دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳

دختری از سر کار برمیگشته به منزل، داخل کوچه که رسیده ماشینی آمده داخل کوچه جلویش را گرفته و به زور سوارش کرده آنهم در ماه رمضان. همسایه‌ها تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است.

چشم ایران نگران دختران ایرانشهر

سلامت نیوز:«دختری از سر کار برمیگشته به منزل، داخل کوچه که رسیده ماشینی آمده داخل کوچه جلویش را گرفته و به زور سوارش کرده آنهم در ماه رمضان. همسایه‌ها تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،بعد او را آوردند در منزل! پدرش دیروز آمده بود زار زار گریه می‌کرد. می‌گفت زمین دهن باز می‌کرد من و بچه‌ها و خانواده‌ام می‌رفتیم ولی این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد. تا دیشب عشاء که دوستان خبر آوردند یکی از این اوباش‌ گیر افتاده است. انشاالله بقیه هم گیر می‌افتند.

تا دیشب که اعتراف کرده است. باور نمی‌کنید اصلا مغز سرم سوت کشید. اعتراف کرده به ۴۱ خواهر مسلمان این‌ها تجاوز کردند. یکی از این اوباش‌ فرار کرده جایی رفته است دیشب من گیرش آوردم با تلفن از یک جایی! گفتم تو چاه مانده خودت رو میای معرفی می‌کنی اگر معرفی نکردی تا قله قاف هم بری ما گیرت می آوریم. حتی یک تعدادی حاضر نشدند بیایند دادگاه فقط دو، سه نفر الان آمدند. این‌ها یک تیمی هستند، الحمدالله شناسایی شدند».


خبری که ایران را شوکه کرد
امام جمعه اهل سنت ایرانشهر روز جمعه در نماز عیدفطر خبری را عنوان کرد که براساس آن یک باند 4 نفره به 41 نفر از دختران این شهر تجاوز کرده اند. وی این خبر را در حالی عنوان کرد که یک نفر از اعضای این باند دستگیر شده و به تجاوز به دختران در ایام ماه رمضان اعتراف کرده است.

همچنین مولوی طیب امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر از فرمانداری و شورای تامین درخواست کرد تا سایر متجاوزان را نیز دستگیر کنند و به جزای عمل خود برسانند.


عامل اصلی این پرونده دستگیر شد
در حالی این خبر در خروجی رسانه های رسمی و غیر رسمی قرار گرفت که روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر از دستگیری عامل اصلی ربایش دختران در این شهرستان خبر داد. محمد خانی در این باره گفته بود: «به دنبال ربایش دختری توسط افراد ناشناس در شهرستان ایرانشهر شناسایی و دستگیری عوامل این پرونده در دستور کار شورای تامین، دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی قرار گرفت.»


دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون عامل اصلی این پرونده دستگیر شده، گفت: «در حال حاضر تحقیقات در رابطه با علل ربایش و دستگیری همدستان فرد دستگیر شده ادامه دارد و بدون شک به زودی به نتیجه می رسد.»


اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود
در ادامه اظهارات روز عید فطر، امام جمعه ایرانشهر، فرماندار این شهر با صدور بیانیهای شرایط را برای مردم نگران شرح داد. نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر در متن این بیانیه آورده است: «به دنبال قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر، مجموعه شورای تامین شهرستان با حساسیت کامل در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر و بررسی های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفت.»

در بخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: «به لطف خداوند متعال و دعای خیر مومنان پرونده به طور ویژه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد و به عنوان رئیس شورای تامین به مردم قول می دهم که در راستای برخورد محکم قانونی و قضایی با توجه به حساسیت مدیران قضایی شهرستان ذرهای اغماض و مماشات انجام نخواهد شد و بزودی با اتمام رسیدگی های قانونی اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود.»
قبح ِ سنت
ایران از نگاه بسیاری از مسئولان و حتی مردم کشور تنها در کلانشهرها تعریف می‌شود. همین موضوع آزار جنسی به پسران در مدرسه‌‌ای در غرب تهران در هفته‌های گذشته توجه همگان، وزیر و وکیل را معطوف به این مدرسه کرد، حال اینکه شاید و تاکید می‌کنیم شاید اگر این اتفاق در یک شهرستان دیگر رخ می‌داد، امکان رسانه‌ای شدن آن با این ابعاد وجود نداشت. بارها اخباری کوتاه و گذرا از بارش سیل، طوفان شن و ... را در استان های جنوبی و محروم کشور شنیده‌ایم و به راحتی از کنار آن گذر کرده‌ایم! چرا؟ چون دور است! چون هیچ سلبریتی حوصله ندارد برای دیده‌شدن بیشتر برود و از این مناطق و مردمش عکس‌های سلفی بردارد! چون مسئولان سعی می‌کنند تنها تمرکز خود را در نقاطی بگذارند که بیشتر دیده می‌شوند و بسیاری از معلول‌های دیگر که رخ می‌دهد اما انگار نه انگار!


واکنش‌ها در فضای مجازی بیشتر با هشتگ #دختران_ایرانشهر همراه بود و همچنان ادامه دارد؛ کاربران مانند بسیاری از مردم شهرستان ایرانشهر خواستار دستگیری و پیگیری موضوع از طرف مقامات هستند. همین اطلاع رسانی‌های مجازی و همچنین اعتراض بیش از 50 نفر از مردم ایرانشهر که روز گذشته به خیابان آمدند و با فرماندار این شهر صحبت کردند، باعث فراگیرتر شدن این خبر در کشور شد. حال اینکه مباحث دیگری نیز در این رابطه قابل پیگیری است که چرا این دختران پس از تجاوز لب به زبان نگشودند؟ که شاید اگر این اتفاق رخ می‌داد، در پیگیری موضوع و ممانعت از افزایش شمار قربانیان تجاوز اقداماتی برای جلوگیری از افزایش آن صورت می‌گرفت.


ماجرای آدم ربایی و تجاوز به دختران در ایرانشهر روز جمعه و پایان ماه رمضان توسط امام جمعه ایرانشهر به طور رسمی عنوان شد. هرچند هنوز به طور مشخص هیچ مقام مسئولی آن را تایید نکرده است و تنها به صدور دستوری در ارتباط با پیگیری آن بسنده کردهاند.


دستور وزیر کشور به استاندار سیستان و بلوچستان
وزیر کشور در پی انتشار اخباری مبنی بر بروز مواردی از ناامنی اخلاقی در هفتههای اخیر در ایرانشهر، پیگیری مضاعف موضوع را از رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان خواستار شد. در ادامه پیگیری‌های خبر تجاوز به تعدادی از بانوان ایرانشهری، وزیر کشور به دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس شورای تامین استان، دستور داد؛ به موازات اقدامات و پیگیری های مرجع قضائی، که برابر روند قانونی در جریان است،

ضمن بررسی مضاعف و همه جانبه موضوع از طریق شورای تامین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه شده و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان علی الخصوص هموطنان عزیز شهرستان ایرانشهر رسانده شود. رحمانی فضلی همچنین از رئیس شورای تامین استان سیستان و بلوچستان خواسته است، با استفاده از تعامل حداکثری با مردم و بویژه بزرگان و موثرین منطقه و تشریح و تبیین پیوسته ابعاد موضوع و اقدامات انتظامی و قضائی بعمل آمده در راستای برخورد قانونی با متخلفین، از سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم که بحق جریحه دار شده است، ممانعت به عمل آید.


رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان: نمی‌توان قاطعانه اعلام کرد
در ادامه اظهارنظرهای صورت گرفته در رابطه با تجاوز در ایرانشهر، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ادعایی که از سوی آقای مولوی در نماز جمعه ایرانشهر اعلام شده مورد تایید ما نیست، گفته بود: «تاکنون ۳ نفر در خصوص موضوع آدم‌ربایی و تجاوز دختران در ایرانشهر شکایت کرده‌اند که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.»


حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، در رابطه با موضوع آدم‌ربایی دختران ایرانشهری اظهار کرد: «جزئیاتی که تاکنون در رابطه با این پرونده اعلام شده درباره تعداد افرادی که به آنها تجاوز شده و ادعایی که آقای مولوی در نماز جمعه داشته به هیچ وجه مورد تایید ما نبوده و مساله در حال بررسی است.»

وی به ایسنا گفته بود: «اولا طرح این موضوع در مرجع قضایی نبوده و تحقیقات در مرجع انتظامی صورت گرفته و ثانیا تعدادی هم که آقای مولوی در نماز جمعه ایرانشهر اعلام کرده است را به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم. تاکنون ۳ نفر در این رابطه شکایت کرده‌اند و یک نفر هم متهم در ایرانشهر دستگیر شده است.

تعدادی از متهمان نیز در شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان از جمله چابهار و فنوج بوده‌اند که نیابت‌های قضایی و دستورات قضایی و اعزام تیم‌هایمان برای دستگیری آنها انجام شده و تاکنون کسی از این افراد دستگیر نشده و اقدامات قضایی و انتظامی آن در حال پیگیری است.»


حمیدی در رابطه با تعداد افراد مرتبط با این پرونده یادآور شد: «اینکه چند نفر مرتبط با این موضوع وجود دارد فعلا تا بررسی‌هایی که به نتیجه برسد و برای ما روشن شود را نمی‌توان قاطعانه اعلام کرد.»


وی گفت: «در حال حاضر با توجه به مراجعاتی تحت عنوان اینکه به این افراد تجاوز شده، در دو مرجع قضایی پرونده تشکیل شده و با توجه به صلاحیت‌هایی که وجود دارد، بحث آدم‌ربایی و ایجاد مزاحمت آنها در دادسرای ایرانشهر و موضوع تجاوز در دادگاه کیفری یک این شهرستان پرونده تشکیل شده و برای این موضوع در هر دو مرجع قضایی پرونده تشکیل شده و در حال پیگیری است.

از هر دو مرجع دستورات قضایی صادر شده و قضیه پیگیری می‌شود و تا ابعاد آن روشن نشود نمی‌توان به طور صریح و قاطعانه اظهار نظر کرد که موضوع چه بوده است. ممکن است برخی از این افراد از قبل ارتباطاتی با هم داشته‌اند که بعداً به اختلاف برخورد کردند و منتهی به شکایت شده و ممکن است برخی موارد هم تجاوز به عنف باشد که این موضوعات باید بررسی شود.»
حمیدی افزود: «ممکن است ارتباطاتی بین پسران و دختران بر اساس وعده ازدواج صورت گرفته باشد و اینها حدسیاتی است که در حال پیگیری آنها هستیم و شکاتی که تا به حال مراجعه کردند به پزشکی قانونی معرفی شده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha