به دنبال حضور یك بیمار در برنامه تلویزیونی «ماه عسل» و درخواست برای تولید داخلی واكسن HPV (زگیل تناسلی) و تسهیل آموزش‌های جنسی به گروه سنی كودك و نوجوان به عنوان یكی از مهارت‌های زندگی و اقدامی پیشگیرانه برای كاهش واقعیت پنهان و آشكار تعرض و آزار جنسی به كودكان، برخی رسانه‌ها با گمراه كردن عامدانه اذهان عمومی، معضل شیوع بیماری زگیل تناسلی و لزوم ترویج آموزش‌های پیشگیرانه را به جوامع غربی منتسب كرده و در مقابل درخواست برای تولید این واكسن با ارزش اما گران‌قیمت و همچنین برنامه‌ریزی برای آگاه‌سازی گروه كودك و نوجوان موضع‌گیری كردند.

زگیل تناسلی، معضل جامعه ایران نیست؟/وزیر بهداشتی که میگفت «ایدز مشكل كشور ما نیست»!/۱۲۰ هزار بیمار ناشناخته ایدز، نتیجه کوربینی دهه ۷۰

سلامت نیوز: به دنبال حضور یك بیمار در برنامه تلویزیونی «ماه عسل» و درخواست برای تولید داخلی واكسن HPV (زگیل تناسلی) و تسهیل آموزش‌های جنسی به گروه سنی كودك و نوجوان به عنوان یكی از مهارت‌های زندگی و اقدامی پیشگیرانه برای كاهش واقعیت پنهان و آشكار تعرض و آزار جنسی به كودكان، برخی رسانه‌ها با گمراه كردن عامدانه اذهان عمومی، معضل شیوع بیماری زگیل تناسلی و لزوم ترویج آموزش‌های پیشگیرانه را به جوامع غربی منتسب كرده و در مقابل درخواست برای تولید این واكسن با ارزش اما گران‌قیمت و همچنین برنامه‌ریزی برای آگاه‌سازی گروه كودك و نوجوان موضع‌گیری كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، اقدام این رسانه‌ها كه با ادعاهای غیرمنطقی و افراطی برخی «پزشكان» همراه بوده، موضع‌گیری‌های غیر قابل توجیه و شكست خورده دهه ٧٠ در مقابل بیماری ایدز را تداعی می‌كند. سال‌هایی كه حتی به زبان آوردن واژه «ایدز»، یك تابوی غیرقابل نفوذ بود و حتی به دنبال تعدیل تدریجی این موضع غیرعلمی، كم‌اهمیت جلوه دادن این بیماری به بهانه «تبری فرهنگ و عرف مردم ایران از روابط جنسی خارج از كانون خانواده»، تا نیمه دهه ٨٠ هم ادامه داشت و جمله به یاد ماندنی وزیر بهداشت دولت نهم «ایدز مشكل كشور ما نیست» هم، در تاریخ رسانه و چه بسا، تاریخ پزشكی ایران ثبت و ماندگار شده است.

واكنش اخیر «پزشكان» و رسانه‌های معترض به آگاه‌سازی در مورد یكی از مهم‌ترین بیماری‌های مقاربتی ناشی از تعدد روابط جنسی با شركای متعدد، بی‌شباهت به دگم‌اندیشی‌های دهه ٧٠ و اظهارات وزیر بهداشت سابق نیست و دو روز قبل، جمعی از «پزشكان و متخصصان علوم انسانی» كشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به درخواست یك شهروند برای تولید واكسن زگیل تناسلی، همان واكنش ٢٢ سال قبل متولیان وقت حوزه سلامت و ١٢ سال قبل وزیر بهداشت سابق را نشان دادند و در بیانیه‌شان نوشتند:

«آیا جامعه‌ای كه اساس و بنیاد آن بر پایه تعالیم ارزشمند الهی بنا شده، نیازمند دستورالعمل نظام منحط و فاسد غربی است؟ وقتی شارع مقدس برای مخلوق خویش، درتمام ابعاد روحی و جسمی، فردی و اجتماعی در جزییات و كلیات، برنامه آموزشی و تربیتی دقیق وضع كرده، چه نیازی است به نسخه‌های آسیب‌زا و ویرانگر جوامعی كه آنچنان غرق در فساد، تباهی و بی‌بند و باری‌های جنسی شده‌اند كه براساس آمار و گزارشات رسمی، دچار بحران بیماری‌های مقاربتی، كودك‌آزاری، سقط جنین، حاملگی‌های غیرمشروع درسنین پایین و... هستند؟ انتساب آمار كشورهای غربی در زمینه اپیدمیویروس HPV، كه محصول سبك زندگی فساد و آزادی و بی‌بندوباری جنسی در آن جوامع است، به جامعه ایران، و قریب‌الوقوع دانستن شیوع بیماری‌های جنسی در كشور، باچه مبنا وبا چه هدفی صورت می‌گیرد؟»

ظاهرا بعد از حضور این فرد در برنامه تلویزیونی ماه عسل، وزیر بهداشت هم از اقدام برای تامین نیمی از بودجه تولید داخلی این واكسن گران‌قیمت خبر داده كه به دنبال این اعلام، برخی «پزشكان» نامه دیگری به وزیر بهداشت نوشته‌اند و مضمون این نامه دوم، می‌تواند علت اصلی برآشفتگی برخی افراد را آشكار كند. مهمان كذایی برنامه ماه عسل، از تعهدات بین‌المللی ایران نسبت به كاهش بروز بیماری ایدز و انتقال بیماری و شناسایی مبتلایان جدید تا سال ٢٠٣٠ و تاثیر مثبت اقدامات پیشگیرانه برای دستیابی به این تعهدات گفته است.

معترضان، با اندك دانشی می‌توانستند مطلع شوند از اینكه تعهدات بین‌المللی برای كاهش بار بیماری‌ها، بازیچه نگرش‌های افراطی و غیرعلمی و متعصبانه نیست و امضای نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران بر هر تعهد و تفاهم جهانی، با كسب مجوز از قوای مقننه و مجریه محقق می‌شود. اما حتی بدتر از كم‌سوادی مدعیان معترض، اینكه برخی «پزشكان» چشم خود را بر واقعیت‌های جامعه ایران بسته‌اند واقعا جای تعجب دارد. اینكه «پزشك» كه قرار است با اقدامات و توصیه‌های پیشگیرانه به درمان و بهبود بیماری‌ها كمك كند، اینچنین در مقابل روش‌های پیشگیری از افزایش بار بیماری‌های عفونی صف می‌بندد، جای تعجب دارد. «پزشكان» مدعی اینكه بیماری زگیل تناسلی، معضل جامعه ایران نیست و مشكل جامعه فاسد و منحط غربی است، می‌توانستند با اندك جست‌وجو در صفحات رسانه‌های واقع گرا و حتی با مراجعه به مطب چند متخصص عفونی، بخوانند و بشنوند كه روابط جنسی محافظت نشده با شركای جنسی متعدد، امروز تا چه حد نگران‌كننده‌ای در گروه سنی جوانان ما «فراگیر» شده و كاش این واقعیت را باور می‌كردند كه امروز، بسیاری از پسران و دختران جوان ما، در حالی در اولین برخورد و اولین آشنایی، تن به رابطه جنسی پر خطر می‌دهند كه حتی درباره ساده‌ترین خصوصیات اخلاقی طرف مقابل‌شان كمترین اطلاعی ندارند.

اینكه فردی كه عینك «كوربینی» به چشم زده، خود را «پزشك» می‌نامد، واقعا جای تاسف دارد. احتمالا این «پزشك» در طول سه سال گذشته در جزیره‌ای خالی از امكان اتصال به تلویزیون و رادیو زندگی كرده كه خبر ندارد مساله آسیب‌های اجتماعی (كه روابط جنسی غیر ایمن، یكی از شاخه‌های بسیار قطور آن هم هست) تا آن حد رشد نگران‌كننده‌ای پیدا كرده كه رهبری، پاییز سال ٩٤ شورای اجتماعی كشور را فراخواند تا چاره‌ای برای كنترل این رشد فزاینده داشته باشند و شورای اجتماعی كشور هم در گزارشی كه برای رهبری تهیه كرده بودند،٥ آسیب اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی و اجتماعی، بیكاری و بزهكاری را در صدر فهرست آسیب‌های اجتماعی كشور قرار داده بودند. اگر امروز، حداقل ١٢٠ هزار بیمار ناشناخته آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی در كشور داریم، یكی از دلایل آن هم كوربینی دهه ٧٠ است و یكی از دلایل آن، همان جمله تاریخی آن وزیر بهداشت كذایی است: «ایدز مشكل كشور ما نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha