پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2491

استفاده از سلولهای بنیادی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نیاز به تزریق روزانه انسولین را در آنها برطرف ساخته و امیدهای تازه ای را پیش روی پزشکان در درمان این افراد قرار می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،در این تحقیق که یافته های آن در نشریه "انجمن پزشکی آمریکا" منتشر شد 15 بیمار 14 تا 31 ساله که این نوع دیابت به تازگی در آنها تشخیص داده شده بود، انتخاب شدند.

اگرچه هنوز زود است که این شیوه را راهکاری درمانی بنامیم اما پیوند سلول های بنیادی باعث شد تا 14 تن از بیماران از یک تا 35 ماه بدون نیاز به تزریق انسولین زنده بمانند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "نورث وسترن" در شیکاگو سلول های بنیادی را از خون این بیماران استخراج کرده و آنها را در معرض داروهای از بین برنده سیستم ایمنی قرار دادند. در مرحله بعد سلول های بنیادی به بدن بیماران پیوند زده شد و سیستم ایمنی آنها از نو ساخته شد.

نتایج این تحقیق نشان داد: سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک از قابلیت بازسازی حتی برای مدت زمانی اندک برخوردار است. با استفاده از این روش ممکن است بتوان سلول های انسولین ساز را مجددا رشد داد.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک سیستم ایمنی به سلول های بتای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. حفظ سلول های بتا یکی از شیوه های مهم کنترل دیابت نوع یک و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha