دبیر علمی سمینار علمی HTLV-I با انتقاد از برخی افراد ناآگاه که عفونت HTLV-I را هم خانواده ایدز می‌نامند، تاکید کرد: این عفونت به هیچ عنوان ارتباطی با ویروس ایدز ندارد و البته این ویروس می‌تواند منجر به یک نوع از سرطان خون با عنوان سرطان لوسمی بزرگسالان و نوعی و ضعف و فلج عضلانی شود.

چند نکته درباره عفونتی که عامل خطر سرطان خون است

سلامت نیوز:دبیر علمی سمینار علمی HTLV-I با انتقاد از برخی افراد ناآگاه که عفونت  HTLV-I را هم خانواده ایدز می‌نامند، تاکید کرد: این عفونت به هیچ عنوان ارتباطی با ویروس ایدز ندارد و البته این ویروس می‌تواند منجر به یک نوع از سرطان خون با عنوان سرطان لوسمی بزرگسالان و نوعی و ضعف و فلج عضلانی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، اظهار کرد: آلودگی با HTLV گسترش جهانی دارد و در حال حاضر برآورد می‌شود که ۵ تا ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده باشند.

وی با بیان اینکه گزارش مقدماتی نمونه‌های خون از استان خراسان در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار ویروس HTLV-I  شناسایی شد، عنوان کرد: در سال ۱۳۷۴ با بررسی حدود ۱۵ هزار نمونه از خونهای اهدایی در ۲۱ پایگاه انتقال خون کشور، شیوع کلی عفونت HTLV-I در کشور سه در هزار بود.

وی با انتقاد از  برخی از افراد ناآگاه که عفونت  HTLV-I را هم خانواده ایدز می‌دانند، تاکید کرد: این عفونت به هیچ عنوانی ارتباطی با ویروس ایدز ندارد و البته این ویروس میتواند منجر به یک نوع از سرطان خون با عنوان سرطان لوسمی بزرگسالان و نوعی و ضعف و فلج عضلانی در انسان گردد. انتقال HTLV از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال از راه مادر به کودک در دوره شیردهی و از راه تماس جنسی صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: احتمال مثبت شدن در مواردی که مدت زمان ذخیره شدن فرآورده کمتر از  هفت روز باشد، بیشتر و انتقال ویروس از طریق محصولات خونی که بیش از ۱۴ روز ذخیره شدهاند، بسیار ناچیز است.

وی به انتقال HTLV از راه مادر به کودک اشاره و بیان کرد: انتقال عفونت از مادر به کودک عمدتا از طریق شیردهی طولانی مدت رخ می‌دهد؛ به طوری که میزان انتقال در مناطق اندمیک به طور متوسط در حدود ۲۵ درصد است. خطر انتقال HTLV در کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمیشوند، کمتر از پنج درصد است که احتمالا در داخل رحم و یا نزدیک به تولد صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به انتقال HTLV از راه تماس جنسی اشاره کرد و گفت: خطر انتقال جنسی عفونت از مردان آلوده به زنان بسیار بیشتر از خطر انتقال آن از زنان آلوده به مردان است که این امر احتمالا به دلیل وجود سلول‌های آلوده به ویروس در مایع منی در مردها و وجود زخم‌های تناسلی در زنان است.

وی با اشاره به مشاورههای لازم توسط پزشکان به بیماران مبتلا به این عفونت گفت: پزشکان متخصص شاغل در درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی واقع در خیابان رازی غربی مشهد خدمات تشخیصی و مراقبتی برای افراد مبتلا به HTLV-I  ارائه می‌دهند.

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.htlv۱.com اطلاعات دقیق و صحیح علمی در خصوص HTLV-I کسب کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha