چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 249403

حرارت گوشت خروس کمتر از مرغ بوده و دارای کمی خشکی است.

مرغ یا خروس کدام خواصشان بیشتر است؟

سلامت نیوز: حرارت گوشت خروس کمتر از مرغ بوده و دارای کمی خشکی است.


گوشت بوقلمون:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از الو دکتر، گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است.۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. همچنین منبع خوبی از سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامینهای B۱، B۳، B۶ و B۱۲ است. بوقلمون LDL خون را کاهش میدهد، آرامش و سرحالی ایجاد میکند، از سرطان نیز جلوگیری میکند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش میدهد و سیستم ایمنی را تقویت میکند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A. موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود. تنها باید توجه نمود که گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان بیماری نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند و همچنین گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید از آن استفاده نمایند.

گوساله:

گوشت فیله گوساله ماده بسیار عالی که زود هضم است ومعده را نیرو می‌بخشد. فیله گوساله حاوی حجم بسیار زیادی از پروتین است؛ بنابراین برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کرده و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا می‌کند. در عین حال متخصصان تغذیه ورزشی معتقد هستند که این بخش گوست گوساله برای امر عضله‌سازی بسیار مفید و کارساز است. این بخش از گوشت گوساله حاوی بیشترین مقدار از ماده ” روی ” است. این ماده برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماری سرما خوردگی بسیار موثر است. این بخش همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B۱۲ است که برای تولید DNA و تقویت سیستم عصبی و سیستم خون رسانی بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که این ماده غذایی در کاهش کلسترول مضر خون نیز موثر است.
مرغمرغ جوان محلی و جوجه آن برای چاق کردن بدن، تقویت مغز و معده‌های مرطوب، تصفیه پوست صورت وصدا مفید است. جگر آن کثیرالغذا، چاق کننده و دیرهضم می‌باشد. در بیماری صفراوی و گرم، خوردن جوجه خروس مفید است. گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد. مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین) B۳ نیاسین) و B۶ است. گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می باشد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنشهای متابولیکی در بدن می باشد که عبارتند از: متابولیسم هورمون‌های تیروئیدی، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می شود.
بلدرچینگوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی ۱۰- ۵ درصد بیش‌تر است. گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B۶، روی، آهن و سلنیوم است. گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد.

جوجه خروس‌های محلی را معمولا برای تقویت بدن و افزایش بنیه‌ی آن طب سنتی توصیه می‌کند. در این مقاله به بررسی فواید خوردن جوجه خروس و دیگر گوشت‌های پرداخته شده است.


خواص گوشت خروس:

حرارت گوشت خروس کمتر از مرغ بوده و دارای کمی خشکی است. خوردن سوپ جوجه (به ویژه جوجه خروس) در افراد بیمار ویا ناقهین (که تازه بیماری آن‌ها خوب شده) یا افراد تب دار مفید است؛ هضم راحتی دارد و ارزش غذایی آن زیاد است. زرده تخم مرغ دارای طبع گرم و‌تر است و سفیده آن سرد است. ارزش غذایی تخم مرغ شبیه گوشت است، زرده تخم مرغ نیم برشت (عسلی) ارزش غذایی زیاد دارد.

علی اصل تخصصی طب سنتی ایران افزود: زرده تخم مرغ عسلی مقوی قلب، مغز و نیروی جنسی بوده همچنین برای افراد سوداوی یا سرد و خشک بسیار مفید است. سفیده تخم مرغ دیر هضم بوده و تولید خلط خام و لزج می‌کند. تخم مرغ آب پز که زرده آن سفت شده باشد بسیار دیر هضم است و برای افرادی که فعالیت زیاد دارند بیشتر مناسب است. بهتر است که برای هضم بهتر تخم مرغ آب پز آن را همراه با نمک، فلفل و آویشن مصرف کرد و بهترین نحوه مصرف تخم مرغ به صورت عسلی است.


گوشت بوقلمون:
گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است.
۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. همچنین منبع خوبی از سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامینهای B۱، B۳، B۶ و B۱۲ است.
بوقلمون LDL خون را کاهش میدهد، آرامش و سرحالی ایجاد میکند، از سرطان نیز جلوگیری میکند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش میدهد و سیستم ایمنی را تقویت میکند.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A. موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود. تنها باید توجه نمود که گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان بیماری نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند و همچنین گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید از آن استفاده نمایند.


گوساله:
گوشت فیله گوساله ماده بسیار عالی که زود هضم است ومعده را نیرو می‌بخشد.
فیله گوساله حاوی حجم بسیار زیادی از پروتین است؛ بنابراین برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کرده و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا می‌کند. در عین حال متخصصان تغذیه ورزشی معتقد هستند که این بخش گوست گوساله برای امر عضله‌سازی بسیار مفید و کارساز است.
این بخش از گوشت گوساله حاوی بیشترین مقدار از ماده ” روی ” است. این ماده برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماری سرما خوردگی بسیار موثر است. این بخش همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B۱۲ است که برای تولید DNA و تقویت سیستم عصبی و سیستم خون رسانی بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که این ماده غذایی در کاهش کلسترول مضر خون نیز موثر است.


مرغ
مرغ جوان محلی و جوجه آن برای چاق کردن بدن، تقویت مغز و معده‌های مرطوب، تصفیه پوست صورت وصدا مفید است. جگر آن کثیرالغذا، چاق کننده و دیرهضم می‌باشد.
در بیماری صفراوی و گرم، خوردن جوجه خروس مفید است.
گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد. مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین( B۳ نیاسین) و B۶ است.
گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می باشد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنشهای متابولیکی در بدن می باشد که عبارتند از: متابولیسم هورمون‌های تیروئیدی، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می شود.


بلدرچین
گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی ۱۰- ۵ درصد بیش‌تر است.
گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B۶، روی، آهن و سلنیوم است. گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.
تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha