چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 245973

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد طی دو ماه گذشته با تغییرات نرخ ارز شاهد افزایش شدید قیمت برخی از تجهیزات پزشکی بوده‌ایم؛ همینطور برخی از فروشندگان این کالا‌ها خبر از کمبود بعضی از این اقلام به دلیل احتکار می‌دهند.

بوی احتکار در بازار تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد طی دو ماه گذشته با تغییرات نرخ ارز شاهد افزایش شدید قیمت برخی از تجهیزات پزشکی بوده‌ایم؛ همینطور برخی از فروشندگان این کالا‌ها خبر از کمبود بعضی از این اقلام به دلیل احتکار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد طی دو ماه گذشته با تغییرات نرخ ارز شاهد افزایش شدید قیمت برخی از تجهیزات پزشکی بوده‌ایم؛ همینطور برخی از فروشندگان این کالا‌ها خبر از کمبود بعضی از این اقلام به دلیل احتکار می‌دهند.

تجهیزات پزشکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کالا‌های مورد نیاز هر کشوری به شمار می‌رود چرا که مورد استفاده تمام اقشار جامعه مخصوصا بیماران و معلولان قرار گرفته و مستقیما با سلامت افراد سروکار دارد.

تقاطع خیابان جمهوری و ولیعصر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار‌های تجهیزات پزشکی کشور را در خود جای داده است؛ بازاری که در آن انواع تجهیزات پزشکی و پیراپزشکی از جمله عصا، دستگاه‌های فشار و قند خون، تخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی و انواع و اقسام ویلچر‌ها خرید و فروش می‌شود.

با توجه به نوساناتبه‌وجود آمده ارزی طی ماه‌های اخیر برای بررسی شرایط و قیمت‌های تجهیزات پزشکی با چند تن از فعالان این صنف به گفتگو پرداختیم تا از زبان فروشندگان این کالا‌های مهم و گاه حیاتی برای طیف زیادی از آحاد جامعه در جریان وضعیت بازار قرار بگیریم.

افزایش قیمت تجهیزات پزشکی طی ماه‌های اخیر

یکی از فروشندگان کالا‌های پزشکی در خصوص وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: طی یکی دو ماه گذشته شاهد افزایش قیمت این کالا‌ها و همچنین کمبود برخی از تجهیزات برای بیماران قلبی بوده‌ایم؛ اختلالات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار اصلی‌ترین دلیل بروز این اختلالات است به طوری‌که برخی از شرکت‌های وارد کننده اعلام می‌کنند که به دلیل طلب‌های خود از مراکز درمانی و بالا رفتن قیمت دلار توان خرید و واردات مجدد این کالا‌ها را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل این نوسانات ارزی، شاهد گران شدن محصولات تولید داخل نیز هستیم به طور مثال قیمت آب مقطر نیز طی روز‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و زمانی که به شرکت تولید کننده اعلام می‌کینم که این محصول توید داخل است و افزایش قیمت آن معنایی ندارد بیان می‌کنند که تغییرات قیمت ارز بر افزایش قیمت این کالا نیز اثر گذاشته است!

این فروشنده تجهیزات پزشکی دلیل چند نرخی بودن برخی از تجهیزات پزشکی را زمان قیمت خرید این محصولات عنوان کرد و گفت: برخی از تجهیزات پزشکی با دلار چند ماه قبل خریداری شده‌اند و در نتیجه با قیمت کمتری به دست مشتری می‌رسد.

بوی احتکار در بازار تجهیزات پزشکی

یکی دیگر از فروشندگان تجهیزات پزشکی در خصوص علت تغییرات شدید قیمتی تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر با نوسنات ارزی شاهد کاهش یافتن برخی اقلام در سطح بازار هستیم، برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی اعلام می‌کنند که تجهیزات مورد نظر موجود است، اما به دلیل تغییرات قیمت حاضر به فروش نیستند؛ این شرکت‌ها با احتکار برخی دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های اکسیژن ساز به دنبال سود بیشتر هستند.

وی افزود: به طور مثال قیمت یک برند خاص از دستگاه‌های اکسیژن دو ماه قبل با قیمت ۳.۹۸۰.۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که در حال حاضر این کالا با قیمت ۴.۴۰۰.۰۰۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد؛ همچنین برند خاص دستگاه تصفیه هوا با قیمت ۲.۱۰۰.۰۰۰ در سطح بازار به فروش می‌رفت که اکنون این کالا را باید با قیمتی حدود ۲.۵۰۰.۰۰۰ هزار تومان تهیه کرد.

قیمت ویلچر طی دو ماه ۲ برابر افزایش یافت!

حمیدرضا کوهی، مسئول خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان قلب شهید رجایی نیز در خصوص افزایش قیمت و در دسترس نبودن برخی از تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به خبرنگار فارس گفت: به دلیل نوسانات ارزی بوجود آمده بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی با مشکل واردات مواد اولیه یا دستگاه‌ها مواجه شده اند.

وی افزود: شرکت‌های تجهیزات پزشکی اعلام می‌کنند که تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خرید تجهیزات کار را پیچیده کرده است به طوریکه این نرخ دلار عملا در تبادلات ارزی ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند همچنین اگر سود صراف را درنظر بگیریم می‌بینیم که عملا ۱۷ درصد به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی افزوده می‌شود.

کوهی تصریح کرد: برخی از تولید کنندگان داخلی ویلچر نیز اعلام می‌کنند که به دلیل اینکه در تبادلات ارزی با مشکل مواجه شده ایم توان تولید ویلچر را نداشته و تولیداتمان را نیز نمی‌توانیم تا مشخص نشدن قیمت ارز در بازار، بفروشیم.

مسئول خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان قلب شهید رجایی ادامه داد: با توجه به تغییرات ارزی اخیر ویلچر‌های ایرانی که تا دوماه قبل با قیمت ۷۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود در حال حاضر با قیمت ۱.۳۰۰.۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: برای مثال ما قصد احداث یک واحد جدید در این مرکز را داریم و از دو ماه قبل تجهیزات این مرکز را سفارش داده ایم، اما این فروشنده‌ها به ما اعلام کرده اند که در صورتی که پرداخت تجهیزات به صورت نقدی انجام نشود دستگاه‌ها در اختیار بیمارستان قرار نمی‌گیرد؛ با توجه به بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و عقب افتادن پرداخت بیمارستان‌ها به مراکز تولید و فروش تجهیزات پزشکی در حال حاضر شاهد یه زنجیره معیوب در این حوزه هستیم.

برخورد با احتکار کنندگان محصولات سلامت محور

رضا مسائلی مشاوره وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت عرضه کالا و خدمات مورد نیاز کشور به صورت جاری تأمین می‌شود و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: این موضوع که برخی از افراد با استفاده از فضای گران شدن ارز یا تأمین نشدن ارز بخواهند قیمت‌ها را افزایش دهند و یا احتکاری در این زمینه انجام دهند، به هیچ عنوان از طرف وزارت بهداشت پذیرفته شده نیست به دلیل اینکه محصولات سلامت‌محور جزو کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم به شمار می‌رود.

مسائلی تصریح کرد: حیطه محصولات تجهیزات پزشکی بسیار گسترده بوده و بسیاری از فناوری‌های حوزه سلامت را به خود اختصاص داده است و همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد اکثر تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی کشور به تعهدات خود پایبند هستند و اینکه تعداد افراد محدودی بخواهند با این نگاه بر بازار بی‌انضباطی ایجاد کنند و یا باعث ایجاد اختلال در نظام تأمین تجهیزات پزشکی شوند به هیچ عنوان پذیرفته شده نخواهد بود.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: از انجمن‌های حوزه تجهیزات پزشکی که تعداد آن‌ها قابل ملاحظه است انتظار می‌رود در این زمینه به همکاران خود تذکر‌های لازم را بدهند.

وی خاطرنشان کرد: تجارب ما نشان داده است در سنوات گذشته در شرایطی که کشور تحریم‌هایی را تجربه می‌کرد تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی نقش بی‌بدیل و سازنده‌ای را در تأمین این تجهیزات از خود نشان داده‌اند و انتظار می‌رود در حال حاضر نیز این افراد نقش کلیدی خود را به درستی ایفا کنند و در این زمینه احساس مسئولیت حرفه‌ای داشته باشند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی بسیار جدی بوده و دستورالعمل‌های لازم به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی سراسر کشور ابلاغ شده است و امیدواریم در این حوزه به هیچ وجه از قوه قهریه استفاده نکنیم و شاهد تخلفاتی در این زمینه نباشیم.

 

 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت فعالیت این شرکت‌ها را به صورت دقیق بررسی می‌کند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت همانطور که ظرف هفته گذشته نیز با موارد محدودی که تخلفاتی را در برخی از مراکز درمانی انجام داده بودند برخورد جدی انجام شد.

مسائلی با بیان اینکه وزارت بهداشت هماهنگی‌های نزدیکی با وزارت دادگستری و تعزیرات حکومتی دارد، گفت: شعبه رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی افتتاح شد و قاضی مقیم در اداره‌کل تجهیزات پزشکی به تخلفات صورت‌گرفته در این زمینه به سرعت و دقت رسیدگی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در زمینه تجهیزات پزشکی با کمبودی مواجه شویم قطعاً اقداماتی صورت خواهد گرفت و بلافاصله با صدور مجوز فوری واردات کمبود‌ها را برطرف خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که نظام خدمات‌رسانی به بیماران با اختلال مواجه شود.

تخلفات مربوط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رسیدگی می‌شود

چندی پیش محمد علی اسفنانی معاون رییس سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به تشکیل مجتمع رسیدگی به قاچاق کالا و ارز، گفت: در این مجتمع، شعب ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی وجود دارد که در این شعب، تخلفات مربوط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز رسیدگی می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: نظارت بر حوزه تجهیزات پزشکی بسیار مهم و ضروری است، زیرا علاوه بر حجم بالا و تنوع محصولات، این تجهیزات و ملزومان مستقیما در درمان مردم یا در بدن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور با همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، تقویت می‌شود.

حال باید دید با افتتاح شعبه تعزیرات حکومتی ویژه رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت چه مقدار از تخلفات واحد‌های صنفی فروش تجهیزات پزشکی کاهش خواهد یافت و برخورد با متخلفان این حوزه چقدر جدی خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha