خاصیت بیولوژیكی و متابولیسم كلسیم شیر از كلسیم موجود در مکمل های کلسیمی،آب های معدنی کلسیمی و دیگر منابع غذایی، بیشتر است و كلسیم موجود در منابع گیاهی و سبزیجات مانند اسفناج، انواع كلم ها و ... نمی تواند، مانند كلسیم شیر برای انسان ها به ویژه كودكان و نوجوانان مفید و قابل جذب باشد.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین گفت: ضریب قابلیت جذب حقیقی قرص مکمل كلسیم حدود 25 درصد و این ضریب در مورد شیر بیش از 40 درصد است.
دكتر عزیزاله كمال زاده عضو هیئت علمی بهسایت ایران با اعلام این مطلب افزود: محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین D ، لاکتوز (قند شیر)، ترکیبات پروتئینی فسفردار مانند کازئین ضریب قابلیت جذب آن را افزایش می دهد.
 وی با اشاره به اینكه خاصیت بیولوژیكی و متابولیسم كلسیم شیر از كلسیم موجود در مکمل های کلسیمی،آب های معدنی کلسیمی و دیگر منابع غذایی، بیشتر است، یادآور شد: كلسیم موجود در منابع گیاهی و سبزیجات مانند اسفناج،  انواع كلم ها و ... نمی تواند، مانند كلسیم شیر برای انسان ها به ویژه  كودكان و نوجوانان مفید و قابل جذب باشد.
امروزه بر همگان ثابت شده است که شیر و فرآورده های لبنی، منبع اصلی تامین کننده کلسیم به شمار می روند.
به گفته دکتر کمال زاده، هر لیتر شیر گاو به طور متوسط دارای 1200 میلی گرم کلسیم است که بخش قابل توجهی از آن به طور کامل در طی عملیات هضم، آزاد می شود . اعتقاد عمومی منابع علمی جهان بر این باور است که پتانسیل جذب این نوع کلسیم آزاد شده، بسیار بالاست. به همین دلیل است که در اکثر پژوهش های بررسی قابلیت حل، کلسیم شیر را به عنوان یک منبع بسیار بالای استاندارد قابلیت جذب کلسیم، ملاک قرار می دهند. در مقابل، کلسیم موجود در اسفناج که به شکل غیر محلول است، نیز به عنوان یک منبع کلسیم با قابلیت جذب بسیار کم محسوب می شود.
 وی همچنین اظهار داشت: شیر نه تنها از نظر کلسیم بسیار غنی است بلکه به عنوان یک غذای کامل محسوب می شود که تقریباً کلیه نیازهای مواد مغذی انسان را تامین می کند. وجود ترکیباتی مثل ویتامین D ، لاکتوز و ترکیبات پروتئینی فسفردار، نه تنها باعث جذب بیشتر کلسیم می شود بلکه شرایط لازم را برای جذب فسفر شیر که برای تراکم استخوان ها ضروری است، نیز فراهم می کند. از همین روست که شیر مناسب ترین ترکیب غذایی تامین کننده کلسیم افراد به ویژه زنان و سالمندان محسوب شود.
 این فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین در ادامه با یادآوری دیگر مزیت های کلسیم موجود در شیر در مقایسه با دیگرمنابع کلسیمی از قبیل کلسیم با منشاءگیاهی، آب های معدنی و قرص های مکمل کلسیم، تصریح کرد: این شرایط، به ویژه زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که لازم باشد از قابلیت جذب بالای کلسیم در شرایط نامطلوب فیزیولوژیکی افراد، مطمئن بود. زیرا کلسیم به پروتئین ها متصل شده و بدین ترتیب به احتمال زیاد در زمانی که pH معده غیر مطلوب است (مثل زمان فقدان اسید کلریدریک در شیرۀ معده)، در فرم محلول باقی می ماند. از طرف دیگر،کلسیم شیر ممکن است در غیاب ویتامین D نیز، تحت تاثیر لاکتوز در روده باریک، جذب شود. بنابراین، شیر می تواند کلسیم با "قابلیت جذب مطمئن" را که به طور کلی تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نمی گیرد، تامین کند. طی سال های اخیر، بیشتر كشورها نسبت به راهكارهای بهبود وضع تغذیه ای كودكان جامعه، توجه خاصی داشته اند و به دلیل اهمیت ارزش غذایی شیر در تمام كشورها، امروزه بر اهمیت توزیع این ماده غذایی در مدارس و از طریق برنامه شیر مدرسه تاکید فراوان می شود.
دکتر کمال زاده رئیس اسبق كمیته ملی شیر مدارس در این مورد گفت: در كشور هایی كه سیستم شیر مدرسه را درست اجرا كرده اند،‌ افزایش رشد جسمی و فكری و نیز ارتقای قدرت یادگیری دانش آموزان مشاهده می شود.
 وی از تجربه موفق بسیاری از کشورها از جمله كشور تایلند نام برد كه مصرف سرانه شیر را از حدود سه لیتر در دهه 1970 به بیش از 28 لیتر كنونی رسانده كه دستاورد این اقدام افزایش متوسط قد دانش آموزان از 2 سانتی متر به 5 تا 6 سانتی متر بوده است.
به گفته دکتر کمال زاده، هر چند، ایران از جمله كشور هایی است كه جمعیت بالایی از دانش آموزان را تحت پوشش شیر مدارس دارد، اما با توجه به مقدار14 كیلو گرم سرانه هر دانش آموز، شیر مدارس، سهمی حدود 2 درصد از كل شیر تولیدی كشور را داراست. در صورتی كه كشور های دیگر جهان اگرچه ممكن است، جمعیت دانش آموزی كمتری را تحت پوشش داشته باشند، اما سرانه شیر مدرسه هر دانش آموز تحت پوشش، بسیار بالاتر و بین 30 تا 50 لیتر است. از طرف دیگر، در حدود 200 تا260 روز در سال در مدارس، بسته های شیر استریل که دارای کیفیت و ایمنی بسیار بالایی هستند، توزیع می گردد در حالیكه در ایران تنها در 70 روز از سال تحصیلی شیر بین دانش آموزان توزیع می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha