محققان دانشگاه «پارک» در پنسیلوانیای آمریکا، راهکار جدیدی را برای نابود کردن باکتری «کلستریدیوم دیفیسیل» پیدا کردند که در آن به جای استفاده از آنتی بیوتیک های متداول، ژن های کلیدی باکتری غیرفعال می شود.

کشف راهی برای نابودی باکتری ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک

سلامت نیوز: محققان دانشگاه «پارک» در پنسیلوانیای آمریکا، راهکار جدیدی را برای نابود کردن باکتری «کلستریدیوم دیفیسیل» پیدا کردند که در آن به جای استفاده از آنتی بیوتیک های متداول، ژن های کلیدی باکتری غیرفعال می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، آنتی بیوتیک های متداول موجب مرگ باکتری های خوب و بد موجود در روده شده و می تواند به بروز انتروکولیت با غشای کاذب منجر شود که یک عارضه شدید و نادر در روده محسوب می شود.


به گزارش پایگاه خبری «ساینس دیلی» آمریکا،اکنون محققان توانستند سه نوع آنتی بیوتیک جدید را در آزمایشگاه تولید کنند که با جلوگیری از توصیف ژن های حیاتی باکتری کلستریدیوم دیفیسیل فقط این نوع باکتری را از بین ببرد و بر خلاف آنتی بیوتیک های متداول، موجب مرگ سایر باکتری ها نشود.
این داروها دربرگیرنده مواد ژنتیکی مشابه موادژنتیکی باکتری است و به گونه ای طراحی شده که ژن های خاصی از باکتری را هدف قرار دهند. زمانی که این مواد ژنتیکی با باکتری ادغام می شود، از توصیف ژنتیکی باکتری جلوگیری کرده و آن را می کشد.


در آزمایش های اولیه، این داروها همه باکتری های کلستریدیوم دیفیسیل مورد آزمایش را نابود کرد اما سایر باکتری های موجود در محیط را از بین نبرد.
اکنون محققان در تلاشند با آزمایش های بالینی، کارآیی این داروها را بهبود بخشند و امیدوارند در پایان کار بتوانند دارویی بسازند که فقط باکتری هدف را نابود کند و هیچ گونه تاثیری بر سایر باکتری ها و سلول های بدن نداشته باشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Antibiotics منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha