فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی به بهانه‌های مختلفی از جمله افزایش تقویت حافظه در فصل امتحانات، افزایش میل جنسی در زنان و مردان و زیبایی اندام و پوست افراد، به ویژه جوانان موادی را که اغلب جزو مواد مخدر و محرک است، تبلیغ می‌کنند.

توزیع موادمخدر به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌رود

سلامت نیوز:فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی به بهانه‌های مختلفی از جمله افزایش تقویت حافظه در فصل امتحانات، افزایش میل جنسی در زنان و مردان و زیبایی اندام و پوست افراد، به ویژه جوانان موادی را که اغلب جزو مواد مخدر و محرک است، تبلیغ می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، با توجه به اهمیت ارتباط بین شبکه‌های مجازی تحت موبایل، اعتیاد و گسترش هجومی اطلاعات مربوط به انواع مواد مخدر در این شبکه‌ها و در نهایت کنجکاوی زنان و گرایش به سمت مصرف این مواد و نیز با توجه به اهمیت و تاثیر ارتباط بین فضای سایبر یعنی شبکه‌های مجازی تحت موبایل، در گرایش زنان به سمت اعتیاد به مواد مخدر و روند فزاینده زنانی که از طریق اینترنت و به ویژه شبکه‌های مجازی با خدمات و اطلاعات مربوط به انواع موادمخدر آشنا و در نهایت به سمت مصرف آن گرایش پیدا می‌کنند.

در این شرایط مسئولان ارشد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تبلیغات مخدر جدید با شیوه‌های دروغین در فضای مجازی صورت می‌گیرد، ضمن تاکید بر رصد فضای مجازی از خانواده‌ها خواستند ورود جدی به موضوع داشته باشند. چندی پیش پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری عنوان کرد: ۳۰ درصد مواد مخدر افغانستان از ایران ترانزیت می‌شود.

بر اساس آمارهای بین المللی کشورها حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد مواد ورودی به کشور را می‌توانند کشف کنند. اگر ما ۸۱۰ تن را کشف کردیم، دو هزار و 400 تن مواد باید بر اساس تخمین از کشور ما تلاش شده که عبور کند. او افزود: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان هم تقریبا دو برابر شده است و به حدود ۹ هزار تن رسیده است.

این عدد زنگ هشداری به ویژه برای جوانان و نوجوانان محسوب می‌شود. حجم تولید مواد مخدر به شدت افزایش یافته و به تبع آن میزان ورود این مواد به کشور هم افزایش می‌یابد. با این وجود، مسئولان ارشد مبارزه با مواد مخدر، در نشست‌هایی که برگزار کرده‌اند، همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند که با مراقبت حداکثری از مرزها و افزایش اشراف اطلاعاتی، زمینه ورود مواد به کشور کاهش یافته است، اما در این میان نباید شیوه‌های جدید ورود و تبلیغ مواد مخدر را نادیده گرفت که اتفاقا بیش از پیش جوانان و نوجوانان را هدف گرفته است.

شبکه‌های مجازی و تبلیغات دروغین

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: این روزها یکی از موضوعات مهم برای ما، ورود مواد مخدر جدید و تبلیغات و دروغ پراکنی درباره آنها است که شاهد گرایش روز افزون به این مواد جدید هستیم و باید جلوی آن با فرهنگسازی و آشنا کردن خانواده‌ها با آثار مصرف آن صورت گیرد. محمد بخشنده به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: روند تولید مواد مخدر جدید کاملا متفاوت است و حتی توزیع آن نیز آهسته آهسته به سمت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌رود.

او افزود: با توجه به تبلیغات گسترده، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی و دوره حساس آغاز جوانی، این خانواده‌ها هستند که نباید از مسئولیت شانه خالی کنند و برای شناخت مواد مخدر جدید، شناخت آثار آنها و برای فرزندانشان وقت بگذارند. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه کارشناسان فتای پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب،

به صورت شبانه روزی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برای شناسایی سوداگران مرگ در فضای مجازی، رصد می‌کنند، تصریح کرد: در صورت مشاهده موارد خلاف و موضوعات مجرمانه در زمینه تبلیغ یا فروش مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، با متخلفان برابر قانون و مقتدرانه برخورد می‌شود. او ادامه داد: کارشناسان فضای سایبری این پلیس با رصدهای مدام و مستمر خود سعی می‌کنند، ضمن ایجاد امنیت در فضای مجازی از آسیب‌های موجود در این فضا که جوانان و به ویژه خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند، پیشگیری نمایند.

فضای مجازی تیغ دو لبه است

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با آسیب شناسی مواد جدید و گرایش آن در میان جوانان گفت: مواد مخدر جدید چون میزان تخریب و حالت نشئگی‌اش بیشتر است. از سوی دیگر تبلیغات پیرامون آن هم با جذابیت بیشتر و دروغ‌های فراوان همراه است، جوان‌ترها را به سمت خود می‌کشد. حسین رحیمی تاکید می‌کند: در این زمینه نقش خانواده‌ها حائز اهمیت است.

خانواده‌ها باید با هشیاری نسبت به این مسائل ورود کنند. همچنین پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب که در فضای مجازی منفعل نیستیم، گفت: هم اکنون در فضای مجازی می‌بینید که به صورت خودجوش فعالیت‌ها برای مقابله با مواد مخدر به ویژه در بعد فرهنگی و پیشگیری و گروه‌های سازمان‌های مردم نهاد داریم.

او تاکید کرد: اینکه فضای مجازی تیغ دولبه است و کسانی که دنبال انتفاع هستند از آن بهره می‌برند شکی نیست. کنترل فضای مجازی و مبارزه با جرائم آن متولی دارد و متولی آن پلیس فتا است. سیاستگذاری آن هم متولی دارد که شورای عالی فضای مجازی است که با جدیت در این حوزه ورود کرده‌اند. افشار ادامه داد: ما در فضای مجازی با پدیده سیاری رو به رو هستیم.

کانال‌هایی که مبادرت به تبلیغات می‌کنند توسط پلیس فتا به خوبی رصد شده و با آنها مقابله می‌شود، اما فضا سیال است. امروز یک جاست و فردا جای دیگر. نگاه ما این است که غیر از بعد مقابله‌ای که دائم رصد می‌شوند، حداکثر بهره‌برداری ما در فضای مجازی از طریق بارگذاری محتواهایی باشد که باعث ایجاد مصونیت شود و اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت گیرد. به گزارش مهر، او با اشاره به این تبلیغات گفت: مهمترین تبلیغات دروغین درباره گل این بود که این مواد اعتیاد آور نیست، تمرکز ایجاد می‌کند و... همین تبلیغات دروغین باعث توسعه گل شد، اما هم اکنون به ویژه در جمعیت دانشجویی با مداخلات ما از سال ۹۶ مصرف گل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

فضای مجازی آسیب‌های موادمخدر را اطلاع‌رسانی کند

بهمن 96، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران اظهار کرد: ایجاد باورهای مناسب و تفهیم ابعاد نادرست مصرف مواد مخدر در فضای مجازی می‌تواند بسترهای مناسبی را در حوزه پیشگیری از بروز اعتیاد در کشور فراهم آورد. محمد علی اسدی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک قدرت نرم است، گفت: فضای مجازی همواره به عنوان یک قدرت نرم در کنار سایر قدرت‌ها می‌تواند وجوه مختلف تهدید و فرصت را برای جامعه و افراد داشته باشد. او افزود: در حالت کلی فضای مجازی همانند توپ در فوتبال است، به طوری که این توپ اگر زیر پای ما قرار بگیرد فرصت گل زدن در اختیار ما است، در حالی که قرار گرفتن توپ در دست حریف مقابل فرصت گل زنی را برای حریف فراهم می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران با اشاره به اینکه فضای مجازی باید بستر تبدیل تهدیدها به فرصت باشد، اظهار کرد: فضای مجازی می‌تواند با عملکردی مناسب و بجا مضرات مواد مخدر و استفاده از آن را به عموم مردم اطلاع رسانی کند. او با اشاره به موضوع اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در کشور تصریح کرد: ایجاد باورهای مناسب و تفهیم ابعاد نادرست مصرف مواد مخدر در فضای مجازی می‌تواند بسترهای بسیار مناسبی را در حوزه پیشگیری از بروز اعتیاد در کشور فراهم آورد. اسدی با اشاره به اینکه امروزه ۷۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی در سطح دنیا شناخته شده است، عنوان کرد: اقدامات مطلوب در حوزه مواد مخدر مانع از ورود بسیاری از انواع مواد مخدر به داخل کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha