اولین واكسن مبارزه با اعتیاد به ماده مخدر كوكایین در اسپانیا روی ‪ ۱۵۰‬نفر به آزمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمطبوعات اسپانیا، تزریق آزمایشی این واكسن تا پایان سال جاری در سه بیمارستان در شهرهای مادرید، والنسیا و بارسلونا به معتادان داوطلب صورت خواهد گرفت.

این واكسن در پی تحقیقات بین‌المللی تهیه شده و اسپانیا یكی از كشورهای برگزیده در زمینه انجام آزمایشهای آن است.

طبق این گزارش، آزمایشهای مایه‌كوبی در مبارزه با مصرف كوكایین با پشتیبانی متخصصان روانشناسی و درمانهای ویژه همراه خواهد بود.

یكی از شرایط حضور در این آزمایشات آن است كه معتادان غیر از كوكایین به مواد مخدر دیگری همچون هرویین اعتیاد نداشته باشند.

این واكسن از مولكولی مشابه با كوكایین تولید و به گونه‌ای ساخته شده است كه هنگام تزریق، سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان ماده خارجی می‌شناسد و دست به تولید پادتن برای مبارزه با آن و جلوگیری از این كه به مغز برسد، می‌زند.

به گفته متخصصان، به هر صورتی كه كوكایین مورد مصرف قرار گیرد از طریق خون به مغز وارد می‌شود و به همین دلیل، عملكرد این واكسن جذب مولكولهای كوكایین در جریان خون پیش از ورود آنها به مغز است.

این درمان جدید امیدواری بسیاری در میان كارشناسان امور معتادان ایجاد كرده است هرچند مایه مشابهی كه پیش از این، برای معتادان به هرویین تولید شده بود نتیجه مورد انتظار را به همراه نداشت.

آزمایشهای دیگری با واكسن دخانیات نیز پیش از این به اجرا گذاشته شده است كه در مراحل نهایی خود بسر می‌برد. كارشناسان احتمال می‌دهند كه ظرف سه یا چهار سال آینده، فروش این نوع واكسن را قانونی كنند.

بنا بر گزارشها، واكسن ضد كوكایین در چهار نوبت روی داوطلبان آزمایش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha