سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر اقدامات لازم را جهت سلامتی حجاج قبل از اعزام آنها انجام داده‌اند، افزود: طبق غربالگری و معاینات، افرادی که شرایط جسمی مناسبی نداشته باشند به حج اعزام نمی‌شوند.

احتمال بروز بیماری‌های ویروسی در حج به علت گرمای هوا/لزوم توجه به توصیه پزشکان کاروان‌ها

سلامت نیوز: سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر اقدامات لازم را جهت سلامتی حجاج قبل از اعزام آنها انجام داده‌اند، افزود: طبق غربالگری و معاینات، افرادی که شرایط جسمی مناسبی نداشته باشند به حج اعزام نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود افزود: همچنین واکسیناسیون و آزمایشات دیابت و فشار خون نیز برای حجاج انجام شده است. طبق گزارش های رسیده، در حال حاضر شرایط نسبت به سال‌های گذشته بهتر است و سازمان حج و زیارت و هلال احمر نیز بر مواردی نظیر بهداشت مواد غذایی و محل اسکان نظارت دارند.

وی با بیان این که از لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی نیز در مکه و مدینه پیش‌بینی های خوبی صورت گرفته است، گفت: به علت گرمای هوا و تراکم زیاد افراد و سخت بودن اعمال حج، احتمال بروز بیماری‌ های ویروسی وجود دارد و با توجه به سن افراد ممکن است قدرت دفاعی بدن ناخواسته کاهش پیدا کند. بنابراین بهتر است به توصیه‌ های بهداشتی و درمانی پزشکان و مدیران کاروان ‌ها حتما توجه شود.

وی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی، شست‌ و شوی مکرر دست ها، استحمام روزانه، مصرف آب بطری و اجتناب از مصرف غذا در خارج از سیستم ‌آشپزخانه کاروان توسط حاجیان الزامی است.

حریرچی با بیان این که برای بیمارانی که نیاز به انجام دیالیز دارند، این اقدام درمانی در شرایط کاملا بهداشتی، مشابه کشور انجام می‌شود و از این بابت هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد، گفت: همچنین در صورت نیاز، تزریق خون به حاجیان در شرایط استاندارد و مناسب انجام خواهد شد.

 سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نرخ ارز بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: با توجه به سیاست دولت و مجلس مبنی بر تخصیص ارز کافی با نرخ دولتی برای تامین این موارد، خیلی واضح اعلام می کنم که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هیچ ارتباطی با قیمت ارز آزاد ندارد و همانطور که اعلام کرده ایم، رشد قیمت مجموع سبد دارویی کشور، زیر نرخ تورم و فقط معادل 9 درصد برای کل سال 97 است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: 98 درصد داروی مصرفی کشور در داخل کشور تولید می شود و با تدابیر و اقدامات انجام شده و فعالیت شبانه روزی وزیر بهداشت و خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هم اکنون کمبود دارو مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی در حد 1 الی 1.5 درصد کل داروی مصرفی کشور است. به همین دلیل تاکید می کنم که رسانه ها، داروسازان و پزشکان و خصوصا بیماران و مردم، نگران تامین دارو نباشند و جنگ روانی و اقدامات دشمنان را با صلابت شکست دهند.

وی در مورد تعرفه خدمات و میزان حقوق و دستمزد، گفت: روال قانونی تعیین میزان تعرفه و دستمزد برای تمام مشاغل مشخص است و قاعدتا روال تعیین دریافتی های پزشکان و پرستاران عزیز و کارکنان حوزه سلامت، مشابه سایر مشاغل نظیر اساتید دانشگاه، کارکنان دولت، کارگران و اصناف مختلف خواهد بود.

حریرچی اظهار داشت:  ازهمه پزشکان، داروسازان، پرستاران و تمام کارکنان حوزه سلامت که علی رغم تاخیر بیش از چندین ماهه در دریافتی کارانه به خدمت شبانه روزی به مردم مشغول هستند، کمال تشکر را دارم. همچنین تاکید می کنیم که خود جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی مراقب تعداد معدودی افراد متخلف در زمینه تعرفه باشند.

وی  با تاکید بر این که وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های نظارتی خصوصا در شرایط فعلی به وظایف ذاتی خود در نظارت و برخورد با متخلفین به صورت تشدید یافته عمل خواهند کرد، افزود: از بیماران عزیز و مردم هم می خواهم که هرگونه تخلفی اعم از تعرفه ای و سایر موارد نظیر کمبود اقلام یا ارجاع به خارج بیمارستان را به شماره 190 اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha