دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

انتقال آب شیرین از ایران به كویت، موضوعی است كه این روزها بسیار میان گفت وگوهای شهروندان ایرانی چرخیده است.

سرابِ انتقال!

سلامت نیوز:انتقال آب شیرین از ایران به كویت، موضوعی است كه این روزها بسیار میان گفت وگوهای شهروندان ایرانی چرخیده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،از فضای مجازی گرفته تا داخل تاكسی های شهری، محال است كه از موضوع انتقال آب ایران به كویت و تاثیر آن بر بحران آبی این روزهای شهرهای جنوبی كشور نشنویم. گاهی در گروه‌های اجتماعی و جمعی نیز بحث های داغی درباره این موضوع مطرح می‌شود و خیلی‌ها شروع به تحلیل‌های كارشناسی و بد و بیراه گفتن به مسئولان گذشته و حال دولت می‌كنند.

همزمان با این بحث‌ها نیز اخبار و تصاویری از مشكلات تامین آب مردمان جنوب كه البته به حق و غیرقابل تكذیب است، منتشر می شود تا روغن آش بحران آب، داغ‌تر شود.

اما همه این‌ها درحالی است كه سرچشمه بحث ها و اظهارنظرها درباره علت بحران آب كه موضوع انتقال آب به كویت مطرح می شود، از اساس اشتباه است و موضوعی به نام انتقال آب شیرین از ایران به كویت اتفاق نیفتاده است. شایعه صادرات آب ایران به کویت نزدیک به دو دهه است كه هر بار به بهانه‌ای متفاوت سر بر می‌آورد، تکذیب می‌شود و دوباره گویی در گنجه فراموشی گذاشته می‌شود برای باری دیگر و ماجرایی جدید.

این بار کلید ماجرا از اعتراض مردم خوزستان به کیفیت آب شرب زده شد؛ مردم به آب شوری که از شیر منازل‌شان به دست‌شان می‌رسید اعتراض داشتند، دولتی‌ها، علت را کم‌آبی رود کارون اعلام کردند و وعده دادند چند روزه مشکل را حل‌کنند اما هم‌زمان موجی از شایعات دوباره فضای مجازی را پر کرد که خوزستان و کارون آب ندارد،

آن‌وقت آب ایران به کویت صادر می‌شود! این شایعه که با جزییات کامل از این گوشی به آن گوشی دست به دست می‌شود مدعی است که قراردادی ۳۰ ساله برای انتقال آب شیرین رودخانه کارون به کویت در سال ۱۳۸۲ به امضا رسیده که ایران را موظف می‌کند روزانه ۹۰۰ هزار متر مکعب یا ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت صادر کند که این یکی از مهم‌ترین دلایل کم آبی و کیفیت پایین آب کارون است. علی ساری عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در این باره با تاکید بر اینکه«پروژه انتقال آب شیرین به کویت مطرح نیست و اساسا چنین طرحی وجود ندارد» گفت: این روزها موضوع انتقال آب شیرین به کویت در فضای مجازی مطرح می‌شود.

این طرح مربوط به دولت اصلاحات بود که همان زمان در حد تفاهمنامه باقی ماند و عملی نشد لذا چنین چیزی اصلا وجود ندارد. با این وجود شرایط کم آبی در استان خوزستان به دلیل کم شدن نزولات باران و برداشت بی‌رویه و انتقال آب از رودخانه کارون به فلات مرکزی است. این اتفاق برای اولین بار در سال ۱۳۲۸ انجام شد که تاکنون شاهد انتقال آب به سمت فلات مرکزی بوده‌ایم؛ اتفاقی که در کنار زدن سدها به شکل بی‌رویه روی رودخانه‌ها و اصرار بر انجام پروژه غلط انتقال آب باعث کم آبی در استان خوزستان شده است.

 

كشاورزی تعطیل شده است

در حال حاضر شهرهای استان خوزستان به‌خصوص خرمشهر و آبادان دچار حادترین شرایط از لحاظ کمبود آب شرب هستند که باعث بروز تجمعات مردمی شده است.

در حال حاضر شهرهای استان خوزستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند البته این مشکل در شهرهای بالادست کمتر است اما شهرهای پایین دست یعنی اهواز، کارون، باویه، حمیدیه و سوسنگرد مشکل کمبود آب داشته که در خرمشهر و آبادان شرایط حادتر است.

ساری اظهارداشته كه این کمبود آب منجر به تجمعات مردمی شده چون مردم نه تنها با کمبود آب شرب مواجهند که کشاورزی آن‌ها نیز دچار اخلال شده، مردمی که به صورت عادی اشتغال ندارند اکنون با مشکل در بخش کشاورزی مواجه شدند و کشاورزی هم تعطیل یا کم شده است.

باید شرایط آبی کشور را قبول کنیم اما این بدان معنا نیست که با بدترین راه با آن برخورد شود. در اهواز تجمعات مردمی نسبت به کمبود آب شرب وجود دارد اما این تجمعات به شکل خرمشهر، آبادان و شادگان نیست.این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از پروژه انتقال آب خراسان در وزارت نیرو، گفت: در خوزستان ما پنج رودخانه کرخه، دز، کارون، زهره و جراحی را داریم که می‌خواهند از این پنج رودخانه آب انتقال دهند.

علاوه بر انتقال آب از حوزه بالادست کارون به سمت فلات مرکزی كه می‌خواهند از این مناطق به سمت شرق و جنوب شرقی آب سرازیر شود که این وضعیت را بدتر خواهد کرد. متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه تنها منحصر به آب شرب نمی‌شود بلکه برای کشاورزی و مصارف صنعتی نیز از رودخانه آب برداشت می‌شود که در کنار برداشت بدون مجوز آب و انتقال آن و کاهش نزولات بارانی شاهد وضعیت فعلی شده‌ایم آن هم در شرایطی که دولت نمی‌خواهد نسبت به استفاده از راه‌حل‌های اساسی اقدام کند.ساری درباره گل‌آلود بودن آب مردم خوزستان، گفت:

چنین چیزی درست است چون تصفیه‌خانه‌های موجود استاتیک بوده و طوری نیست که آب با هر کیفیتی را بتواند تصفیه کند. وقتی شرایط آب و کیفیت آن پایین می‌آید تصفیه‌خانه نمی‌تواند آن را به خوبی تصفیه کند، به همین دلیل آب گل‌آلود در لوله‌های آب مردم وارد می‌شود.

 

انتظار می‌رود که دولت به سمت راه‌حل‌های اساسی یعنی استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برود. در حال حاضر کشورهای اطراف ما از دستگاه‌های آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند و مشکلی هم ندارند اما متاسفانه چنین موضوعی در کشور ما نادیده گرفته شده و مدام به سراغ پروژه‌های انتقال آب می‌رویم آن هم در شرایطی که شاهدیم محل تلاقی آب کارون با محل ورود فاضلاب تنها ۲۰ متر است که طبیعتا تصفیه‌خانه‌ها هم به خوبی نمی‌توانند آب را تصفیه کرده و آب سالم تحویل مردم دهند؛ موضوعی که باعث تجمعات شدید شده است. وزارت نیرو قول داده تا ۱۵ تیر طرح آبرسانی از طریق پروژه آب حیات و غدیر را به اتمام رسانده و آب شرب با کیفیت به مردم بدهد.

اتفاقی بد برای دلالان!

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با بیان این ‌که موضوع تفاهمنامه انتقال آب به کشور کویت در زمان دولت اصلاحات و وزارت بی‌طرف مطرح شد، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ وقت این تفاهمنامه اجرایی نشده و با توجه به این‌که انتقال آب به کشورهای همسایه نیاز به مصوبه مجلس دارد در حال حاضر هیچ مصوبه‌ای در این راستا وجود ندارد.

اگر شخصی یا سازمانی اسناد و مدارکی مبنی بر این انتقال آب داشته باشد عملا یک کار غیرقانونی است و لازم است تا نهادهای ذی‌صلاح برخورد قانونی نسبت به این مساله داشته باشند.فهیمی با تاکید بر این‌ مساله که وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشورهای همسایه نیست، عنوان کرد: مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان ایران است و در انجام این مسئولیت نیز کوتاهی نخواهد کرد.به گفته وی در بعد کارشناسی و در بعد وزارت نیرو هیچ طرح و مساله‌ای مبنی بر انتقال آب به کشور کویت وجود ندارد.

اردکانیان وزیر نیرو در همین راستا گفت: وزارت نیرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری خارج از مرزهای ایران ندارد و موضوع انتقال آب به کویت در اوایل دهه ۸۰ از سوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند،

مطرح شده بود.به گفته وی در آن مقطع زمانی اصلی‌ترین فرد مخالف اجرای این طرح معاون وزیر نیرو در امور آب بوده است که امروز از بد حادثه برای دلالان، این فرد وزیر نیرو شده است و با اختیارات بیشتر فعلی‌اش به شدت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد. اردکانیان تاکید کرد: این افراد هر روز در عرصه های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد، همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.

مشكلی كه حل می شود

مشكلات عدیده مردم شهرهای خوزستان به‌خصوص خرمشهر در تامین آب سالم با وجود اعتراض‌های زیادی كه به آن شد، در حال بر طرف شدن است و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفته كه طی یكی دو روز آیندهEC آب در خرمشهر و آبادان به کمتر از ۴۰۰۰ میکروموس بر سانتیمتر می رسد و وضعیت آب در این شهرها مانند روزهای پیش از بحران می شود.

اكنون برداشت از خط غدیر به ظرفیت کامل رسیده به شکلی که در حال حاضر از خط غدیر برای خرمشهر حدود ۷۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و برای آبادان حدود ۱۰۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز آب برداشت می شود.«صادق حقیقی‌پور» در خصوص آخرین وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر اظهار کرد: از اواخر پنجشنبه شب (۷تیرماه) شکستگی موجود در خط یک غدیر تعمیر شد و تلمبه خانه این خط آغاز به کار کرد.

با توجه به اینکه در گذشته نیز در محل کنونی شکستگی ایجاد شده بود، این‌بار با طمأنینه بیشتری پمپ‌ها را وارد مدار کردیم.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: از ساعات ابتدایی دیروز که برداشت از خط یک غدیر به ظرفیت کامل رسید، EC آب در خرمشهر و آبادان کاهش پیدا کرد.

در حال حاضر تفاوت محسوسی میان کیفیت آب موجود در شبکه توزیع با آبی که در روزهای پیش در شبکه توزیع وجود داشت مشاهده می‌شود.وی با اشاره به همکاری منطقه آزاد اروند در خصوص حل مشکل بحران آب در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: در این زمینه یک تفاهمنامه با منطقه آزاد اروند به ارزش ۹۰میلیارد تومان منعقد کرده ایم که بخشی از آن برای شهر آبادان و بخش دیگر آن برای خرمشهر است. بر اساس این تفاهمنامه در مناطقی که مشخص خواهند شد، کار اصلاح شبکه آب و فاضلاب انجام‌می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha