چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 249440

اوج گرفتن گرما با ورود به فصل تابستان لذت آبتنی برای خنک شدن در آبگیر و سدها را افزایش داده است؛ غافل از اینکه این اقدام در مناطق فاقد نجات غریق می تواند به پایان تلخی بیانجامد.

آبتنی با چاشنی مرگ

سلامت نیوز:اوج گرفتن گرما با ورود به فصل تابستان لذت آبتنی برای خنک شدن در آبگیر و سدها را افزایش داده است؛ غافل از اینکه این اقدام در مناطق فاقد نجات غریق می تواند به پایان تلخی بیانجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شنا به عنوان ورزشی شاد و مفرح همواره در فصل های مختلف سال به ویژه تابستان مورد استقبال جوانان، نوجوانان و حتی میانسالان بوده است.
بسیاری از افراد، مکان های دارای آبگیر را به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب می کنند تا در کنار لذت بردن از زیبایی های طبیعت، با شنا از بند گرمای طاقت فرسا رهایی یابند.
اغلب مکان هایی که برای آبتنی انتخاب می شوند از اندک ایمنی لازم برخوردار نیستند بنابراین این ورزش شاد و مفرح در مواردی موجب داغدار شدن خانواده ها می شود.
افزایش مرگ و میر ناشی از شنا در استخرها و آبگیرهای فاقد نظارت، خطر غرق شدگی را در کنار دیگر مخاطرات نمایان می کند.
آمار غرق شدگی موید این است که هشدارها و تلاش های صورت گرفته برای آگاه سازی افکار عمومی یا نصب تابلوی شنا ممنوع در حاشیه سدها موثر واقع نشده است.
بسیاری از غرق شدگی ها در آبگیرهای و گودال های پر از آب حاشیه روستاها که به علت حفر گودال توسط شرکت ها و پُر شدن آن پس از چندین بارندگی، رخ داده است.
افرادی که در این قبیل مکان ها غرق شدند اغلب تفاوتی بین شنا در استخر با آب های آزاد و آبگیر قائل نشده و به خاطر این تصور اشتباه به زیر آب فرورفته و غرق شده اند.
این در حالی است که عمق آب در استخرها توسط موانع فیزیکی و شناور بر روی آن مشخص شده است، تا هر یک از شناگران به استعداد توان و مهارتشان در عمق مورد نظر شنا کنند.
از طرف دیگر افرادی به عنوان غریق نجات در استخرها وضعیت شناگران را رصد و در صورت بروز مشکل احتمالی برای آنها، شناگران را از استخر خارج می کنند.
اما برای شنا در آب های آزاد این قبیل تدبیرها اندیشیده نشده بنابراین شناگر علاوه بر مسلط بودن به فن شنا باید از شرایط و وضعیت آبگیر مطلع بوده و تمهیدات ایمنی و پشتیبانی برای مواقع بروز مشکل را پیش بینی کند.
فراونی مکان های پرمخاطره و نبود امکان برای مجهز کردن همه این نقاط به ناجیان غریق، ضرورت ایمن سازی این مناطق با محصور کردن آنها یا حداقل نصب تابلوهای هشداری و مشخصات آبگیر را بیشتر می کند؛ چراکه افزایش مرگ و میر ناشی از غرق شدگی گویای موثر واقع نشدن فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در چند سال اخیر است.

** مناطق پرخطر شناسایی شود
رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور که به تازگی به همدان سفر کرده است گفت: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و فعالیت چشمگیر در نقاط آبی کشور، تمامی هیات های استانی در آمادگی لازم بسر می برند.
ایلخان نوری در مجمع انتخابات هیات نجات غریق و غواصی همدان ابراز امیدواری کرد: مردم به هشدارها و توصیه های ناجیان غریق به ویژه در شمال و جنوب کشور توجه کرده تا این فصل، بی خطر سپری شود.
وی افزود: هم اینک در کشور مناطقی وجود دارند که در زمینه نجات غریق باید به عنوان مناطق پرخطر شناسایی شوند اما تاکنون این طرح در استان خوزستان اجرایی شده در حالیکه باید در سایر استان ها نیز اقدام لازم صورت گیرد.
رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با هدف کمک به کاهش آمار غرق شدگان صورت می گیرد.
نوری گفت: طرح منجی داوطلب نیز یکی از سیاست های مهم فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور است و از هیات های استانی درخواست می شود شرایط را برای علاقمندان به این حرفه مهیا و امکانات لازم را نیز فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه قادر به منع مردم از شنا کردن نیستیم، گفت: آگاه سازی مردم از خطرات سرلوحه فعالیت ناجیان غریق است.

** گودال ها مکان مناسی برای شنا نیستند
مرگ افراد در حفره ها و گودال های حفر شده توسط معادن یکی از معضلاتی است که این روزها جان افراد را می گیرد که در این باره معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به ایرنا گفت: شنا در محدوده معادن ممنوع بوده و این موضوع بارها در مکاتباتی به بخشداری ها و دهیاری ها اطلاع رسانی شده است.
محمد خاکی افرود: برخی از روستائیان بدون توجه به هشدارها و توصیه های ارائه شده اقدام به شنا در محل های ممنوعه می کنند و بر این باورند که هر مکانی که آب جمع شده آنها توان و اجازه شنا را دارند.
وی ادامه داد: حفر زمین برای فعالان در معادن امری بدیهی است و نمی توان برای پیشگیری از بروز حوادث غرق شدگی، تمامی مجموعه معدن را حصار کشی کرد.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان بیان کرد: مردم باید بدانند که کف گودال های حفر شده دارای شن و ماسه بوده و حالت باتلاقی دارند و احتمال غرق شدگی در داخل آنها زیاد است.
خاکی اضافه کرد: همچنین سنگ و دیگر اشیای سخت در کف گودال ها وجود دارد و احتمال می رود هنگام شیرجه سر شناگر به سنگ برخورد کرده و جان خود را از دست بدهد.
وی درباره حصار کشی مکان های حادثه خیز اظهار داشت: زمین معادن در مالکیت معدنکار نیست بلکه مدیریت آن بر عهده دیگر نهادها است بنابراین برای حصار کشی نیازمند سازو کار، دریافت مجوز و هماهنگی با سایر ارگان ها است.
معاون امور معادن همدان ادامه داد: با این وجود در مکان های ممنوعه و جاهایی که احتمال غرق شدگی می رود تابلوهای هشداری نصب شده است.

**خانواده ها پیشگام شوند
مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان نیز به ایرنا گفت: در گذشته تصور بر این بود که غرق شدگی ها در دریاچه ها و حاشیه رودخانه ها فقط در کودکان و جوانان رخ می دهد.
داوود شهدوستی اضافه کرد: اما داده های آماری بیانگر این است که درصد بالای غرق شدگی ها، برای دیگر رده های سنی در خانواده ها نیز اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: همچنین آمار غرق شدگی در بانوان مشتاق به تفریح در حاشیه آبهای سدها و آبگیرها و رودها نیز قابل تامل و بررسی است.
این مدرس ارشد بین المللی غواصی و نجات در سیلاب توصیه کرد: خانواده ها هنگام سفر و اتراق علاوه بر کودکان به بانوان و افراد مسن نیز توجه داشته باشند تا از مخاطرات احتمالی پیشگیری کنند.
شهدوستی گفت: برخی مواقع شاهدیم قشر جوان و میانسال با حضور در حاشیه مناطق آبگیر اقدام به استعمال مواد افیونی و روانگردان ها کرده سپس اقدام به شنا می کنند که این طیف افراد بخشی از غرق شدگی ها را تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: بنابراین توجه به تمهیدات خاص پیشگیری و درمان معتادان به مواد مخدر صنعتی نیز می تواند هر چند اندک و غیر مستقیم، در کاهش درصد آمار غرق شدگی ها موثر واقع شود.
مسئول گروه های امدادی نجات در محیط های آبی هلال احمر همدان افزود: خانواده ها بیشترین نقش پیشگیری از غرق شدگی را دارند و می طلبد آنها در مورد هشدار و آگاه سازی جوانان و فرزندان اقدام کرده و زمینه مناسب برای استفاده از تفریحات آبی سالم را برای آنها مهیا کنند.
شهدوستی افزود: بسیاری از موارد غرق شدگی ها به دلیل نداشتن مهارت در فن شنا، آشنا نبودن با ساختار آب های آزاد یا دریاچه ها، نداشتن آمادگی جسمانی، استفاده نکردن از وسایل ایمنی و شناوری، گرفتگی عضلات و اسپاسم و بروز ترس در هنگام شنا رخ می دهد.
وی شوک ناشی از آب سرد، دور شدن از ساحل و ناتوانی در برگشت، ناراحتی ها و بیماری های قلبی و ریوی، شوخی های دوستانه و رقابت های جوانان با هدف نشان دادن توانایی های خود و گاهی مواقع گیر کردن در میان گیاهان موجود در آب را از دیگر عوامل موثر در غرق شدگی دانست.
این مدرس ارشد بین المللی غواصی و نجات در سیلاب بیان کرد: مهمترین عوامل غرق شدگی کودکان نیز سهل انگاری والدین، نبود ایمنی لازم در استخر های خانگی، وان حمام، چاه های بدون حفاظ و یا غفلت از کودک هنگام سفر و اطراق در حاشیه رود ها و دریاچه هاست.
شهدوستی بیان کرد: باید توجه کرد که غرق شدگی کودکان اغلب ساکت و خاموش اتفاق افتاده و موقعی والدین متوجه غیبت کودک می شوند که کار از کار گذشته است.
وی نکات مهم برای شنای ایمن در استخر و سدها را داشتن مهارت کافی برای شنا کردن، آشنایی با اصول ابتدایی نجات غریق، شناخت توانایی ها و محدودیت های خود در آب عنوان کرد.
مسئول گروه های امدادی نجات در محیط های آبی هلال احمر همدان، شنا نکردن در قسمت های عمیق در صورت نداشتن مهارت، داشتن همراه هنگام شنا و شنا کردن تنها در مناطقی که غریق نجات ها حضور دارند را توصیه کرد.
شهدوستی تاکید کرد: هرگز به قصد ماندن در زیر آب، بیش از اندازه دم و بازدم انجام ندهید همچنین برای شنا وسایل کمکی به همراه داشته باشید و از شوخی و بازی های پر خطر در داخل آب بپرهیزید.
وی بیان کرد: افراد هیچگاه نباید به دروغ تظاهر به غرق شدگی کنند در عین حال باید از ورود و شیرجه و شنا در محدوده هایی که کف آن قابل روئیت نیست امتناع کنند.

** استخرهای کشاورزی ایمن سازی شدند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر غرق شدگی در استخرهای کشاورزی ارائه نشده است.
منصور رضوانی جلال افزود: استخرها دارای عمق کمی هستند همچنین موقع آبگیری استخر، کشاورزان و باغداران در حوالی آن حضور دارند و هر گونه خطر احتمالی با حضور آن ها دفع می شود.
وی بیان کرد: با این وجود هنگام ساخت استخر در زمین کشاورزی و باغ ها، مالکان آنها ملزم به رعایت استاندادهایی نظیر در نظر گرفتن حفاظ، نرده و حصار کشی هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: برخی از کشاورزان برای جلوگیری از تبخیر آب، اقدام به پوشاندن سطح استخر با موانعی کردند که این اقدام آنها در پیشگیری از سقوط افراد به داخل آب و غرق شدگی افراد کم سن و سال موثر است.

**دیه به غرق شدگان در مناطق ممنوعه تعلق نمی گیرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز تاکید کرد: طبق قانون هیچ دیه‌ای به ورثه شناگرانی که در مناطق ممنوعه غرق می‌شوند، تعلق نمی‌گیرد.
منصور ستوده، نسبت به مخاطرات شنا در مخازن سدها و بندهای انحرافی، هشدار داد و افزود: لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.
وی با تاکید بر تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، گفت: این تغییرات دما باعث گرفتگی عضلات، از دست رفتن تعادل و سکته شناگران می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: وجود جریان های قوی زیر سطحی در لایه های مختلف آب مخزن سدها باعث کشیده شدن شناگران به سمت آبگیرهای سد می‌شود و مرگ حتمی آنها را به دنبال دارد.
ستوده با تاکید بر این نکته که تاسیسات یاد شده محل مناسبی برای شنا نیست، از هموطنانی که این اماکن را برای تفرج انتخاب می‌کنند، درخواست کرد تا به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده‌شان به علائم هشدار دهنده و تذکر ماموران توجه جدی داشته باشند.

** شناگران به استخرها مراجعه کنند
رئیس هیات نجات غریق و غواصی همدان بیان کرد: انتظار داریم شناگران به جای استفاده از فضاهای خطرناک در استخرهای شنا حضور یابند.
سیروس سوریان تاکید کرد: باید بپذیریم که سدها و آب های آزاد استانداردهای لازم را برای شناکردن ندارند و بسیاری از افرادی که در این مناطق دچار غرق زدگی می شوند، اصول و فنون شنا را نمی دانند.
رئیس هیات نجات غریق و غواصی همدان افزود: 27 استخر در سطح استان فعال و آماده خدمات دهی به علاقه مندان به شنا با حداقل هزینه هستند.
وی افزود: همچنین با توجه به وضعیت و ناهمواری های بستر مخازن سدها و همچنین ویژگی های خاص تاسیسات آبی مانند کانال های آبیاری و زهکشی و حوضچه های تغذیه مصنوعی و استخرهای ذخیره آب، شنا کردن در این تاسیسات بسیار خطرناک است و احتمال غرق شدگی و پیامدهای همچون مرگ را به دنبال دارد.
سوریان یادآور شد: هرگونه نظارت و کنترل و ایجاد امنیت در اماکن آبی و استخرهای موجود در محدوده شهر و شهرک ها بر عهده هیات ورزشی نجات غریق و غواصی است که در طول سال های گذشته در اجرای این مهم و ایجاد امنیت کامل استفاده کنندگان مکان های آبی ورزشی تلاش لازم صورت گرفته است.

**وضعیت غرق شدگی در همدان
طبق اخبار منتشره در ایرنا در چهارماهه نخست سالجاری شاهد چندین مورد غرق شدگی در آبگیرها و گودال ها بوده ایم که آخرین خبر مربوط به اواخر تیرماه امسال است.
در سی ام تیرماه تیم های غواصی پس از ساعت ها تلاش جسد یک مرد حدود 36 ساله را از آبگیری واقع در حوالی روستای فنجوزان منطقه گوش پیر تویسرکان خارج کردند.
همچنین پسر 13 ساله برای نجات جان گوسفندش پس از افتادن در آب بندب به عمق 6 متری در یکی از روستاهای این شهرستان غرق شد.
هفته نخست تیرماه امسال نیز جسد یک مرد میانسال را از داخل سد اکباتان بیرون کشیدند که طبق آخرین خبر دریافتی این غرق شدگی خودکشی یوده است.
یک نوجوان نیز بر اثر نداشتن مهارت کافی در شنا در یک گودال پر از آب واقع در روستای تخت از توابع شهرستان رزن غرق شد.
چوپان 22 ساله ای از اهالی روستای زین آباد شهرستان کبودرآهنگ هم بر اثر افتادن در داخل آبگیر و ناتوانی در شنا، غرق شد.
همچنین 21 اردیبهشت امسال چوپان 21 ساله ای از اهالی شهرستان مهاجران برای نجات گوسفندش وارد یک گودال پر از آب می شود که این امر نجات گوسفند و مرگ وی را رقم می زند.
یک جوان 24 ساله نیز 19 تیرماه امسال در یک آبگیر واقع در روستای حصار قره باغی از توابع شهرستان بهار غرق شد.

** 15 تن در همدان غرق شدند
مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز در این زمینه گفت: 15 نفر سال 96 بر اثر غرق شدگی در استان جان خود را از دست دادند که 12 تن از آنان مرد و سه تن زن بودند.
علی احسان صالح با بیان اینکه غرق شدگی سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: 16 تن در سال 95 شامل سه زن و 13 مرد در همدان غرق شدند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان عنوان کرد: غرق‌شدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی به وسیله هر نوع مایعی مسدود شود و یا مایعی به داخل ریه و حبابچه های آن راه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha