پای تحریم‌ها که میان می‌آید، ناخودآگاه چشم‌ها به‌سوی ‌داروخانه‌ها و وضعیت تامین دارو می‌چرخد. وزیر بهداشت این روزها وظیفه بسیار سنگینی بردوش دارد و هر هفته تضمین می‌کند که کمبود و مشکل دارو نخواهیم داشت.

داروخانه‌های شبانه‌روزی مشکلی ندارند

سلامت نیوز:پای تحریم‌ها که میان می‌آید، ناخودآگاه چشم‌ها به‌سوی ‌داروخانه‌ها و وضعیت تامین دارو می‌چرخد. وزیر بهداشت این روزها وظیفه بسیار سنگینی بردوش دارد و هر هفته تضمین می‌کند که کمبود و مشکل دارو نخواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،داروخانه‌های شبانه‌روزی برخی اوقات جای سوزن انداختن ندارند و در برخی از موارد متقاضیان دارو را ناامید می‌کنند، بیمارانی را که به ‌قصد خریداری داروهای خارجی پا به داروخانه می‌گذارند و با نمونه‌های ایرانی مواجه می‌شوند. گاهی با اکراه دارو را می‌خرند و گاهی به امید یافتن دارو از در داروخانه خارج می‌شوند.

هرچند در اغلب موارد تمایل آنها برای خرید داروی خارجی صرفا ناشی از تفکر نادرست در ارتباط با کیفیت بالاتر این داروها نسبت به نمونه ایرانی آنهاست. منوچهر جمالی سوسفی  به وضعیت امروز داروخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌فارغ‌التحصیلان داروسازی وضعیت به‌نسبت بهتری از سایر فارغ‌التحصیلان پزشکی دارند و هر یک از آنها حداقل در یک داروخانه خصوصی مشغول به فعالیت‌اند. معوقات پولی بیمه‌ها به داروخانه‌ها نیز درحال بازپرداخت است و به مرور از خسارات داروخانه‌ها کاسته می‌شود.»

چه تعداد از فارغ‌التحصیلان داروسازی شاغل هستند؟

برخی از فارغ‌التحصیلان داروسازی شاید در مراکز داروخانه‌ای به عنوان نیروی ثابت حضور نداشته باشند، اما و تمام شاغلان در داروخانه‌های عمومی یک شیفت کاری در داروخانه‌های خصوصی دارند.

داروسازانی نیز به صورت‌دائمی و در بخش دولتی استخدامند و کارهای خود را در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی بخوبی انجام می‌دهند. بنابراین در بیرون از داروخانه فردی داروساز و بیکار نداریم مگر آنکه قصد خرید داروخانه در بهترین مکان را داشته باشد.

اگر داروسازان شاغل در بخش‌دولتی به‌درستی فعالیت کنند در بخش خصوصی مشکلی وجود ندارد. البته ممکن است مشکلاتی در داروخانه‌های شهرهای بسیار کوچک داشته باشیم، زیرا در آن مناطق باتوجه به جمعیت آنها ایجاد داروخانه توجیه اقتصادی چندانی برای داروسازان ندارد و این افراد در صورت خریداری یا اجاره یک فضا برای داروسازی دچار مشکل می‌شوند و پرداخت‌های قانونی مانند بیمه و مالیات برای آنها به‌صرفه‌ نیست.

در نهایت باید گفت به آن میزان که در سایر رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های علوم‌‌پزشکی و بهداشت، درمان و سلامت کشور کمبود نیروی کار متخصص داریم کمبود داروساز و دکترای داروسازی را احساس نمی‌کنیم. به عنوان مثال در رشته‌هایی مانند رادیولوژی به ویژه در شهرستان‌های کوچک متخصص به میزان کافی وجود ندارد.

در بخش داروسازی مشکلات کمتری از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان و نیازهای کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد آنها در ارتباط با مباحثی مانند مطالبات خود از بیمه‌ها یا بدهکاریشان به شرکت‌های تولید دارو همکاری‌های خوبی انجام داده‌اند. به‌رغم تمام مشکلات این صنف داروسازان به جامعه پزشکان کمک‌های ارزنده کرده و خودشان نیز تاحدودی مشکلات خود را رفع کردند، بنابراین در این بخش کمبود شدیدی نداریم.

حذف فاصله قانونی میان داروخانه‌ها چه مشکلاتی را برای داروسازان ایجاد می‌کند؟

در حال‌ حاضر در یک ساختمان‌ پزشکان 50 مطب وجود دارد و هر کدام به فعالیت خود مشغول‌اند. اوایل تمایل به آن بود که هر داروسازی که گمان می‌برد قادر به اداره داروخانه‌ای است و براساس پیش‌بینی‌ها و مطالعات قبلی در این زمینه متضرر نمی‌شود و برنامه‌هایش قابلیت اجرا دارند بتواند داروخانه‌ای احداث کند. پس از مدتی وزارت بهداشت این قانون را تعدیل کرد و براساس شرایط فعلی فاصله‌ای را میان داروخانه‌ها در نظر گرفتند تا آنها با این شرایط به ادامه خدمت و فعالیت خود بپردازند.

متاسفانه برخی از صاحبان داروخانه‌ها و داروسازان گمان کردند تصمیم ابتدایی که برمبنای آن فاصله ملاک تاسیس داروخانه‌ها نبود را وزارت بهداشت گرفته است، در صورتی که به این‌شکل نبود و این وزارتخانه قانون فاصله قانونی را قرار داد تا برای داروسازان تعدیل و بهتر شود و این پیشنهاد از ابتدا از سوی وزارت بهداشت مطرح شد.

تمایل ورود بخش‌خصوصی در شهرستان به بحث تاسیس داروخانه چه میزان است و آیا در این مناطق افزایش تقاضا داریم یا خیر؟

اگر وضعیت به این‌منوال باقی بماند شاید مشکل‌آفرین باشد. هنگامی که محدودیت‌ها برداشته و فواصل مکانی تعریف شود بیشتر داروخانه تمایل به ایجاد مراکز خود در داخل شهرها، مراکز استان‌ها و کلانشهرها را دارند و در مناطق تحت‌سکونت خود داروخانه دایر می‌کنند. به‌طور کلی تمایل به احداث داروخانه در مناطقی دور از شهرها که با مراکز شهرها فاصله زیادی دارند کمتر است.

البته این مشکل در جلسه کمیسیون بهداشت با نماینده داروسازان مطرح شده و باید برای آن راهکار پیدا کرد تا شهرستان‌های دور و کم‌جمعیت‌تر از شهرها خالی از داروخانه نباشند و بتوانند به‌کار خود ادامه دهند. از سوی دیگر دکترهای داروساز حتما پیش از احداث داروخانه در ارتباط با مکان آن به‌دقت مطالعه می‌کنند و در یک کوچه یا خیابان متمرکز نمی‌شوند تا قادر به فعالیت باشند، زیرا آنها افراد‌نخبه جامعه هستند و حتما مطالعه کافی دارند تا برای خود و همکارانشان ایجاد مشکل نکنند. قطعا محدودیت‌های کنونی برداشته می‌شود، اما بدین شکل نیست که بطورکلی فاصله‌ها را بردارند تا هرفرد هرجا اراده کرد داروخانه دایر کند.

آیا بدهی‌های داروخانه‌ها به شرکت‌های بیمه سبب تعدیل نیروهای داروخانه‌ها شده است؟

براساس اطلاعات اینجانب داروخانه‌ای وجود نداشته که به علت مشکلات هزینه، دست به تعدیل‌نیرو بزند و تمام آنها تلاش کردند نیروهای خود را نگه دارند. علاوه براین داروخانه‌ها وضعیت رو به پیشرفتی داشتند و درآمد آنها برای برنامه‌های اقتصادی مانند هزینه‌های‌دارو و کارمندان و فرد داروساز و هزینه‌های زندگیکفایت کرده است. اما برخی از آنها فرآیندهای‌اقتصادی دیگری نیز برای خود تعریف کردند که هزینه‌بر است و ممکن است در این صورت در تامین هزینه‌ها و برآوردن تعهدات‌شخصی خود باتوجه به مشکلات‌اقتصادی دچار اختلال شده باشند، اما این مشکلات باتوجه به دریافت مطالبات این افراد حل شده است.

آیا تفاوتی در میزان دستمزد داروسازان در بخش‌دولتی و خصوصی وجود دارد یا خیر؟

یکی از مشکلات داروسازان در ارتباط با تصمیم‌گیری در مورد حق‌فنی آنهاست. آنها معتقدند اگر بابت فروش‌دارو درصدی را دریافت می‌کنند، علاوه براین باید حق‌فنی خود را نیز بگیرند و آن نیز به همراه سایر موارد‌حقوقی آنها محاسبه شود. در مقابل برخی می‌گویند داروسازان نیازمند حق‌فنی نیستند و نباید داشته باشند زیرا برای تمام افرادی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند مشاوره‌دارویی انجام نداده و در ارتباط با طریقه مصرف دارو و عوارض آن توضیحی نمی‌دهند.

معتقدم دکترهای‌داروساز باید حق‌فنی داروخانه‌ای خود را دریافت کنند. بیشتر داروسازها مشغله‌های‌بزرگتر اقتصادی برای خود تعریف کرده‌اند و برآوردن هزینه‌ آنها مشروط به دریافت مطالبات‌داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه است، امیدواریم در این زمینه مشکل خاصی برای آنها رخ ندهد و قطعا داروسازان به عنوان هموطنان ایرانی و مسئولیت‌پذیر هستند با صبوری مشکل را پیش برده و مشکلات مردم را در دستور‌کار قرار می‌‌دهند.

در ارتباط با داروخانه‌های شبانه‌روزی نیز باید گفت اوج رفت‌و آمد در داروخانه‌ها همزمان با حضور پزشکان در بخش‌خصوصی، مطب‌ها، فعالان داروخانه‌ای و ترافیک‌بیمارستانی است و در شیفت شب معمولا خلوت‌تر هستند، علاوه براین باز ماندن داروخانه در شب آنها را متحمل هزینه می‌کند. همچنین درآمد آنها مانند ساعات‌روزانه نیست، اما کارمندان داروخانه در شیفت‌شب نیز کماکان به خدمات‌رسانی ادامه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha