مردم را به سمت سلبریتی‌ها گرفت كه پس آن همه پول چه شد و بر سر آن وعده و وعیدها چه آمد؟ مگر قرار مردم این بود؟ خیلی‌های‌شان از بی‌اعتمادی به هلال‌احمر و از سر ناچاری به سلبریتی‌ها اعتماد كرده بودند و حالا معلوم نبود جواب این اعتماد چیست؟

فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس  با اشاره به اینكه برخی آقایان حدود ٣٠ میلیارد تومان از پول‌های مردم را در اختیار دارند ولی هزینه‌ای نمی‌كنند و دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر این مسائل باشند، گفت: «در آن ایام متاسفانه بعضی از افراد با استفاده از شبكه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و با مظلوم‌نمایی یا با احساس مسوولیت،

حساب‌های شخصی را برای دریافت كمك‌های مردمی اعلام كردند و این رویه باعث شد بخشی از كمك‌های مردمی جذب حساب‌های شخصی شود. بسیاری از حساب‌هایی كه در زمان شرایط حاد و اضطراری سرپل‌ذهاب نتوانستند به وضعیت مردم منطقه یا زلزله‌زده كمك كنند.»

البته از همان ساعات ابتدایی بعد از زلزله شایعات زیادی درباره كمك‌ها وجود داشت. همان شب اول بعد از زلزله هم كه با مردم زلزله‌زده صحبت می‌شد، آنها معتقد بودند كه كمك‌های مردم فقط به عده‌ای خاص رسیده و برخی در آن سرمای سوزان حتی چادر برای خوابیدن ندارند. متاسفانه نبود مدیریت منظم و یكپارچه باعث شد كه این ظن و گمان‌ها زیاد شوند و حالا هم كه هفت ماه از زلزله می‌گذرد، هنوز مشخص نیست كه دقیقا چه بر سر آن همه كمك آمده است.

مصاحبه «فرهاد تجری» نایب‌رییس كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید با این توضیح كه  تلاش كرد پاسخ برخی آقایان را نیز شنیده و همین‌جا منتشر كند 

عبدالرضا مصری در مصاحبه‌ای گفته‌اند كه ٣٠ میلیارد تومان كمك مردمی به زلزله‌زدگان كرمانشاه شده كه مبلغ زیادی از آن معلوم نیست كجاست. این مبلغ از كجا آمده و شما این آمار را تایید می‌كنید یا نه؟

شاید رقم دقیق بیشتر یا كمتر باشد اما برآورد این است كه حدودا ٣٠ میلیارد یا شاید بیشتر كمك‌های مردم به حساب سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها واریز شده است. بخشی از این مبالغ هزینه شده است ولی بخشی از آن برای بهبود وضعیت این مردم هزینه نشده و شاید در حساب‌ها مانده است. به هرحال این موضوعی است كه مطرح شده است. ٩ میلیارد به حساب یكی از آقایان واریز و نزدیك به ٣ تا ٥ میلیارد به حساب دیگری واریز شده است و شخصیت‌های دیگر هم مبالغ دیگری را جمع‌آوری كرده‌اند.

و این افراد هزینه‌ای برای مناطق زلزله‌زده نكرده‌اند؟

نكرده‌اند یا حداقل به تناسب رقم، كمك‌ها خیلی جزیی بوده است. ما تاكنون ندیدیم كه سلبریتی‌ها در جایی از كرمانشاه هزینه كرده باشند و نمود عینی داشته باشد. اتفاقی كه افتاد این بود كه در شرایط بحرانی و حاد، این افراد كمك‌‌ها را جمع‌آوری كردند تا به مردم زلزله‌زده برسانند اما این مبالغ در حساب ماند و امروز كه قرار است برای مردم هزینه شود، با توجه به افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم و مسائل دیگری كه پیش آمده، از ارزش این پول‌ها خیلی كاسته شد و اگر همان روزها برای مردم هزینه می‌شد شاید خیلی كمك جدی‌تر، موثرتر و قابل توجهی بود. یقینا در این مدت ارزش این پول پایین آمده و در آن زمان می‌شد بهتر از اینها هزینه شود.

چهره‌هایی كه این كمك‌ها را جمع‌آوری كرده‌اند، یقینا حسن نیت دارند اما مدیریت‌شان مشكل داشت. در حسن نیت این افراد شكی نیست اما در زمان خودش این كار انجام نشد. البته كسانی هم بودند كه شماره حساب اعلام كردند اما هیچ نقشی از هزینه‌كردشان نیست.

به هرحال عده‌ای از احساسات مردم سوءاستفاده كردند و معلوم نشد كمك‌های جمع‌شده را برای خودشان جمع كردند یا خرج دیگری كردند و به چه شكل هزینه شد. این هم از مشكلاتی بود كه متاسفانه به دلیل حس نوع دوستی مردم به وجود آمد. كمك‌ها را افراد زیادی جمع‌آوری كردند و هیچ حساب كتابی نداشت.

به چه صورتی می‌خواهید پیگیر این مساله باشید؟ اصلا قصد پیگیری دارید؟ مهم‌ترین مساله شفاف‌سازی است و اینكه به مردم گزارش داده شود.

ما بعد از زلزله به سازمان‌های مذكور هشدار دادیم كه نظارتی بر این كمك‌های جمع‌آوری شده كنند تا در مسیر صحیحی هزینه شوند و در راهی كه مردم عزیز از سر دلسوزی و نوع‌دوستی برای آن كمك كردند، خرج شود. انتظار می‌رود كه دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و دادستانی به عنوان مدعی العموم با ورود به این موضوع به صورت دقیق میزان این پول‌ها را مشخص كنند.

در همین زمینه نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و ما از مسوولان درخواست كردیم تا به این موضوع نظارت كنند. معاون اول قوه قضاییه دستور پیگیری موضوع را دادند كه امیدواریم هرچه زودتر این موضوع برای مردم روشن شود.

به هرحال مسوولیتی در قبال این پول‌ها وجود دارد. ممكن است این دوستان به هردلیلی تصمیم نداشته باشند این پول‌ها را هزینه كنند اما این كمك‌ها متعلق به مردم زلزله زده كرمانشاه است. آیا نهادی باید مسوولیت پیگیری این وضعیت را به عهده بگیرد؟

متاسفانه تمام اینها به دلیل ضعف مدیریت هلال‌احمر است. در شرایط بحرانی باید تمام كمك‌ها از مجرا و مسیر هلال احمر به دست مردم برسد. ضعف و ناتوانی هلال احمر در انجام وظیفه‌شان و همچنین عدم اعتماد مردم باعث شده كه هر شخصی برای خودش شماره حساب اعلام و شروع به جمع‌آوری كمك‌های مردم كند كه در نتیجه یك فضای غیرقابل مدیریت و نادرست شكل بگیرد.

امیدواریم به موجب قانون مدیریت بحران این وظیفه تقسیم كمك‌ها و حتی جمع‌آوری آنها را از مجرای هلال ‌احمر تعیین كرده است اما متاسفانه چه در بحران زلزله و چه بعد از آن هلال احمر به دلیل ضعف مدیریتی نتوانست وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد و باعث شد كه این قضایا به مناطق زلزله‌زده شكل بگیرد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha