غذایی که می خورید سوخت مورد نیاز بدن را تامین می کند. زمانی که بیشتر از غذاهای فرآوری شده که سرشار از قندهای التهاب آفرین، کربوهیدارت های کم ارزش و چربی های پالایش شده هستند، استفاده می کنید، احتمال کند کردن آهنگ فعالیت میتوکندری ها را افزایش می دهید.

ترفندهایی برای افزایش سوخت و ساز چربی

سلامت نیوز: غذایی که می خورید سوخت مورد نیاز بدن را تامین می کند. زمانی که بیشتر از غذاهای فرآوری شده که سرشار از قندهای التهاب آفرین، کربوهیدارت های کم ارزش و چربی های پالایش شده هستند، استفاده می کنید، احتمال کند کردن آهنگ فعالیت میتوکندری ها را افزایش می دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، زمانی که درباره متابولیسم صحبت می کنیم به طور معمول این گونه به نظر می رسد که هیچ کنترلی بر آن نداریم و بر همین اساس در کاهش وزن ناموفق هستیم. اما به واقع این گونه نیست.

به گزارش "هلثیر تاک"، هر یک از سلول های بدن انسان حاوی کارخانه های کوچک انرژی هستند که به نام میتوکندری شناخته می شوند. میتوکندری ها هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم را به سوخت مورد نیاز بدن برای فعالیت تبدیل می کنند.

زمانی که فعالیت این کارخانه ها در حالت ایده آل قرار دارد، کالری های دریافتی به طور بهینه سوزانده می شوند. نتیجه این شرایط سوخت و ساز سریع و حفظ سلامت و تناسب اندام بدن انسان است.

اما در برخی موارد، میتوکندری آن گونه که انتظار می رود، فعال نیست. آنها به طور کارآمد کالری های مصرفی را پردازش نمی کنند و از این رو کالری بیشتری به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. در این شرایط شما با آهنگ کند سوخت و ساز و دشواری در کاهش وزن مواجه می شوید.

کندی مادرزادی سوخت و ساز بدن

اگر با آهنگ کند سوخت و ساز بدن خود مواجه هستید و برای کاهش وزن به سختی تلاش می کنید، نگران نباشید زیرا ممکن است اشباهی مرتکب نشده باشید. ژنتیک نقش بزرگی در سوخت و ساز ایفا می کند و ممکن است با آهنگ کند سوخت و ساز متولد شده باشید.

بر همین اساس است که به عنوان مثال، افرادی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها به دیابت نوع 2 مبتلا است، احتمال دارد با عملکرد ناکارآمد میتوکندری مواجه باشند. و این کارخانه های کوچک ممکن است حتی زمانی که اضافه وزن ندارید، آنچنان که باید کالری سوزی را انجام ندهند.

این به معنای آن است که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و چاقی قرار دارید. افزون بر این، افزایش سن و برخی بیماری های مزمن نیز در سوخت و ساز بدن شما اختلال ایجاد می کنند.

آشنایی با تقویت کننده های سوخت و ساز

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، شما در برابر شرایط سوخت و ساز بدن خود به طور کامل خلع سلاح نشده اید و توانایی هدایت و ایجاد تغییر در آن را دارید. همان گونه که احتمالا متوجه شده اید همه چیز با رژیم غذایی آغاز می شود.

غذایی که می خورید سوخت مورد نیاز بدن را تامین می کند. زمانی که بیشتر از غذاهای فرآوری شده که سرشار از قندهای التهاب آفرین، کربوهیدارت های کم ارزش و چربی های پالایش شده هستند، استفاده می کنید، احتمال کند کردن آهنگ فعالیت میتوکندری ها را افزایش می دهید.

مصرف بیش از حد مواد غذایی که میتوکندری ها نمی توانند آنها را به طور موثر پردازش کنند، فشار مضاعفی بر آنها وارد می کند. کالری های مصرف نشده نیز سرانجام در مکان هایی که دوست ندارید مانند دور کمر، شکم و بازوها ذخیره می شوند.

رژیم های غذایی به شدت محدود کننده، قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و دیگر سموم و عدم تعادل جمعیت میکروبی روده نیز می توانند آسیب جدی به سوخت و ساز بدن شما وارد کنند.

اقدام هایی ساده برای تسریع سوخت و ساز

به رغم خبرهای بد، همچنان نباید دچار هراس شوید زیرا توانایی ایجاد تغییر در شرایط را دارید. و این کار آسان‌تر از آن چیزیست که فکر می کنید.

بر چربی های سالم متمرکز شوید

میتوکندری ها نیازمند چربی های سالم هستند. پس اگر یک رژیم غذایی کم چربی را در تلاش برای کاهش وزن دنبال می کنید، بهتر است آن را متوقف کنید. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که بدن شما نیازمند چربی های سالم است که در مواد غذایی مانند مغزها و دانه های خوراکی، آووکادو و روغن نارگیل یافت می شوند.

مصرف شکر و آردهای پالایش شده را کاهش دهید

رژیم غذایی غربی سرشار از قندهای ساده و کربوهیدارت های کم ارزش است. این غذاهای التهاب آفرین تنش بیشتری را به میتوکندری ها وارد کرده و سوخت و ساز بدن را کند می سازند. میزان کربوهیدارت های کم ارزش و قندهای افزوده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و پروتئین ها و کربوهیدارت های پیچیده را جایگزین آنها کنید.

مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید

میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف و درخشان وجود دارند و این تنوع رنگ در آنها بی دلیل نیست. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. مواد غذایی گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان ها به مبارزه با سموم و استرس اکسیداتیو که به میتوکندری آسیب رسانده و سوخت و ساز را کند می سازند، کمک می کنند.

فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید

ورزش نکردن به واقع به میتوکندری ها آسیب وارد می کند. در مقابل، ورزش منظم به بدن در ایجاد هرچه بیشتر این کارخانه های تولید انرژی کمک کرده و آنهایی که عملکرد درستی ندارند را نیز بار دیگر به شرایط عادی باز می گرداند. ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی را در رژیم ورزشی خود جای دهید تا هرچه بیشتر از فواید ورزش بهره‌مند شوید.

برنامه خواب منظم داشته باشید

اگر از برنامه خواب منظمی برخوردار نیستید باید خود را برای افزایش وزن آماده کنید. مطالعات مختلف نشان داده اند که خواب ناکافی موجب افت سوخت و ساز بدن می شود. یک برنامه خواب منظم که هفت ساعت خواب خوب شبانه را تضمین می کند را دنبال کنید.

مواد مغذی تقویت کننده انرژی مصرف کنید

بدن خود را با مواد مغذی انرژی بخش که آهنگ سریع و مناسب سوخت و ساز را حفظ می کنند، تغذیه کنید. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

CoQ10: غذاهای سرشار از CoQ10 مصرف کنید. از جمله بهترین منابع برای این ماده مغذی می توان به گوشت گاو تغذیه شده با علف، تخم مرغ محلی، توت فرنگی، بروکلی و پسته اشاره کرد. همچنین، مصرف مکمل CoQ10 را مد نظر قرار دهید زیرا با افزایش سن کارایی بدن برای تبدیل مواد مغذی کاهش می یابد.

ویتامین های B: برای تامین ویتامین های B می توانید مصرف ماهی، گوشت گاو تغذیه شده با علف، محصولات لبنی و گوشت ماکیان و تخم مرغ محلی را مد نظر قرار دهید. همچنین، امکان مصرف مکمل B کمپلکس وجود دارد.

اسید آلفا لیپوئیک: برای تامین این ماده مغذی مصرف مواد غذایی مانند اسفناج، بروکلی، گوجه فرنگی، نخود سبز و جوانه های بروکسل را مد نظر قرار دهید. همچنین، مکمل های اسید آلفا لیپوئیک در دسترس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha