سلامت نیوز :رییس انجمن جراحان ارتوپد ایران گفت:انجام حجم وسیعی از كارهای منزل و خانه تكانی های سنگین ، توسط زنان خانه دار در ایام پایانی سال منجر به آسیب های عضلانی- اسكلتی و به خطر افتادن سلامتی آنها می شود.
 
دكتر غلامعلی عكاشه  در گفت وگوبا ایرنا افزود: زنان خانه دار بهتر است این كارها را به صورت تدریجی انجام دهند و با انجام حجم وسیعی از كارهای منزل در مدت زمانی محدود به سلامت خود آسیب وارد نكنند.
وی افزود: بیشتر زنان خانه دار به علت اضافه وزن یا بی تحركی و ورزش نكردن از تراكم استخوانی كمی برخوردارند و به محض سقوط بر روی زمین، در اندام فوقانی آنها شكستگی ایجاد می شود.
این متخصص با تاكید بر اینكه استفاده زیاد از دست برای جابه جایی اجسام و تمیز كردن قسمت های بالای دیوار و شیشه های بلند، باعث فشار آمدن به تاندون شانه و آسیب دیدگی شانه ها می شود، افزود:‌ توصیه ما به زنان خانه دار این است كه بدون آمادگی جسمی، حجم وسیعی از كار و فعالیت را در مدت زمان محدود انجام ندهند.
عكاشه گفت: بیشتر زنان خانه دار كه قبل از نوروز شروع به كارهای سنگین خانه می كنند، اغلب میانسال، دارای اضافه وزن و بدون ورزش و تحرك هستند كه این عوامل آنها را بیشتر در معرض خطر و آسیب های عضلانی و اسكلتی قرار می دهد.
وی گفت: سقوط از صندلی یكی از شایعترین مشكلاتی است كه زنان خانه دار به هنگام نظافت های طولانی مدت با آن مواجه هستند و در بسیاری از موارد منجر به شكستگی های ناحیه لگن در آنها می شود.
رییس انجمن جراحان ارتوپد ایران یادآور شد:بسیاری از شكستگی های اندام تحتانی و استخوانی مچ دست و استخوان های ساعد در اثر سقوط از صندلی یا چهار پایه و هنگامی روی می دهد كه فرد در حال تمیز كردن شیشه ها ، دیوار و یا سقف خانه است.
وی با اشاره به اینكه پیچ خوردن مچ پا و دست یكی دیگر از مشكلاتی است كه زنان خانه دار به هنگام نظافت خانه با آن مواجه می شوند،گفت: فردی كه سعی دارد یك مبل سنگین را جا به جا كند و یا اینكه یك جسم سنگین را از پله ها بالا یا پایین ببرد، بدن او ازحالت طبیعی خارج می شود و همین عدم تعادل، مشكلات جدی در او پدید می آورد.
این متخصص با یادآوری اینكه انجام این حجم وسیع از كارهای منزل در یك زمان محدود ضروری نیست ادامه داد: انجام این كارها باید به گونه ای باشد كه از یك عضو بیش از اندازه كار كشیده نشود و در ارتفاع بالاتر از 50 سانتی متر نایستند.
عكاشه با تاكید بر اینكه كارها را باید تقسیم كرد و به تدریج انجام داد، گفت: انجام تدریجی كارها باعث می شود به بدن فشار كمتری وارد شود و عضلات بدن خود را با حجم اجسام تطابق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha