نایب رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تهران، تربیت کارشناس مراقبت سلامت را همپوشانی با فعالیت های پرستاری، عنوان کرد.

تربیت کارشناسی مراقبت سلامت همپوشانی با فعالیت پرستار حرفه ای است

سلامت نیوز: نایب رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تهران، تربیت کارشناس مراقبت سلامت را همپوشانی با فعالیت های پرستاری، عنوان کرد.

به گزار ش سلامت نیوز دکتر تهمینه صالحی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که معاون بداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کوریکولوم(برنامه آموزشی) کارشناسی مراقبت سلامت برای تصویب به شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده است، در ادامه اظهار کرد: مقرر شده این افراد از طریق آزمون سراسری کنکور پذیرش شوند.

وی سرآغاز این حرکت را راه‌اندازی مراکز آموزش سلامت در ورامین دانست و گفت: سپس در مناطق ۱۰ گانه حدود ۶ مرکز آموزشی راه‌اندازی و کاردان تربیت کردند.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی ایران با اشاره به نامه دکتر فلاحی رئیس انجمن علمی پرستاری به معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در این نامه مطرح شده است که پرستاری واحدهای تئوری و عملی کامل بهداشت را می‌گذرانند این در حالی است که در کنا آن واحدهای تخصصی، پاتولوژی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و … را پاس می‌کنند و پایه علمی قوی دارند.

دکتر صالحی با بیان این‌که پرستاران می‌توانند در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت به‌خوبی کار کنند، خاطرنشان کرد: پرستاران ارشد  بهداشت جامعه می‌توانند هوم‌کر، آموزش سلامت، بهداشت و حتی تغذیه را داشته باشند هم‌چنین کارشناسان بهداشت عمومی، حرفه‌ای و حتی کارشناسان مامایی می‌توانند در حیطه بهداشت مادر و کودک فعالیت کنند.

وی تربیت کارشناسان مراقبت سلامت را نوعی هم‌پوشانی با این رشته‌ها دانست و گفت: این در حالی است هنوز بسیاری از پرستاران و ماماها بیکار و حتی در صف انتظار طرح هستند.

نائب رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران این هم‌پوشانی را چالش‌برانگیز برشمرد و افزود: با بررسی کوریکولوم آموزشی کارشناسان مراقبت سلامت بخوبی در می‌‌یابید که بسیاری از واحدهای آموزشی با دیگر رشته‌ها هم‌پوشانی دارد.

دکتر صالحی یادآور شد: هم‌اکنون پرستاران ارشد بهداشت جامعه می‌توانند به‌خوبی در خصوص بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، قلبی و عروقی آموزش دهند و با مراقبت‌ها پیگیر درمان بیماری باشند.

وی خاطرنشان کرد: ظاهراً این افراد اجازه آی‌وی تراپی و حتی پانسمان را دارند و می‌توانند وارد حیطه دارودرمانی شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha