یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 245393

آب آلبالو اگر به طور منظم مصرف شود، ممکن است به بهبود سلامت قلب، خواب عمیق و کاهش دردهای عضلانی کمک کند.

خواص شگفت‌انگیز شربتی تابستانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث؛ شربت آلبالو حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ،E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲، B۶ ، قند طبیعی، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی، پکتین، آنتی اکسیدان، گوگرد و منگنز است.

آب آلبالو اگر به طور منظم مصرف شود، ممکن است به بهبود سلامت قلب، خواب عمیق و کاهش دردهای عضلانی کمک کند.

برای بررسی خواص شربت آلبالو و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است ادامه مطلب را بخوانید.

بیشتر بدانید: خواص کم نظیر آلبالو که شما را شگفت زده می کند

آب آلبالو از سلامت قلب پشتیبانی می کند

آب آلبالو ترش سرشار از ترکیبات گیاهی مانند پروآنتوسیانیدین ها، آنتوسیانین ها و فلاونول ها است. این ترکیبات حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو مقابله می کنند، فرآیندی که باعث آسیب سلولی می شود و می تواند به شرایطی مانند بیماری های قلبی عروقی منجر شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم آب آلبالو می تواند به کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی در افراد مسن کمک کند. این به دلیل توانایی آن در کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) است که هر دو می توانند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهند.

آب آلبالو کیفیت خواب را بهبود می بخشد

آب آلبالو ممکن است بی خوابی (ناتوانی در خواب) را بهبود بخشد و به شما کمک کند در طول شب بهتر بخوابید.

این مزیت تا حدی به این دلیل است که آلبالو ترش حاوی ملاتونین است، هورمونی که مغز در پاسخ به تاریکی تولید می کند و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند.

با این حال، میزان ملاتونین موجود در آب آلبالو در مقایسه با مقدار توصیه شده برای خواب که 0.5 تا 5 میلی گرم است، نسبتاً کم است. این نشان می دهد که مکانیسم های دیگری ممکن است مسئول توانایی بالقوه آب آلبالو در بهبود کیفیت خواب باشند.

آلبالو همچنین حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به تولید ملاتونین و سروتونین کمک می کند، یک انتقال دهنده عصبی که می تواند خلق و خو و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

علاوه بر این، ترکیبات گیاهی موجود در آلبالو، مانند پروسیانیدین B-2، ممکن است خواب آرام‌تری را در شب ایجاد کند.

یک مطالعه کوچک در بزرگسالان بالای 50 سال مبتلا به بی خوابی نشان داد که نوشیدن 240 میلی لیتر یا حدود یک فنجان آب آلبالو، دو بار در روز منجر به افزایش زمان خواب در مقایسه با دارونما می شود.

بیشتر بدانید: برای داشتن خوابی بهتر، قبل از خواب آب آلبالو بنوشید

آلبالو ممکن است سلامت شناختی را تقویت کند

فشار خون بالا، التهاب و استرس اکسیداتیو در ایجاد اختلالات شناختی نقش دارند. آب آلبالو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به کاهش این عوامل خطر کمک کند.

یک مطالعه کوچک اثرات مصرف آب آلبالو را بر سلامت شناختی در افراد مسن بررسی کرد. محققان دریافتند افرادی که روزانه دو فنجان آب آلبالو به مدت 12 هفته می نوشند، در مقایسه با افراد گروه دارونما، نمرات حافظه و عملکردشان در تکالیف یادگیری بهبود یافته است.

آلبالو ممکن است ریکاوری و استقامت ورزشی را افزایش دهد

شواهد نشان می دهد آلبالو ممکن است به تقویت عملکرد عضلات و کاهش درد، التهاب و آسیب عضلانی در ورزشکاران کمک کند.

این بررسی همچنین نشان داد که مصرف کنسانتره آب آلبالو به شکل آب یا پودر به مدت هفت روز، 1.5 ساعت قبل از ورزش، عملکرد استقامتی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. تصور می شود که این فواید به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و افزایش جریان خون آلبالو باشد.

علاوه بر این، بررسی دیگری نشان داد که نوشیدن آب آلبالو باعث بهبود و تسریع بازیابی قدرت عضلانی پس از تمرین شدید می شود.

آب آلبالو ممکن است به محافظت از سلامت استخوان کمک کند

شواهدی وجود دارد که آلبالو ممکن است به محافظت در برابر از دست دادن استخوان مرتبط با افزایش سن کمک کند.

یک مطالعه روی زنان مسن نشان داد که مصرف روزانه دو فنجان آب گیلاس ترش منجر به کاهش تجزیه استخوان می شود.

مکانیسم دقیق اینکه چگونه آب آلبالو بر سلامت استخوان تأثیر می گذارد هنوز در حال تحقیق است، اما محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن باشد.

آب آلبالو ممکن است به کاهش علائم آرتریت کمک کند

آب آلبالو ممکن است به کاهش شدت و دفعات عود نقرس کمک کند. نقرس یک نوع دردناک آرتریت التهابی است که با تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل مشخص شده که باعث درد و تورم می شود.

یک بررسی نشان داد که افراد مبتلا به نقرس که به طور منظم آب یا عصاره آلبالو مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که آلبالو مصرف نمی‌کردند، علائم کمتری را تجربه کردند. نوشیدن آب آلبالو به ویژه با سطوح پایین اسید اوریک در خون مرتبط بود.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که آب آلبالو ممکن است به کاهش علائم استئوآرتریت که به عنوان آرتریت "ساییدگی" نیز شناخته می شود، کمک کند.

یک مطالعه با بودجه صنعت گزارش داد که بیماران مبتلا به آرتریت زانو که روزانه 16 اونس آب آلبالو را به مدت چهار هفته مصرف کرده بودند، بهبود درد و تحرک مفاصل را تجربه کردند.


مهم‌ترین خواص شربت آلبالو

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت آلبالو اظهار کرد: این شربت عطش را رفع می‌کند و برای روزه‌داران در ماه رمضان بسیار مناسب است.

وی درباره خواص دیگر شربت آلبالو بیان کرد: این شربت ضد تهوع است و به خُرد شدن سنگ‌های کلیه کمک شایانی می‌کند؛ شربت آلبالو خاصیت اشتهاآوری دارد بنابراین برای کودکان کم اشتها بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: برای کاهش وزن آلبالو بخوریداین محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت آلبالو نقش موثری در کاهش غلظت و چربی خون دارد؛ این شربت خون را هم تصفیه و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند؛ شربت آلبالو موجب باز شدن رنگ چهره می‌شود.

عظمایی تأکید کرد: شربت آلبالو برای افراد گرم مزاج به ویژه اشخاص صفراوی (گرم و خشک) بسیار مناسب است؛ این شربت خارش، اگزما، کهیر و جوش را هم رفع می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت آلبالو برای از بین بردن التهاب و ورم کلیه، معده و روده مفید است؛ این شربت بر هورمون ملاتونین در مغز اثر می‌گذارد و موجب تنظیم خواب می‌شود؛ شربت آلبالو برای مبتلایان به قند و فشار خون همچنین افرادی که دچار نارسایی‌های قلب و کبد هستند، بسیار مناسب است.

عظمایی یادآور شد: شربت آلبالو به علت وجود ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.


مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت آلبالو

آلبالو ۷۰۰ گرم تا یک کیلوگرم‌
عسل به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
وانیل یک سوم قاشق چای‌خوری
آب لیمو ترش و تازه یک قاشق مربا خوری


طرز تهیه شربت آلبالو

نخست آلبالوها را به خوبی بشویید و هسته آنها را هم جدا کنید.

آلبالوها را داخل مخلوط کن بریزید و عسل را هم به آنها اضافه کنید.

پس از اینکه مواد به خوبی مخلوط شدند شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

موقع مصرف به مقدار دلخواه آب و یخ به شربت اضافه و جرعه جرعه میل کنید؛ البته اگر روزه‌داران قصد داشته باشند این شربت را در وعده افطار میل، نباید به آن یخ اضافه کنند.

شربت آلبالو را می‌توان همراه با شکر هم تهیه کرد البته ارزش غذایی شربت آلبالو با عسل بیشتر است؛ برای این منظور باید هسته آلبالوها را جدا کنید و آنها را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید.

مخلوط آلبالوها و آب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد؛ در انتهای جوشیدن شکر را به مواد اضافه و خوب هم بزنید تا شربت قوام بیاید.

وانیل و آب لیمو ترش تازه را به شربت اضافه کنید.

پس از اینکه شربت کاملاً سرد شد آن را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکاتی برای مصرف آب آلبالو

اگر قصد نوشیدن آب آلبالو را دارید، در اینجا نکات مفیدی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید.

  • آلبالو طبیعی و خانگی مصرف کنید: برای تهیه آب آلبالو خانگی، با جدا کردن هسته های 2 فنجان آلبالو شروع کنید. آلبالوهای بدون هسته را در مخلوط کن بریزید و 1 فنجان آب اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا یکدست شود.
  • برچسب را بخوانید: اگر ترجیح می دهید آب آلبالو ترش بخرید، مطمئن شوید که آب آلبالو ترش 100٪ بدون شکر اضافه شده را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که از حداکثر فواید سلامتی برخوردار هستید.
  • کنسانتره آب آلبالو تارت را رقیق کنید: اگر از کنسانتره آب آلبالو استفاده می کنید، دو قاشق غذاخوری کنسانتره را با 8 اونس آب معمولی یا گازدار مخلوط کنید.
  • با یک وعده غذایی متعادل از آن لذت ببرید: آب آلبالو را در کنار میان وعده یا وعده غذایی حاوی پروتئین، چربی و فیبر بنوشید. این به افزایش سیری و جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.
  • با مقدار کم شروع کنید: در نظر بگیرید که با یک وعده 4 اونسی شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا هر گونه عوارض جانبی بالقوه را به حداقل برسانید.
  • بدانید چه مقدار مصرف کنید: در حالی که بسیاری از مطالعات فواید نوشیدن دو فنجان در روز را نشان داده اند، تنظیم میزان مصرف بر اساس نیازها و ترجیحات سلامتی شما مهم است. این ایده خوبی است که با یک پزشک صحبت کنید تا تعیین کنید روزانه چه مقدار آب آلبالو باید مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha