رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی، گفت: این دستورالعمل، موضوع تازه‌ای نیست و از سالیان قبل ابزار جراحی یکبار مصرف بخصوص ابزار مورد استفاده در جراحی‌های آرتروسکوپی و لاپاراسکوپی پس از استریل کردن مجددا استفاده می‌شد و در حال حاضر با دستورالعمل وزارت بهداشت این کار به صورت قانونی انجام می‌شود.

چگونگی استفاده مجدد از برخی تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در جراحی‌های ارتوپدی

سلامت نیوز:رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی، گفت: این دستورالعمل، موضوع تازه‌ای نیست و از سالیان قبل ابزار جراحی یکبار مصرف بخصوص ابزار مورد استفاده در جراحی‌های آرتروسکوپی و لاپاراسکوپی پس از استریل کردن مجددا استفاده می‌شد و در حال حاضر با دستورالعمل وزارت بهداشت این کار به صورت قانونی انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکترمحمد رازی  با اشاره به استفاده چندباره از برخی تجهیزات پزشکی در بخش ارتوپدی گفت :استفاده مکرر به طور محدود از وسایل جراحی یک‌بارمصرف چیز تازه‌ای نیست و از قبل هم در ارتوپدی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
 
وی افزود : پزشکان بخصوص ارتوپدها پیش از این نیز مسائل اقتصادی و قیمت بالای وسایل یک‌بارمصرف را در نظر می‌گرفتند؛ چراکه به طور محدود می‌توان از این وسائل بطور مکرر استفاده کرد. وسایل یک‌بارمصرف طوری هستند که برای چند بار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و مثلا بین یک تا شش بار می‌توان از برخی آنها استفاده کرد.
 
این جراح ارتوپد با تاکید مجدد بر اینکه استفاده چند باره از وسایل جراحی از قبل نیز انجام می‌شد، گفت: در ارتوپدی تا آنجایی که من می‌دانم، تمامی ارتوپدها برای چند بار این وسایل را مجددا استریل می‌کردند و به کار می‌بردند. حال که این دستورالعمل را وزرات بهداشت اعلام کرده با خیالی راحت‌تر و مجوز قانونی این کار انجام می‌شود.
 
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که دستورالعمل مذکور، فقط درباره وسایل یکبار مصرفی که در جراحی استفاده می‌شوند، صدق می‌کند، افزود: اذهان عمومی باید بدانند وسایلی که در جراحی‌های ارتوپدی در بدن انسان کار گذاشته می‌شوند، جزو این دستورالعمل نیستند و نباید اشتباه فکر شود. پزشکان به هیچ‌وجه یک وسیله را از بدن یک نفر در نمی‌آورند و در بدن دیگری کار بگذارند.
 
رازی در پایان گفت: در تجهیزات ارتوپدی تاکنون کمبودی نداشته‌ایم و تحریم‌ها در حال حاضرتاثیری در زمینه ارتوپدی نداشته و امیدواریم از این به بعد هم نداشته باشد.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha