شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 249597

تولید اجناس تقلبی در چین اگرچه موضوع تازه ای نیست و برای بسیاری از مردم جهان به ویژه ایرانیان سابقه ای طولانی دارد اما این بار کار تولیدات تقلبی در چین از پوشاک و لوازم مصرفی گذشته و وارد عرصه دارو و درمان شده است.

تولید واکسن تقلبیِ چینی

سلامت نیوز: تولید اجناس تقلبی در چین اگرچه موضوع تازه ای نیست و برای بسیاری از مردم جهان به ویژه ایرانیان سابقه ای طولانی دارد اما این بار کار تولیدات تقلبی در چین از پوشاک و لوازم مصرفی گذشته و وارد عرصه دارو و درمان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا در تازه ترین مورد از کشف اجناس تقلبی، تولید نوعی واکسن قلابی بیماری هاری به دلیل مخاطرات پزشکی و بهداشتی برای چین و کشورهای دیگر، واکنش های شدیدی در داخل کشور به دنبال داشته است به طوری که رهبران چین را هم به موضع گیری وا داشته است.
این واکسن تقلبی مصارف بهداشتی و پزشکی دارد و توسط شرکت چانگ شنگ چانگ چون در استان جی لین چین تولید شده است که شرکتی با مسئولیت محدود به حساب می آید.
این شرکت سال گذشته نیز استاندارد واکسن دی تی پی را نقض کرده بود اکنون تولید این شرکت متوقف شده و شورای دولتی چین مکانیسم ویژه کاری را در این مورد ایجاد کرده و با اعزام تیم بازرسی به این شرکت رسیدگی درباره آن را شروع کرده است پلیس نیز افراد مظنون را برای رسیدگی دستگیر کرده است.
اطلاعات دقیقی درباره سایر واکسن های این شرکت منتشر نشده است اما واکسن هاری تقلبی این شرکت اکنون به یک مساله جدی تبدیل شد.
دولت محلی نیز بی درنگ تولید واکسن هاری و دیگر واکسن های این شرکت و همه تولیدات دارویی آن را متوقف و پروانه کار آن را هم لغو کرده است.
موضوع تولید واکسن هاری تقلبی یکی از سخت ترین واکنش ها در چین را به دنبال داشته است به طوری که حتی کمیسیون نظارت بر سهام شرکت ها هم اعلام کرده است این شرکت را از بازار سهام و اوراق بهادار اخراج می کند.
این موضوع به حدی در افکار عمومی چین چالش ایجاده کرده است که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین که اکنون در سفر آفریقا به سر می برد خواستار رسیدگی فوری به پرونده شده است و لی که چیانگ نخست وزیر چین نیز گروه حقیقت یاب به کارخانه سازنده این واکسن اعزام کرده و روند تولید و فروش واکسن یاد شده را مورد بازرسی جدی قرار داده است.
رهبران چین در بیانیه هایی که حالا رسانه های این کشور به طور گسترده منتشر کرده اند «خواستار رسیدگی دقیق به پرونده و مجازات همه عاملان» این واکسن تقلبی شده اند.
دونگ خوا کارشناس مسایل بازرگانی بین الملل معتقد است موضوع تولید واکسن تقلبی به چهره چین در کشورهای دیگر هم لطمه می زند و به این مساله باید سریع رسیدگی شود.
او می گوید: این مساله برای دولت و مردم خیلی مهم است و باید هر چه سریعتر با متخلفان برخورد شود.
رییس جمهوری خلق چین در پیامی آورده است که بهداشت مردم برای دولت اولویت است و خط اصلی امنیت در کشور محسوب می شود.
شی ضمن تاکید بر مجازات عاملان تولید واکسن، خواستار آن شده است که هر پیشرفتی در این پرونده فورا به اطلاع مردم برسد و به نگرانی ها و واکنش های مردمی به درستی و با دقت پاسخ داده شود.
نخست وزیر چین هم در نشستی با حضور مسئولان بهداشتی کشور گفت که این شرکت همه خطوط و مرزهای اخلاقی را زیر پا گذاشته و اصول بهداشتی و پزشکی را نقض کرده است و هرگونه موضوع مربوط به این پرونده باید شفافیت سازی شود.
در واکنش به تولیدات دارویی و واکسن های تقلبی چین، سازمان غذا و دارو ایران پیشتر هرگونه واردات واکسن آنفلوآنزا از کشور چین را تکذیب کرده بود.
این سازمان همچنین گفته بود تمامی واردات واکسن‌های آنفلوآنزا از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد و هر واکسنی که در بازار با عنوان چینی عرضه شد، تقلبی و قاچاق است و مردم نباید به هیچ‌وجه آن را خریداری کنند.
در حال حاضر به گفته مسئولان در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر مواد اولیه دارویی از کشور چین وارد می‌شود، اما هیچ داروی ساخته شده چینی در داروخانه‌های کشور وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha