وزیر بهداشت گفت: آینده كشور در پیوستن به WTO به صنایع غذایی گره خورده است و این صنایع تا قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی فرصت تاریخی دارند تا خودشان را بروز كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی، سه شنبه شب در دیدار سه ساعته با متولیان صنایع غذایی كشور در محل شركت صنایع شیر ایران،‌افزود: متاسفانه كشور ما در حوزه صنعت توانمندی پیچیده و قابل قبولی برای رقابت در عرصه جهانی ندارد و مهترین تكیه گاه ما در عرصه صنعت و تجارت جهانی صنایع غذایی است.
وی اضافه كرد: صنایع غذایی باید تا قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی كه گریزی از آن نداریم باید خود را قوی و مجهز كنند زیرا پس از پیوستن به این سازمان دیگر مناسبات دیگری بر واردات و صادارت حاكم می‌شود و هر كس باید با توانمندی خود موجودیت خود را در بازار نگه دارد، زمان دوپینگ در صنعت نیز گذشته است و باید كیفیت محصولات را بالا ببریم.
وی گفت: خوشبختانه در صنایع غذایی در سالهای اخیر زیر ساختهای خوبی ایجاد شده است و دستگاههای این صنایع اغلب بروز است و با تجهیزات صنایع دیگر مانند صنعت نساجی كه تجهیزات آنها مربوط به چند دهه قبل است تفاوت دارد.
وی اضافه كرد:‌ وزارت بهداشت امسال برنامه های متعددی را برای بهبود كیفیت مواد غذایی و نظارت جامعتر بر مواد غذایی دارد و به همین منظور از توان بخش خصوصی و خود صنایع غذایی برای خود كنترلی آنها استفاده می‌كند و وزارت بهداشت نظارت عالیه خود را بر این ناظران فنی اعمال می‌كند و ما در واقع ناظر ناظران خواهیم بود.
باقری لنكرانی گفت:‌ در كشور ما در زمان حاضر حدود 200 استاندارد برای مواد غذایی تعریف شده است در حالی كه متجاوز از 7 هزار ماده غذایی در كشور داریم، با این وجود گر چه استانداردهای برخی مواد غذایی باید تعریف شود اما قرار نیست برای همه این 7 هزار ماده غذایی استاندارد تعریف شود.
وی افزود: مبنای سلامت مواد غذایی مشخص است و وزارت بهداشت از این پس بر اساس همین مبانی مواد غذایی را در بازار كنترل می‌كند و از این پس نظارت وزارت بهداشت در بازار و خروجی فرآورده‌های غذایی متمركز می‌شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: صنایع غذایی باید خودكنترلی را جدی بگیرند زیرا اگر كالایی در بازار دیده شود كه مشكل دارد و قابل مصرف نیست به مردم در مورد آن اطلاع رسانی می‌شود.
باقری لنكرانی گفت: خوشبختانه قوانین خوبی در حوزه غذا داریم، قانون غذای ایران مصوب سال 1334 است و حتی قانون پایه آن در سال 1312 مصوب شده است و واقعا باید اعتراف كرد كه قوانین خوبی تدوین شده است، البته آیین نامه‌های اجرایی آن نیازمند بازنگری و بروزرسانی است.

* آیین‌نامه‌های مواد غذایی تدوین می‌شود

وی اضافه كرد: سیاست وزارت بهداشت در نظارت بر مواد غذایی بر محور شفافیت تمام اطلاعات است ظرف یكی، دو ماه آینده آیین‌نامه های اجرایی تدوین شده به طور كامل به اطلاع مردم می‌رسد.
وزیر بهداشت در پاسخ به برخی نمایندگان صنایع غذایی كه از توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد مصرف نكردن برخی مواد غذایی گلایه داشتند، گفت: در مورد آثار مواد غذایی مطالب اثبات شده زیادی وجود دارد كه در برخی موارد تا سه هزار مقاله مدون در مورد آن وجود دارد كه برخی از آنها مقاله های داخلی است بنابراین نباید در مقابل این یافته های علمی مقاومت كرد، انتقاد وزارت بهداشت نیز به معنای حذف یك ماده غذایی نیست بلكه به معنای این است كه باید اصلاح شود و با دید اصلاحی و رفع مشكل می توان مواد غذایی سالم و بهداشتی تولید و عرضه كرد.
باقری لنكرانی افزود: همه می‌دانیم كه روغن با ترانس بالا مضر است اما هیچ كس نمی‌گوید روغن نخورید، بلكه 25 تا 30 درصد كالری بدن باید از روغن تامین شود، به خصوص اینكه ویتامین‌های K،E،D،A محلول در چربی هستند یا در مورد نوشابه ها خواست وزارت بهداشت اصلاح محصولات است حتی در مورد آبمیوه ها نیز باید گفت آبمیوه هایی داریم كه با 20 درصد شكر از نوشابه های گاز‌دار نیز مضرتر هستند.
وی اضافه كرد: صنایع غذایی كشور سرمایه یك یا چند نفر نیست بلكه سرمایه كشور است و ثروت ملی محسوب می‌شود بنابراین باید با دید كلان نگر به موضوع نگاه كنیم و حرفهای عالمانه بزنیم.
وی افزود: برنامه چشم انداز 20 ساله كشور به طور مشخص به مسئله غذا و موقعیت ایران در این زمینه اشاره كرده است و مشخصا به دو بخش امنیت غذا كه به دسترسی مردم به مواد غذایی مربوط می‌شود و سلامت غذا تاكید كرده است به همین علت در سالهای اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذا با ادغام شورای عالی تغذیه، شورای عالی سلامت و شورای امنیت غذا به ریاست رئیس جمهوری تشكیل شده است.
وزیر بهداشت گفت: ما در یك مسیر گذار سلامت از بیماریهای واگیر به سمت بیماریهای غیر واگیر هستیم، روزگاری زخم معده و اثنی عشر بیماری شایع دستگاه گوارش بود، اما امروز بازگشت اسید معده به مری عامل مهم سرطان مری و بیماری كولیت اولسروز است كه حاصل زندگی ماشینی و تغییر الگوی تغذیه است بنابراین محصولات غذایی باید با در نظر گرفتن اصول سلامت تهیه و تولید شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha